ارز دیجیتال

اسپرد در ارز دیجیتال چیست؟

1402/02/17 0

به بالاترین قیمت در سفارش‌های خرید در دفتر سفارشات Bid Price و به کمترین قیمت سفارش‌های فروش، Ask Price می‌گویند و به اختلاف بین این دو قیمت، اسپرد گفته می‌شود. در بازارهای سنتی، این اختلاف اغلب توسط بازارسازها یا ارائه‌دهندگان نقدینگی واسطه ایجاد می‌شود. در بازار ارز دیجیتال، Spread از اختلاف قیمت بین سفارشات لیمیت خریداران و فروشندگان ایجاد می‌شود. اما اسپرد چیست؟ در این مقاله به طور کامل با این مفهوم پرکاربرد آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

اسپرد در ارز دیجیتال چیست؟

اسپرد مفهومی است که در تمامی بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بسیاری از افراد ممکن است نام آن را فقط در بازار ارزهای دیجیتال شنیده باشند. بر خلاف تصوری که وجود دارد مفهوم اسپرد چندان پیچیده نیست و در بسیاری از معاملات عادی که افراد انجام می‌دهند نیز دیده میشود. Spread به اختلاف قیمتی که خریداران و فروشندگان برای معامله‌ی یک دارایی پیشنهاد می‌دهند گفته می‌شود. مثلا تصور کنید فردی قصد فروش ملکی به ارزش یک میلیون دلار را دارد و اگهی خود را در سایت‌های خرید و فروش ملک ثبت می‌کند. افرادی که قصد خرید ملک را دارند قیمت پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند که در اکثر موارد این قیمت کمتر از قیمت پیشنهاد شده توسط فروشنده خواهد بود.

چگونه Spread را در ارزهای دیجیتال محاسبه کنیم؟

اگر متوجه مفهوم کلی اسپرد شده باشید، نحوه محاسبه آن را نیز باید درک کرده باشید. در راستای آموزش اسپرد و محاسبه آن تنها کافی است تا پایین‌ترین قیمت فروش را از بالاترین قیمت خرید کم کنید. برای مثال فرض کنید پایین‌ترین قیمت فروش (Ask) برای بیت کوین ۱۱/۳۹۹٫۸۶ دلار و همچنین بیشترین قیمت خرید (Bid) برای آن ۱۱/۳۷۰ دلار باشد. برای محاسبه Spread باید این دو عدد را از یکدیگر کم کنید که چیزی برابر ۲۹٫۸۶ دلار می‌شود. همان‌طور که دیدید در مثال بالا در حال محاسبه اسپرد جفت ارز BTC/USD بودیم. از آنجایی که ارز مقابل در این جفت معاملاتی، دلار و ارز اصلی بیت کوین بود، مقدار اسپرد را با دلار نمایش می‌دهیم. در واقع نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که مقدار Spread را در جفت‌های معاملاتی، معمولا با ارز مقابل نشان می‌دهیم. یعنی اگر جفت ارز BTC/ETH را داشته باشیم، مقدار اسپرد با اتر نمایش داده می‌شود. زیرا ارز مقابل در این جفت ارز معاملاتی، اتریوم است.

تاثیرات اسپرد در استراتژی معامله گران :

کوچکترین عوامل تاثیر گذار در انجام معامله ارز دیجیتال، تاثیر گذار بر سود به دست آمده از یک معامله است. در نگاه اول، شاید اسپرد چندان مورد توجه معامله گران قرار نگیرد و همانند قبل تنها کارمزد تراکنش ها را مدنظر خود قرار دهند؛ اما همواره باید به این موضوع آگاه بود که در برخی شرایط، Spread تاثیر گذاری بیشتری را در معاملات و سود حاصله از معامله خواهد داشت. متاسفانه، در بسیاری از ابزار هایی که به منظور بک تست گرفتن (Backtesting)، مورد استفاده معامله گران قرا میگرند، اسپرد موجود در معاملات را در نظر نمیگیرند. یکی از دلایل تفاوت داده های معاملاتی در حساب واقعی با داده های شبیه سازی شده توسط این ابزارها همین عامل است. در بسیاری از مواقع اسپرد های بسیار زیاد موجب ضرر کردن معامله گران مخصوصا در تایم فریم های پایین تر خواهد شد.

نتیجه گیری :
اسپرد خرید و فروش یکی از مفاهیم مهم در حوزه معاملات بازارهای مالی است. این مفهوم که به اختلاف قیمت میان عرضه و تقاضا اشاره دارد، یکی از معیارهای باز کردن پوزیشن‌های معاملات در بازار رمزارزها است. Spread پایین نشان‌دهنده اتفاق نظر بین خریداران و فروشندگان بر سر قیمت ارز دیجیتال است و اسپرد زیاد بیان‌کننده اختلاف نظر میان فروشندگان و خریداران در مورد قیمت رمزارز است. شناخت این مفهوم به معامله‌گران کمک می‌کند که پوزیشن‌های بهتر و دقیق‌تری ایجاد کنند.


 

لینک های مفید
بالا