ارز دیجیتال

وایت پیپر بیت کوین چیست؟

1402/08/09 0

ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto، خالق بیت‌کوین، در سال ۲۰۰۸ مقاله‌ای را در فروم‌های حوزه رمزنگاری منتشر کرد که با نام وایت‌ ‎پیپر بیت‌ کوین شناخته شد. او در این وایت پیپر ضمن معرفی بیت کوین و شبکه بلاک‌چین، نحوه تولید کوین‌های جدید و نقش ماینرها در حفظ امنیت شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین را نیز توضیح داده است. در ادامه می‌توانید ترجمه وایت‌پیپر بیت‌کوین را که توسط اسطوره دنیای رمزارزها نوشته شده، مطالعه کنید.

وایت پیپر بیت کوین BTC چیست؟ 

وایت پیپر بیت کوین در سال 2008 توسط ساتوشی ناکاموتو منتشر شد. این سند دربردارنده توضیحات جامعی درباره بیت کوین است. در ابتدای این سند، ناکاموتو بحثی درباره ناکارآمدی سیستم مالی سنتی مبتنی بر نظام بانکی در جهان می‌کند. سپس به‌معرفی بلاکچین بیت کوین به‌عنوان راهی جایگزین برای مبادلات مالی در زندگی روزمره می‌پردازد. 

در وایت پیپر بیت کوین، اهداف مد نظر ساتوشی تشریح می‌شود. به‌طور خلاصه بیتکوین، تلاش می‌کند که راهی برای مبادلات مالی همتا به همتا بدون نیاز به نظارت شخص یا نهاد ثالث را فراهم کند. ناکاموتو، بحث‌های فنی و تخصصی مفصلی درباره نحوه اداره شبکه بیت کوین را نیز در قالب این سند مطرح می‌کند. شما برای درک بخش‌های فنی وایت پیپر BTC، نیاز به دانش تخصصی در زمینه فناوری بلاکچین خواهید داشت. به‌این ترتیب می‌توانید با ماهیت فنی اداره بلاکچین Bitcoin آشنایی پیدا کنید. 
قبل از پایان سند نیز نقشه راه بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو ترسیم می‌شود. این نقشه راه، مسیر آینده پیش روی بیت کوین را نشان می‌دهد. در یک جمله به‌صورت خلاصه، بیتکوین تلاش می‌کند تا خود را به‌عنوان جایگزین معتبر برای ارزهای فیات در مبادلات روزمره تبدیل کند. اینکه در طول 15 سال اخیر بیت کوین چقدر در مسیر نقشه راه خود موفق بوده، موضوع مهمی است که در ادامه کمی درباره آن بحث می‌کنیم.

وایت پیپر بیت کوین چه چیزی را شرح می‌دهد؟ 

شاید برای شما سوال باشد که وایت پیپر بیت کوین چه چیزی را پاسخ می‌داد و چه هدفی در پیش داشت که تا این حد مهم شد و توانست به یک تکنولوژی انقلابی تبدیل شود. مقالاتی که با عنوان وایت پیپر نوشته می‌شوند، همیشه باید بخشی با عنوان خلاصه در خود داشته باشند. ساتوشی ناکاموتو در قسمت خلاصه وایت پیپر بیت کوین چنین می‌گوید که بیت کوین یک ارز دیجیتالی و الکترونیکی است که امکان انتقال پول به صورت همتا به همتا بدون نیاز به طرف سوم را امکان پذیر می‌کند. یکی از مسائلی مهمی که توسط ساتوشی ناکاموتو مطرح شد، اهمیت انتقال پول در دنیای مجازی و دیجیتال بود. به این صورت که افراد نیاز به انتقال پول دارند و این نیاز با پیشرفت تکنولوژی گسترده‌تر خواهد شد.
ضعف و ایرادای که ساتوشی ناکاموتو در این فرایند می‌دید، وجود فرد سوم در جریان انتقال و دریافت پول بود. این عیب می‌توانست انتقال پول به صورت مجازی را محدود کند. در ادامه ساتوشی ناکاموتو ذکر کرده که انتقال پول از طریق سیستم‌های حاضر دو ضعف بزرگ دارند. اول این که افراد باید تایید هویت بشوند و سازمان سوم، افراد حاضر در فرایند انتقال پول را بشناسد. از طرف دیگر، این فرایند باعث می‌شود تا کاربران اینترنتی کارمزد زیادی بابت تراکنش‌ها پرداخت نمایند. هدف از ایجاد بیت کوین نیز وجود سیستمی بود که مشکلات ذکر شده را نداشته باشد.

مشکل دو بار خرج شدن

اما ساتوشی ناکاموتو برای سیستمی که طراحی کرده، تنها این اهداف را بیان نمی‌کند. چرا که سیستمی که وی توضیح می‌دهد، می‌تواند مشکلات خاصی برای خود داشته باشد. به همین دلیل ساتوشی ناکاموتو در وایت پیپر بیت کوین راه حل‌هایی برای مشکلات خود بیت کوین نیز مطرح می‌کند. یکی از مشکلات اصلی بیت کوین، می‌تواند مشکل دو بار خرج شدن یک ارز دیجیتال باشد. یعنی یک کوین موجود در بیت کوین دو بار مصرف شود.
ساتوشی با مطرح کردن این مشکل اضافه می‌کند در سیستم‌های معامله سنتی، این مشکل توسط موسسات مالی حل و فصل می‌شود. در صورتی که در بیت کوین، از چند راه مختلف می‌توان این مشکل را حل نمود. یکی از راه‌های حل مشکل دو بار خرج شدن بیت کوین، سرور برچسب دار زمانی است. در این حالت، زمانی هش شدن یک بلوک داده در بلاک چین مشخص می‌شود.
 با این کار نمی‌توان داده‌های مشابه را در زمان دیگر به وجود آورد. هش موجود در بلاک به داده‌های بلاک قبلی نیز متصل شده است تا غیر قابل تغییر باشد. از طرف دیگر در بلاک چین بیت کوین از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌شود تا تراکنش‌ها در شبکه ذخیره شوند. به این ترتیب افراد برای ثبت دوباره تراکنش نیاز دارند تا فرایندی را طی کنند که زمان ثبت تراکنش‌ها نیز ذخیره می‌شود.

جمع بندی؟

ناکاموتو در وایت پیپر بیت کوین، یک سیستم پرداخت مالی بدون نیاز به واسطه را تشریح و بررسی می‌کند. امضاهای دیجیتال برای تأیید تراکنش و گواه اثبات کار برای جلوگیری از خرج مجدد کوین‌ها، از جمله راه‌حل‌های خالق بیت کوین برای مشکلات احتمالی این سیستم بود.
او توضیح داد که این سیستم حتی هکرها و خرابکاران در شبکه را تشویق می‌کند که در شبکه فعالیتی صادقانه داشته باشند. همچنین در این سند، روند حفظ حریم خصوصی کاربران و نودهای حاضر در شبکه را توضیح می‌دهد. هر قانون و قابلیت جدید، می‌تواند به شبکه وارد شود؛ مشروط به اینکه توسط مکانیسم اجماع شبکه پذیرفته شود.

لینک های مفید
بالا