ارز دیجیتال

استیک ارز دیجیتال چیست؟

1401/12/07 0

اگر در بازار خرید و فروش ارز دیجیتال فعال باشید به احتمال زیاد یا با مفهوم استیکینگ Staking آشنا هستید یا حداقل یکبار اسم آن را شنیده‌اید. استیک ارز دیجیتال روشی است که تراکنش‌های بسیاری از بلاک چین‌ها به واسطه آن تایید می‌شود و به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا به واسطه دارایی‌های خود پاداش کسب کنند.اما استیکینگ چیست و استیک کردن ارز دیجیتال یعنی چه؟ ما در این مقاله به دنبال پاسخ دادن به این سوال بنیادی هستیم و در ادامه خواهیم یافت که استیکینگ و اثبات سهام چیست، به چه روش‌هایی می‌توان رمزارزها را استیک کرد، چه انواعی دارد، آیا سودآور است یا نه، مزایا و معایب استیک کردن چیست و در آخر به معرفی بهترین رمزارزها برای استیک کردن می‌پردازیم.

استیک ارز دیجیتال چیست؟

قبل از آشنایی با نحوه سپرده گذاری ارز دیجیتال، باید به پروتکل‌های اجتماع در بلاک چین‌ها بپردازیم تا با ارتباط آنها میان همدیگر آشنا شوید. پروتکل‌های اجماع برای بهبود امنیت در شبکه بلاک چین به کار می‌رود. به عنوان مثال، در بلاک چین بیت کوین، از پروتکل اجماع اثبات کار (POW) استفاده می‌شود. پیاده سازی این پروتکل بر روی شبکه، به ماینینگ (Mining) یا استخراج ارز دیجیتال نیاز دارد. انجام فرایند ماینینگ به یک سیستم با قدرت پردازش سخت افزاری بالا نیاز دارد که تهیه آن، مسبب هزینه زیادی است.برخی دیگر از شبکه‌های بلاک چین، برای حفظ و بهبود امنیت شبکه، از پروتکل اجماع اثبات سهام (POS) استفاده می‌کنند. این پروتکل همراه با سپرده گذاری یا سهام گذاری کاربران شبکه یا پلتفرم غیرمتمرکز دیفای انجام می‌شود. به عنوان مثال، کاربران مقداری از دارایی خود را در یک کیف پول مخصوص قفل می‌کنند. هر چه میزان این دارایی‌های قفل شده بیشتر باشد، آن کاربر حق مشارکت بیشتری در اعتبارسنجی شبکه دارد. حالا ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که این استیکینگ (Staking)، چه سودی برای کاربران دارد؟ باید بگوییم که هر چه دارایی بیشتر در شبکه قفل شود، نسبت به آن، پاداشی به کاربر تعلق می‌گیرد. میزان پاداشی که به کاربران تعلق می‌گیرد، به مدت زمان سپرده گذاری، مقدار دارایی و نوع شبکه بستگی دارد.

مزایای استیک ارز دیجیتال :

بسیاری از کاربران، سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ازطریق استیک رمز ارز را به‌عنوان یک روش برای تنوع بخشیدن به دارایی‌های خود و کاهش هزینه‌های تراکنش در شبکه بلاکچین انتخاب می‌کنند. زیرا، در مکانیسم POW، ماینرها از تجهیزات گران قیمت استفاده می‌کنند، درنتیجه، کارمزد بالاتری در آن دریافت می‌شود.همچنین، ارز سپاری برای افرادی که نمی‌خواهند خود را درگیر فناوری‌های پیچیده دنیای ارز دیجیتال کنند، یک روش مناسب است، چراکه درک مکانیسم POS به دانش حرفه‌ای نیاز ندارد.به‌هرحال، استیک کردن سکه‌های ارز دیجیتال برای کسب پاداش، بهتر از ذخیره آنها در کیف پول است. البته، این روش مزایای دیگری هم دارد. برای مثال، مکانیسم اثبات سهام باعث افزایش امنیت و کارایی پروژه‌ها می‌شود. درنتیجه، سکه‌هایی که از Staking پشتیبانی می‌کنند، نسبت به دیگر رمزارزها قابل اعتمادتر هستند.درواقع، کاربران با سهام گذاری ارز دیجیتال خود در شبکه، آن را در برابر حملات مختلف مقاوم می‌کنند و توانایی شبکه بلاک چین برای پردازش تراکنش‌ها را افزایش می‌دهند. علاوه‌بر آن، دربرخی از پروژه‌ها، سهامداران می‌توانند با شرکت در رای گیری‌ها، در ساخت مسیر آینده شبکه نقش داشته باشند و نظر خود را در تصمیم‌گیری‌های مهم اعمال کنند.

نتیجه گیری :
سرمایه گذاران به استیک کردن به عنوان یک منبع درآمد اصلی نگاه می‌کنند. با وجود این که سپرده‌گذاری متفاوت از ماینینگ است، در بین هولدرهای رمز ارزها روش بسیار محبوبی برای کسب درآمد است. استیکینگ با مدل‌های سرمایه گذاری سنتی متفاوت است و سرمایه گذاران با نگهداری دارایی‌های خود، سود سالیانه دریافت می‌کنند. در این مقاله سعی کردیم به زبان ساده درباره اینکه استیکینگ چیست، صحبت کنیم و مزایا، معایب، نحوه کارکرد و چند ارز دیجیتال با قابلیت سپرده‌گذاری را بیان کنیم. آیا شما از این روش برای کسب درآمد استفاده کرده‌اید؟

لینک های مفید
بالا