ارز دیجیتال

تست نت چیست؟

1402/03/24 0

یکی از اصطلاحات رایج در دنیای اینترنت و شبکه، تست نت (Testnet) است. اگر به خرید ارز دیجیتال و حوزه کریپتو علاقه داشته باشید، حتما این اصطلاح را شنیده‌اید. در واقع تست نت یک شبکه آزمایشی است که جهت ارتقای حداکثری شبکه اصلی یا همان مین نت (Mainnet) به کار می‌رود. تست نت، فضایی را برای آزمون و خطا و رفع نقایص احتمالی جهت راحتی کار توسعه‌دهندگان به وجود می‌آورد.  در این مقاله قصد داریم که به بررسی تست نت، مین نت و تفاوت‌هایی که میان آن دو وجود دارد بپردازیم. در ادامه؛ کاربردهای تست نت در دنیای ارزهای دیجیتال را بیان کرده و به شیوه‌های کلاهبرداری که در تست نت‌ها وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.

تست نت چیست؟

همه توسعه‌دهندگان باتجربه می‌دانند که چیزی به‌عنوان «کد بی‌نقص» وجود ندارد؛ بنابراین تست نت‌ها محیطی شبیه شبکه اصلی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌‌دهند تا آنها بتوانند کد خود را با کمترین ریسک ممکن تست کنند. توسعه‌دهندگان بلاک چینی از این شبکه‌های آزمایشی برای آزمایش برنامه‌های غیرمتمرکز خود بهره می‌برند. همچنین زمانی که یک شبکه بلاک چینی قصد انجام به‌روزرسانی در کد خود را داشته باشد، ابتدا این کار را در شبکه آزمایشی انجام می‌دهد و سپس نتیجه نهایی را در قالب شبکه اصلی ارائه می‌کند. کدهایی که در یک تست نت نوشته می‌شوند به‌راحتی قابل‌تغییرند و کوین‌های آنها فاقد ارزش هستند. در واقع ارزش تست نت‌ها به همین فاقدارزش‌بودن آنهاست. عملکرد تست نت‌ها و شبکه‌های اصلی به‌شدت به یکدیگر مرتبط است و هیچ‌یک از آنها بدون دیگری معنا ندارد. بنابراین برای درک بهتر ماهیت و کارکرد تست نت‌ها بد نیست نگاهی هم به شبکه‌های اصلی داشته باشیم و آنها را بررسی کنیم.

بررسی تاریخچه تست نت Testnet :

شروع تست نت ها به اکتبر 2010 برمی گردد. گاوین آدرسن Gavin Adresen، یکی از توسعه دهندگان بیت کوین، یک Patch برای اجرای عملکرد جدید پذیرفته شده توسط ساتوشی ناکاموتو ارسال کرد. این پچ نشان دهنده شروع اولین تست نت بود. بیت کوین تنها ارز دیجیتالی نبود که این سیستم را پیاده سازی کرد. این شبکه آزمایشی به هر توسعه دهنده ای اجازه می داد تا بدون آسیب رساندن به شبکه اصلی، تغییرات مختلف را در پروتکل یک برنامه پیاده سازی و آزمایش کند. این یک پیشرفت پر از مزیت بود. اگرچه موفقیت آمیز بود، اما در 3 فوریه سال بعد، شبکه به درخواست David Francoise که یک پچ به کد هسته بیت کوین اضافه کرد، راه اندازی مجدد شد. این پچ جدید Testnet2 نام داشت. اگرچه انتظار می رفت این نسخه نسبت به نسخه اول بهبود یابد، اما دو مشکل عمده داشت. اول اینکه شبکه سختی استخراج را افزایش داد به طوری که استخراج کوین هزینه بالایی داشت و همچنین به دلیل سختی زیاد، بسیاری از کاربران شروع به فروش کوین های تست نت Testnet به عنوان بیت کوین واقعی کردند. راه حل این مشکل در 12 آپریل 2012 زمانی که آندرسن شبکه را دوباره راه اندازی کرد به دست آمد. این امر جای خود را به شبکه آزمایشی جدید و جدید بیت کوین، Testnet3 فعلی داد. اشکالات دو شبکه آزمایشی اول را برطرف کرد. در حال حاضر تست نت سوم همچنان فعال است.

مین نت (MainNet) چیست؟

در بالا به‌طور کامل توضیح دادیم که Testnet  چیست و حالا زمان آن رسیده که مین نت یا شبکه اصلی را برای شما همراهان گرامی توضیح دهیم. به‌صورت کلی مین نت نیز همان‌طور که از نام آن مشخص است، به معنی شبکه اصلی است که بلاک چین یا پروژه بلاک چین روی آن اجرا می‌شود. راه‌اندازی پروژه یا بلاک چین در مین نت، بعد از آزمایش‌کردن موفق آن در تست نت انجام می‌شود. درحقیقت مین نت، یک شبکه کاملاً توسعه‌یافته است که می‌توان در آن تراکنش‌های واقعی انجام داد و تراکنش‌ها را ثبت و تأیید کرد. وقتی توسعه‌دهندگان پروژه‌ای، آن را در مین نت راه‌اندازی می‌کنند، درواقع اعلام می‌دارند که آزمایش‌های لازم را روی پروژه انجام داده‌اند و به آن اعتماد کامل دارند. مین نت‌ها، بلاک چین‌هایی کاملاً عملکردی هستند که کاربران می‌توانند تراکنش‌های ارزهای دیجیتال یا NFT ها را بر بستر آن‌ها انجام دهند یا به مبادله اطلاعات بپردازند. به‌علاوه، می‌توان از مین نت‌ها برای اجرای پروژه‌ای که نیازمند نوعی پروتکل ویژه بلاک چین است، استفاده کرد؛ برای مثال می‌توان به اجرای dApp ها بر بستر مین نت اتریوم اشاره داشت. مین نت‌ها امکان استفاده عمومی از dApp ها را فراهم می‌آورند. از آنجا که در مین نت‌ها، از دارایی‌های دارای ارزش واقعی استفاده می‌شود، تأییدکننده‌ها برای مشارکت در آن‌ها، انگیزه کافی دارند. پروژه‌هایی که مین نت دارند، بیشتر مورد اعتماد کاربران هستند و می‌توان آن‌ها را پروژه‌های پخته‌تری دانست. وقتی پروژه‌ای مین نت داشته باشد، کاربران می‌دانند منابع زیادی به آن پروژه اختصاص‌یافته و کار زیادی روی آن انجام ‌شده است.

نتیجه گیری :
ما سعی کردیم در مقاله تست نت چیست؟ اطلاعاتی در مورد تست نت یا Testnet به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای تست نت در بلاک چین بپردازیم و اهمیت تست نت رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، تست نت نمونه ای از یه شبکه بلاک چین هست که از همون نسخه یا نسخه جدیدتر نرم افزار اصلی استفاده می کنه. از تست نت برای بررسی و آزمایش یه بلاک چین بدون به خطر انداختن سرمایه های واقعی یا زنجیره اصلی استفاده میشه.

لینک های مفید
بالا