ارز دیجیتال

مخاطب هدف در تولید محتوا چیست؟

1402/09/20 0

در این مقاله قصد داریم درباره اهمیت مخاطب هدف در تولید محتوا صحبت کنیم. شناخت مخاطب هدف  اهمیت زیادی در فرآیند تولید محتوا دارد. زیرا این مخاطب هدف است که سبب می‌شود نوع محتوایمان را انتخاب کنیم. یعنی با سنجش مخاطبان به موضوع سخنرانی، سبکی را ارائه می‌دهیم که به احتمال با استقبال بهتری رو به رو خواهد شد. در حقیقت، اگر تولید محتوا بدون در نظر گرفتن مخاطب ایجاد شود، فایده‌ای نخواهد داشت. حالا فرض کنید که محتوای خود را به منظور اهداف تجاری تولید می‌کنید. در اینجا باید به ضرورت تولید محتوا و شناخت مشتری بیشتر توجه کنید. ممکن است محتوای شما بخشی از یک کمپین تبلیغاتی باشد. پس به اهمیت محتوا در تبلیغات پی می‌برید. گاهی نیز محتوای شما به افزایش مشتریان کمک زیادی می‌کند. در اینجا به نتیجه اهمیت تولید محتوا در کسب و کار می‌رسیم. در کل اصلا نباید موضوع شناخت مخاطب هدف در تدوین استراتژی محتوا را فراموش کنیم. در ابتدا  بهتر است کمی بیشتر با مفهوم مخاطب آشنا شویم.

منظور از مخاطب هدف چیه؟

بیاید موضوع رو ساده تر کنیم. مخاطبان هدف به گروهی از مردم که بر اساس ویژگی های مختلف شخصیتی، رفتاری، روان شناختی  و... از هم متمایز می شوند گفته می شود. جنسیت، سن، محل زندگی، قدرت خرید، حرفه، درآمد، وضعیت تاهل و... اینجا هدفمون اینه که یک بازار خاص رو برای فرستادن پیام های صحیح در زمان صحیح و به منظور برقراری روابط معنادار هدف قراردهیم. چه شما یک کارآفرین مشتاق باشید که به دنبال رشد کسب و کار خودتان هستید چه یک شخص که برای خلق برند شخصی خودش تلاش می کند، نیاز دارید تا مخاطبان هدف خود را بشناسید. این تنها راهی است که می تواند منجر به هدف گیری مخاطبان خاص و صحیح و برگزاری کمپین های موفق گردد. کسب و کار شما می تواند بیشتر از یک مخاطب هدف یا بخش مشتریان داشته باشد. به عنوان مثال اگر یک کسب و کار دو محصول متفاوت را ارائه می دهد، شاید نیاز باشد تا دو گروه از مردم را هدف قرار دهد. مخاطبان هدف، گروهی از مردم با نیاز ها، اهداف و علایق مشابه هستند.  مخاطبان هدف شما خدمات یا محصولاتتان را برای حل یک مشکل، برطرف کردن یک نیاز یا خواسته می خواهند. وقتی تلاش می کنید تا تمام افراد را در فضای وب هدف قراردهید در نهایت با افرادی مواجه می شوید که تمایلی به استفاده از خدمات یا خرید محصولات شما ندارند. می دونید، این ها همون افرادی هستند که کسب و کارتون رو دنبال می کنند اما هیچ فایده ای برای شما ندارند. این موضوعی است که برای تعداد زیادی از کسب و کار ها اتفاق می افتد. اون ها افرادی رو که سودی به حال کسب و کارشون ندارند هدف می گیرند و تعجب می کنند چرا هیچ کدوم از اون افراد علاقه ای به کسب و کار اون ها ندارند.

نحوه انتخاب مخاطب هدف چگونه است؟

همونطور که گفتیم، شناخت مخاطب هدف و بازاریابی برای اون تکنیکی هست که توسط مشاغل در ابعاد و سطوح مختلف انجام میشه. آگاهی از این موضوع از خیلی جهات بر بازاریابی شما تاثیر می ذاره. از جمله نام محصول، سبک بازاریابی و کانال هایی که از طریق اون ها محصول یا خدمات خودشون رو تبلیغ می کنند. بنابراین، شما هم باید سعی کنین تا مخاطبان هدف رو پیدا کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله برخی از روش های انتخاب مخاطب هدف رو مورد بررسی قرار بدیم.

• تحلیل مخاطبان فعلی

یکی از روش های انتخاب مخاطب هدف این هست که مخاطبان فعلی خودتون رو تجزیه و تحلیل کنین. درباره اینکه چه کسی محصول یا خدمات شما رو می خره تحقیق کنین. ممکنه مشتریان فعلی شما نقاط مشترکی مثل بازه سنی، موقعیت مکانی یا شغلی داشته باشن که از این موارد می تونن نمایه ای از مخاطب هدف شما باشه. برای جمع آوری این اطلاعات می تونین نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری رو تهیه کنین و یا از یه شرکت معتبر بخواهین تا این تحقیقات رو برای شما انجام بده.

• لیست کردن مزایای محصولات یا خدمات

یکی دیگه از روش های انتخاب مخاطب هدف این هست که مزایای محصولات و خدمات خودتون رو لیست کنین. همچنین لیستی از ویژگی هایی که اون ها رو از سایر رقبا متمایز می کنند، در اختیار داشته باشین. در کنار هر کدوم اون دسته از مزایایی که باعث بهبود زندگی یا تجربه مشتریان شده و وجودشون برای اون ها مهمه رو قید کنین. به این ترتیب، مخاطبان با دیدن مزایای منحصر به فرد محصولات و خدمات شما، از کسب و کار شما خرید می کنند.

• توجه به نوع رقابت

یکی دیگه از روش های انتخاب مخاطب هدف این هست که به نوع رقابت خودتون توجه داشته باشین. اکثرا محصولات یا خدمات نتیجه بهبود نمونه های موجود هستن. حتی اگه تولیدات شما ویژگی های منحصر به فردی داشته باشن، باز هم در رقابت با نمونه های دیگه خواهند بود. می بینین که بعضی از رقبای شما تجربیات بیشتری در این زمینه دارن و مخاطبان به سمت اون ها کشیده میشن. بنابراین، سعی کنین تا تجربیات خودتون رو افزایش بدین و عملکرد بهتری نسبت به سایر رقبای خودتون داشته باشین.

نتیجه گیری:
بعضی از مدل های کسب و کار، قادر هستند تا مخاطبان هدفشون رو به سرعت تعریف کنند. اگربخوام ساده تر بگم، یک رویکرد یکسان نمی تواند برای دسترسی به تمام مخاطبانتون در فضای آنلاین استفاده شود. بنابراین از اطلاعاتی که در این مقاله در اختیارتون گذاشتیم استفاده کنید تا انواع مخاطبان هدفتون رو بشناسید.

لینک های مفید
بالا