ارز دیجیتال

الگوریتم پیج رنک در سئو چیست

1403/03/07 0

PageRank یک الگوریتم گوگل است که اهمیت صفحات وب را بر اساس کیفیت و کمیت لینک هایی که به آنها اشاره می کنند اندازه گیری می کند. پیوندهای ورودی را به عنوان رای در نظر می گیرد، با صفحاتی که پیوندهای با کیفیت بیشتری دریافت می کنند، در نتایج جستجو اهمیت بیشتری دارند. پیش از این، سئوکاران می توانستند امتیاز PageRank هر صفحه وب را از طریق نوار ابزار گوگل ببینند.  بسیاری از سئوکاران معتقدند که پایه لگاریتمی آن پنج است. به این معنی که هر افزایش افزایشی نشان دهنده افزایش پنج برابری اهمیت است .دلیل اینکه سئوکاران اینقدر روی این معیار متمرکز شدند این است که رتبه صفحه از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می شود. به این معنی که یک وب‌سایت می‌تواند با لینک شدن به وب‌سایتی که دارای رتبه رتبه‌بندی سئو بالاتری است، اعتبار کسب کند. خیلی ساده، PageRank (که بین وب سایت ها توسط لینک ها منتقل می شود) به وب سایت کمک می کند تا رتبه بالاتری داشته باشد. و الگوریتم حول این مفهوم است که یک صفحه مهم تلقی می شود اگر سایر صفحات مهم به آن پیوند داشته باشند.

معرفی نوار ابزار گوگل

در سال 2000 گوگل نوار ابزار گوگل را راه اندازی کرد. این یکی از مهمترین مراحل در تاریخ پیج رنک بود. زیرا به کاربران امکان می داد امتیاز هر صفحه را ببینند. در نتیجه، سئوکاران بر افزایش رتبه صفحه به عنوان راهی برای بهبود رتبه بندی متمرکز شدند. توضیح ساده بسیاری از این رویکرد در اوایل دهه 2000 این بود که هدف آنها این بود که تا حد امکان پیوندهای بیشتری به دست آورند. از صفحات وب با بالاترین رتبه ممکن. این، البته، شروع به دستکاری رتبه صفحه، با تغییر پول برای پیوندها کرد. پیوندها در مکان های غیر طبیعی و به صورت عمده قرار داده شدند.

یک پتنت رتبه بندی به روز شده

پتنت اصلی PageRank از سال 1998 در سال 2018 منقضی شد و در کمال تعجب بسیاری، تمدید نشد. در همین زمان، یکی از کارمندان سابق گوگل تایید کرد که الگوریتم اصلی از سال 2006 استفاده نشده است. به نظر می رسد که حق اختراع اصلی با این ثبت جدید جایگزین شده است. که گوگل در سال 2006 ثبت کرد. این حق ثبت اختراع به «سایت‌های اولیه در مجموعه‌های بذر مورد اعتماد» اشاره می‌کند و آن‌ها را به‌عنوان صفحه‌های با کیفیت بالا انتخاب‌شده ویژه که اتصال وب خوبی را به سایر صفحات غیر پایه ارائه می‌کنند تعریف می‌کند، با دو مثال ارائه شده Google Directory (این بود هنوز در زمان ثبت اختراع زنده هستند) و نیویورک تایمز. باید قابل اعتماد، به اندازه کافی متنوع باشند تا طیف وسیعی از زمینه‌های منافع عمومی را پوشش دهند و به خوبی با سایت‌های دیگر مرتبط باشند. آنها باید تعداد زیادی لینک خروجی مفید برای تسهیل شناسایی سایر صفحات مفید و با کیفیت داشته باشند که به عنوان هاب در وب عمل می کنند. پتنت جدید به دنبال امتیاز رتبه بندی به یک صفحه وب بر اساس فاصله آن از مجموعه دانه بود. با این حال، این پتنت در واقع به رتبه صفحه ارجاع نمی دهد (یا ادعا می کند که نسخه به روز شده الگوریتم است). در عوض، جامعه SEO متوجه شده است که به عنوان یک اصلاح کننده رتبه صفحه بر اساس نزدیکی به مجموعه اولیه سایت ها عمل می کند.

چرا گوگل نوار ابزار PageRank را بازنشسته کرد؟

سئوکاران نسبت به PageRank وسواس پیدا کردند. و به سرعت به بیشترین تمرکز بر روی تاکتیک سئو تبدیل شد، حتی بالاتر از ایجاد محتوای عالی و تجربه کاربری قوی. مشکل: دستکاری امتیاز PageRank عمومی برای سئوکاران آسانتر بود. سئوکاران می دانستند که چگونه می توانند از PageRank برای رتبه بندی وب سایت های خود استفاده کنند. و از آن بهره بردند. اگر از منظر گوگل به این موضوع نگاه کنیم، نوار ابزار صفحه رتبه عمومی مشکل بود. بدون این، هیچ معیار دقیقی از اقتدار یک صفحه وب (حداقل به طور رسمی) وجود نداشت. بنابراین دستکاری امتیاز سخت تر بود.در نهایت، سئوکاران از PageRank سوء استفاده کردند و از آن برای دستکاری رتبه بندی صفحات استفاده کردند. این احتمالاً بخش بزرگی از بازنشستگی نوار ابزار گوگل در سال 2016 بوده است.

نتیجه گیری 

امتیاز اعتبار از داده های بک لینک به عنوان بخشی از الگوریتم امتیازدهی استفاده می کند، اما قرار نیست مستقیماً جایگزین رتبه صفحه گوگل شود. در عوض، می تواند به شما کمک کند فرصت های پیوند را ارزیابی کرده و دامنه خود را با رقبا مقایسه کنید. به خاطر داشته باشید که معیارهای شخص ثالث در الگوریتم های گوگل استفاده نمی شود. نمره اعتبار بالاتر لزوماً به رتبه‌بندی بالاتر تبدیل نمی‌شود. احتمال کلیک روی یک لینک، تأثیرگذار کلیدی رتبه صفحه است. توسط حق اختراع موج سوار معقول گوگل (ارائه شده در سال 2004) به آن اشاره شده است. الگوریتم PageRank اولیه وزن یکسانی را به لینک های یک صفحه اختصاص می داد. در حالی که این حق ثبت اختراع بیان می کند که احتمال کلیک روی همه پیوندها به اندازه یکدیگر نیست. بنابراین پیوندها بر این اساس باید وزن های متفاوتی داشته باشند. برای مثال، پیوندهای موجود در مکان‌های زیر نسبت به پیوندهای مکان‌های برجسته کمتر مورد کلیک قرار می‌گیرند. و بنابراین باید وزن کمتری داشته باشد.

لینک های مفید
بالا