ارز دیجیتال

تپ روت بیت کوین چیست؟

1402/03/31 0

از زمان معرفی سگویت (SegWit) تاکنون در کنار امضای اشنور (Schnorr Signature)، تپ روت یکی از تکنولوژی‌های پیش‌بینی‌شده برای به‌روزرسانی بیت کوین است. در واقع هدف Taproot بهبود حریم خصوصی، مقیاس ‌پذیری و امنیت بوده و این کار را با تغییر عملکرد اسکریپت‌های بیت کوین انجام می‌دهد. این هدف و بسیاری موارد دیگر تنها با ترکیب تپ روت و یک به‌روزرسانی مرتبط به نام امضای اشنور امکان‌پذیر می‌شوند. هر فردی که با حوزه کریپتوکارنسی آشنایی داشته باشد می‌داند که حریم شخصی، مقیاس ‌پذیری و امنیت مهم‌ترین دغدغه‌ها در این حوزه هستند. از آنجایی ‌که بیت کوین محبوب‌ترین رمزارز در جهان است، لازم است این مسائل همچنان هم برای بهبود عملکرد مورد توجه قرار گیرند؛ این دقیقاً همان چیزی است که تپ روت قصد انجام آن را دارد.

تپ روت بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های خود به نام تپ‌روت را در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱ تجربه کرد. این به روز‌رسانی برای حفظ حریم خصوصی، امنیت و کارایی تراکنش‌ها در شبکه طراحی شده است. درو‌اقع تپ‌روت از طریق دشوار‌سازی ردیابی ترکنش‌ها، به افزایش حریم خصوصی کمک می‌کند. این امر از طریق استفاده از نوع جدیدی سیستم رمز‌نگاری به نام رمز‌نگاری اشنور انجام می‌شود. در ادامه بیشتر به جز‌ئیات این نوع امضا می‌پردازیم.  همچنین با استفاده از قرارد‌اد‌های هوشمند شبکه بیت‌کوین، ویژگی‌های امنیتی بهبود یافته‌ای را ارائه می‌هد. قرارد‌ادهای هوشمند، به صورتی برنامه‌‌ریزی می‌شوند که در صورت تحقق شرایط خاص به طور خود‌کار به اجرا در‌‌بیایند. با استفاده از تپروت، این قرار‌داد‌های هوشمند بدون نیاز به فضای اضافه بلاک، پیچیده‌تر و ایمن‌تر می‌شوند.  از طرف دیگر با کاهش حجم داده‌های مورد نیاز برای تایید تراکنش‌ها، عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد. این موضوع منجر به کاهش حجم تراکنش‌‌ها و در نتیجه کاهش هزینه‌های ارسال می‌گردد. با این اوصاف تپ‌روت بیت‌کون ارتقای مهمی برای آن محسوب می‌شود که مزایای زیادی را برای شبکه به همراه آورده است.

تپروت بیت کوین چگونه کار می کند؟

تپ روت bitcoin یک سافت فورک است که از اسکریپت های جدید برای طراحی قراردادهای هوشمند استفاده می کند. به کمک اسکریپت های جدید برخی وظایف و فعالیت های تکراری یا طولانی به صورت خودکار و با سرعت بیشتری انجام می شوند. طرح تپروت بیت کوین شامل سه بخش اصلی است. امضای اشنور (Schnorr Signature)، تپ روت و تپ اسکریپت (taproot script) بخش های اصلی به روز رسانی تپ روت بیت کوین هستند. برخی از مدافعان این طرح معتقدند پس از این به روز رسانی btc به طور جدی تر وارد رقابت با اتروم در حوزه های پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، توسعه توکن های NFT و پذیرش پروژه های دیفای (DeFi) خواهد شد.

چه کسانی تپ روت را توسعه داده‌اند؟

تلاش‌ها برای ارتقای هسته بیت کوین از همان سال 2017 و با ظهور سگویت شروع شده بود. یکی از افراد برجسته در این زمینه، گرگ ماکسول (greg maxwel)، برای اولین بار در سال 2018 پیشنهاد آپدیت taproot را ارائه کرد. پیتر ویل (Pieter wuille) از دیگر توسعه‌دهندگان تپ روت است که سه BIP مربوط به آن را نوشته است. (در ادامه به طور کامل با مفهوم 3BIP تپ روت صحبت می کنیم.) همچنین در سال 2020 تیم رافینگ، ای.جی تاونز و جوناس نیک به پروژه ملحق شدند و در کنار مکسول و ویل روی اجرای ارتقا کار کردند.

نتیجه گیری :
به‌طور خلاصه، تپ روت یک افزوده دیگر برای مجموعه‌ی رو به رشد بیت کوین است که قصد دارد این پروتکل را انعطاف‌پذیرتر از همیشه کند. با وجود تمام مزایای تپ روت، برای فراهم شدن زیرساخت‌های آن به ماه‌ها زمان نیاز است. اگر اجرای تپ روت مطابق انتظارات پیش رود، جهان شاهد بیت کوینی قوی‌تر و با امنیتی بالاتر خواهد بود. همچنین تاثیرات این بروزرسانی در شبکه لایتنینگ نیز احساس خواهد شد که محرک اصلی پذیرش BTC از سوی جریان اصلی و استفاده از آن به عنوان یک ابزار مبادلاتی با سرعت تراکنش بالا است.

لینک های مفید
بالا