ارز دیجیتال

تتر از کجا آمده و تاریخچه تتر چیست؟

1402/08/09 0

 

شاید قبل از مطالعه تاریخچه تتر نیاز باشد یک مروری کوتاه به اینکه اصلا تتر چیست داشته باشیم.

تتر (USDT) که در ژوئیه ۲۰۱۴ توسط براک پیرس، کریگ سلرز و ریو کالینز تأسیس شد، در ابتدا با نام «Realcoin» شناخته می‌شد، یک ارز دیجیتال است که معمولاً به‌عنوان «سکه‌ی باثبات» (stablecoin) شناخته می‌شود، و هدف آن حفظ نسبت مبادله ۱:۱ ثابت است. دلار آمریکا. 
ارزهای دیجیتال باثبات (stable) را می‌توان کلید ورود به بازار معاملات رمز ارزها دانست.
تتر یک ارز باثبات با وثیقه‌ی فیات است، که ضمن کاهش ریسک نوسان قیمت، مزایای تراکنش با دارایی‌های مبتنی بر بلاکچین را هم به مشتریان ارائه می‌دهد. تتر در اصل بر بلاکچین اتریوم و بیت کوین مبادله می‌شود و در حساب‌های بانکی، بر اساس نسبت ۱:۱ با دلار آمریکا محاسبه و ثبت می‌گردد.
تتر یا USDT یک ارز رمزنگاری‌شده‌ی منحصربه‌فرد است که برای حفظ ثبات قیمت، به ارز فیات گره خورده است. این ارز دیجیتال که توسط شرکت Protocol Omni منتشر شده، ارزشی معادل با ارزش دلار آمریکا دارد.

اهمیت تتر:

امروزه تتر (Tether) یکی از ارزهای دیجیتال شناخته‌شده در بازارهای جهانی است. ارز تتر به دلیل برابری ارزش خود با ارزش دلار ایالات متحده آمریکا اهمیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران دارد. تتر برخلاف رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم نوسان قیمت بسیار کمی دارد و به همین دلیل از آن با عنوان استیبل کوین یعنی ارز پایدار یاد می‌شود. نماد اختصاری تتر به صورت USDT است که با اضافه شدن حرف T به آخر نماد اختصاری دلار ایالات متحده یعنی USD به وجود آمده است.
پیدایش تتر؛ شروع تاریخچه تتر در سال ۲۰۱۲، وایت پیپری تحت عنوان دومین وایت پیپر بیت کوین منتشر شد که در آن به توانایی انتشار توکن‌های جدید و متفاوتی روی بلاک چین بیت کوین اشاره شده بود. در این وایت پیپر آمده بود که دلیل پیشبرد این ایده، تا حدی رفع دو مانع بزرگ برای پذیرش گسترده بیت کوین است: بی‌ثباتی و ناامنی! 

در سال ۲۰۱۴، براک پیرس، کریگ سلرز و ریو کالینز، بنیان‌گذاران تتر، از این توانایی انتشار توکن‌های جدید و متفاوت روی بلاک چین بیت کوین استفاده کرده و تتر (که در آن زمان رئال کوین نام داشت) را روی بلاک چین اولین ارز دیجیتال دنیا، با استفاده از پروتکل لایه امنی راه‌اندازی کردند. تتر در طول عمر خود، زندگی پرچالشی داشته است، این استیبل کوین هم از پذیرش گسترده در جامعه کریپتو لذت می‌برد – تتر سومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است و هم با برخی نظارت‌ها و دعوی قضایی رو‌به‌رو بوده است.

خالق تتر کیست؟

بیایید بعد از اینکه تتر را بهتر شناختیم، با سازندگان این ارز دیجیتال بیشتر آشنا شویم. ارز دیجیتال استیبل کوین USDT توسط تیمی از کارآفرینان و تخصص‌های فعال در صنعت کریپتو، شامل ریو کالینز (Reeve Collins)، بروک پیرس (Brock Pierce) و کریگ سلارس (Craig Sellars)، تأسیس شد.
ریو کالینز، که از پیشه‌نامه‌ای با درخشش و تجربه چشمگیر برخوردار است، قبل از شروع پروژه استیبل کوین، توانسته بود شرکت‌های بزرگ و ارزشمند دیگر را تأسیس نماید. او به عنوان یکی از موفق‌ترین کارآفرینان حوزه تبلیغات آنلاین شناخته می‌شود، و معروفیت زیادی به عنوان بنیان‌گذار شبکه تبلیغاتی Traffic Marketplace دارد.
بروک پیرس، دیگر سازنده تتر، یک متخصص مطرح در زمینه رمزارزها و ارزهای دیجیتال است که در طی مسیر حرفه‌ای خود، پروژه‌های متعددی را با موفقیت در حوزه رمزنگاری انجام داده است. در سال ۲۰۱۴ به عنوان مدیر اجرایی بنیاد بیت کوین (Bitcoin Foundation) منصوب شد و به بهبود و توسعه بیت کوین کمک بسیاری کرد.
کریگ سلارس، دیگر بنیان‌گذار تتر، بیش از شش سال به عنوان عضو بنیاد Omni فعالیت کرده و در مسئولیت‌های متنوعی در پروژه‌های رمزنگاری چون Factom، Synereo و Bitfinex به عهده داشته است.

معایب و مزایای تتر:

مزایای تتر:

قدیمی‌ترین استیبل کوین ثبت شده
لیست شدن در صرافی‌های زیاد
شفافیت به واسطه انتشار ممیزی‌های اخیر

معایب تتر:

دستکاری بازار توسط بیت‌فینکس به وسیله تتر
سقوط اکتبر ۲۰۱۸
تتر قبلا هک شده

نحوه تولید تتر چگونه است؟

تولید تتر برخلاف بیت کوین آسان است و در عرضه محدودیتی ندارد. برای تولید این ارز از فعالیت‌هایی مانند ماینینگ استفاده نمی‌شود؛ بلکه این رمزارز توسط نهادی متمرکز تولید می‌شود.
گفته می‌شود که برای هر تتری که به بازار وارد می‌شود یک دلار آمریکایی به عنوان پشتوانه در بانک وجود دارد. برخی معتقدند که این ادعا دروغ است و چنین چیزی حقیقت ندارد.
همان‌طور که اشاره شد در عرضه این ارز دیجیتال محدودیتی وجود ندارد و میزان عرضه با میزان تقاضا مشتری متغیر است. با افزایش میزان تقاضا تولید این ارز از سمت نهادهای تولید کننده افزایش می‌یابد. 
تراکنش‌های ارز دیجیتال تتر در بلاک‌چین انجام می‌شود و غیر متمرکز است در صورتی که تولید و توزیع آن متمرکز است.

جمع بندی:

در این مقاله سعی داشتیم بتوانیم مقداری از تاریخچه تتر را برای شما بیان کنیم و اینکه توجه داشته باشید دنیای ارزهای دیجیتال حداقل به یک استیببل کوین نیاز دارد. معامله‌گران برای حفظ ثروت خود به یک دارایی با ارزش ثابت نیاز دارند. نقل و انتقالات فرامرزی نیز برای اطمینان از انتقال صحیح ارزش به یک استیبل کوین نیاز دارند.
افراد عادی همچنین می‌توانند از یک استیبل کوین بهره ببرند (به‌ویژه افرادی که در کشورهایی مانند ونزوئلا زندگی می‌کنند که ارز فیات آنها خود در حال سقوط است.). در حقیقت، همه افراد در دنیای رمزارزها، از مبتدی تا متخصص، از استیبل کوین‌ها سود زیادی می‌برند.
با این حال، تتر (USDT) ممکن است بهترین راه حل نباشد. زیرا هم هک و هم دستکاری می‌شود و از متمرکز بودن آن هم نمی‌توان صرف نظر کرد.
جایگزین‌هایی برای تتر وجود دارد: USD و USDC واقعی (استفاده شده توسط Coinbase)، که ثبات را از طریق ذخایر حفظ می‌کنند. دای نیز ثبات را از طریق روش‌های غیرسنتی و به شکلی غیرمتمرکز حفظ می‌کند.
با این حال، این پروژه‌ها هنوز در مقیاس بزرگ آزمایش نشده‌اند. پس شاید این راه‌حل‌ها قطعی و عالی نباشند.
 

لینک های مفید
بالا