ارز دیجیتال

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

1402/03/08 0

استیبل کوین الگوریتمی از الگوریتم‌هایی در راستای متعادل ساختن میزان عرضه ذخایر دارایی‌ها استفاده می‌کند. به بیان ساده نحوه عملکرد این الگوریتم به این شکل است که در صورت افزایش قیمت، توکن‌های بیشتری از ذخایر آن آزاد می‌شوند و در صورت سقوط قیمت، این الگوریتم رمز ارزها را از بازار خریداری می‌کند. در این مقاله به بررسی استیبل کوین الگوریتمی و تفاوت آن با ارزهای باثبات عادی و شیوه عملکرد الگوریتم مورد استفاده در این نوع استیبل کوین‌ها می‌پردازیم.

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

بیایید عبارت را بشکنیم. «الگوریتم» به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها اطلاق می‌شود که یک برنامه یا برنامه زمانی که شرایط خاصی برآورده می‌شوند، خود آنها را اجرا می‌کند. «استیبل کوین» به یک دارایی یا توکن کریپتو اشاره دارد که به یک ارز فیات خاص، دارایی، یا برخی تابع ارزش دیگر متصل است و انتظار می‌رود بدون توجه به شرایط بازار یا عوامل خارجی، آن ارزش را حفظ کند. با اشتقاق، «استیبل کوین های الگوریتمی» را می توان به عنوان یک استیبل کوین تعریف کرد که پیوند خود را از طریق یک پروتکل یا سیستم اقتصادی غیرمتمرکز خودپایدار حفظ می کند. در مورد چگونگی دستیابی به این ثبات، رایج ترین مکانیسم مورد استفاده دستکاری عرضه است. اکثر استیبل کوین‌های الگوریتمی با یک سیستم و پروتکل اقتصادی ساخته می‌شوند که به‌طور خودکار عرضه را از طریق توکن‌های سوزاندن یا ضرب کردن توکن‌ها افزایش یا کاهش می‌دهد. اکثر استیبل کوین‌های الگوریتمی در بازار فعلی از یک مدل غیر وثیقه‌ای پیروی می‌کنند، این بدان معناست که استیبل کوین‌ها هیچ نوع پشتوانه/ذخایر مالی اقتصادی یا دنیای واقعی ندارند.

ویژگی‌های استیبل کوین های الگوریتمی :

هدف اصلی استیبل کوین های الگوریتمی ساده‌تر کردن ترید و معامله رمز ارزها برای هر دوی تازه‌واردان و حرفه‌ای‌های این صنعت است. برخی از ویژگی‌های ارزهای باثبات الگوریتمی عبارتند از:

•    نوسان محدود: استیبل کوین ها به‌خاطر نوسان قیمت محدود خود و همچنین راحتی استفاده، نوعی ذخیره ارزش هستند. به همین خاطر، از این نوع رمز ارزها به‌راحتی می‌توان برای معاملات برون مرزی استفاده کرد. نوع الگوریتمی همچنین به‌معنای تنوع در وثیقه پشتوانه آن‌هاست که باعث مقاومت در برابر بی‌ثباتی بازار و ابر تورم می‌شود.

•    واکنش معنادار به بازار: پارامترهای الگوریتم هر استیبل کوین که در قراردادهای هوشمند آن هاردکد شده است، واکنش خودکار به داده‌های بازار بدون دخالت مستقیم دستی سازندگان را تضمین می‌کند. هدف این پارامترها، باثبات کردن عرضه و تقاضای بازار برای این نوع توکن‌ها پس از مطالعه شرایط مربوطه است.

•    عدم دخالت شخص ثالث: از آنجایی که یک واحد مرکزی نحوه تولید این توکن‌ها را تعیین نمی‌کند، تمرکززدایی به بیشترین حد خود می‌رسد.

مزایای استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

استیبل کوین های الگوریتمی مزایای زیادی داره که همین موضوع باعث میشه تا مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران زیادی قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن. استیبل کوین الگوریتمی از زمان ایده پردازی و بکارگیری اون تونسته خیلی از اهداف مورد نظر در مورد دارایی ها در بازار ارزهای دیجیتال رو برآورده کنه و با اون ها همسو بشه. میشه گفت این نوع دارایی بیش از نیمی از ویژگی های مثبت سایر ارزهای دیجیتال رو به همراه داره. همچنین استیبل کوین الگوریتمی با توجه به سازوکار و استفاده از الگوریتم های مختلف برای حفظ ارزش پایدار خودش به راحتی تونسته مرحله تمرکز زدایی رو پشت سرش بذاره. همونطور که در معامله و نگهداری سایر ارزهای دیجیتال، کاربر نگرانی در خصوص وجود شخص سوم و نظارت کننده بر بازار رو حس نمی کنه، استیبل کوین الگوریتمی هم با کمک گرفتن از الگوریتم های وابسته به کاربران به صورت غیرمتمرکز به فعالیت خودش ادامه میده. همچنین این نوع از سرمایه مثل سایر ارزهای دیجیتال به صورت قطعی رمزنگاری شده و دارای سطح امنیت بالا هست.

نتیجه گیری :
اصطلاح «استیبل کوین الگوریتمی» در نگاه اول بیگانه و غافلگیرکننده به نظر می‌رسد. الگوریتم بخشی از یک کد است که برای انجام یک کار طراحی شده است. به عنوان مثال، اگر یک بخش کد برای انجام کارهای ساده حسابرسی بنویسید، فقط یک الگوریتم ایجاد کرده‌اید! در ابتدایی ترین شکل خود، یک الگوریتم چیزی بیش از مجموعه ای از دستورالعمل‌ها نیست. در صورت داشتن هر گونه سوالی درباره استیبل کوین های الگوریتمی آن را با ما و سایر کاربران پینگی به اشتراک بگذارید.

لینک های مفید
بالا