ارز دیجیتال

روند چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

1403/02/13 0

در این مقاله به بررسی عناوین و موارد مهمی از علت کاربردی بودن تحلیل تکنیکال و اینکه در بازارهای مالی چه کاربردها و ویژگی هایی را دارد و همچنین در رابطه با این که از تحلیل تکنیکال در چه مواقع و شرایطی باید استفاده کرد و اهمیت وجود آن در فعالیت های معامله گران و سرمایه گذاران در بازار های مالی را خواهیم پرداخت. میتوان گفت که تحلیل تکنیکال یک اصل مهم در پیشبرد اهداف خود در حوزه معاملات و دارایی های ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی به شمار میرود. و اگر  آنرا سرلوحه کارمان قرار ندهیم ممکن است ضرر و زیان های زیادی را در  سرمایه و دارایی خود متحمل شویم. اگر میخواهید تا اطلاعات منحصربه فرد و مهمی در رابطه با کاربرد تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی را بدانید پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 تحلیل تکنیکال

تعریف خط روند و انواع آن

احتمالا از تحلیل‌گران یا تریدرها شنیده‌ باشید که «روند دوست شما است» یا «در راستای روند معامله کنید». اما به بطور صحیح این روند چیست و چه تاثیری در معاملات دارد؟ با بررسی حرکات قیمت، جهت کلی آن در یک دوره واضح بررسی می‌شود. در تحلیل تکنیکال، از به هم پیوستن سقف‌ها یا کف‌های متوالی، روند قیمتی شکل میابد. راستای حرکت قیمت در یک تایم فریم، با توجه به روند کلی آن تعیین می‌شود. این روند در حقیقت نشان‌گر فوندانسیون (ساختار) قیمت میباشد و از برآیند حرکات صعودی یا نزولی آن گسترش میابد. وقتی که تغییرات مربوط به بالارفتن یا پایین آمدن قیمت در یک جهت شکل بگیرند، نظم خاصی در این تغییرات به وجود می‌آید و روند جدیدی در نمودار قیمتی نمایش داده میشود. می‌توان گفت روندها در تحلیل تکنیکال نوعی خطوط حمایت و مقاومت میباشند که به شکل افقی رسم نمی‌شوند. بلکه با توجه به عرضه و تقاضای سهم، در قیمت‌های مختلف، شکل مورب به خود می‌گیرند. خطوط روند هر چه افقی‌تر یا عمودی‌تر باشند، ناپایدارترند و هر چه شیب این خطوط به ۴۵ درجه نزدیک‌تر باشد، به سختی مسیر خود را تغییر می‌دهند.

 تحلیل تکنیکال

روند ها به چند دسته تقسیم میشوند:

روند صعودی

وقتی که در نمودار تکنیکالی،پایین ترین قیمت بیشتر از پایین ترین قیمت قبلی و بالاترین قیمت آن بیشتر از بالاترین قیمت قبلی می‌سازد، برآیند آن‌ها روند صعودی را شکل می‌دهد. در این نوع، قیمت نسبت به نقاطی واکنش نشان می‌دهد که با برخورد به آن نقاط به سمت بالا رشد میابد. بنابراین، خط روند صعودی به عنوان یک حمایت عمل می‌کند.

روند نزولی

روند نزولی در تحلیل تکنیکال یک نمودار تایم محور اتفاق می‌افتد که قیمت، بالاترین قیمت آن پایین‌تر از بالاترین قبلی و پایین ترین قیمت کمتر از  قبلی تشکیل بدهد. در این موقع خط روند نقاط سقف را به یکدیگر متصل می‌‌کند، به همین علت خط روند نزولی مشابه یک مقاومت مورب عمل می‌کند.

روند خنثی

در روند خنثی، قیمت به هیچ سمت و سوی مشخصی حرکت نمی کند و نمی‌توان پیش‌بینی نمود که حرکت بعدی سهم صعودی یا نزولی خواهد بود. ‌در این شرایط سهم میان دو حد حمایت و مقاومت در حرکت میباشد و فقط می‌‌توان بین کف و سقف و با رضایت به کسب سود کمتر، معامله کرد.

 

نتیجه گیری:
در این مقاله بر سعی بر اینکه آیا تحلیل تکنیکال  کاربرد زیادی دارد یا در چه بازارهایی پرکاربرد است و از چه ویژگی هایی برخوردار بوده و اینکه چرا تحلیل تکنیکال از اهمیت بسیار زیادی در میان معامله گران و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی های مالی در عرصه معاملات جهانی میباشد. همچنین در رابطه با تاثیر آن در روند بازار بورس ایران و درصد موفقیت آن نیز صحبت کردیم و گفتیم که اگر یکی از فعالان یا بهتر بگویم معامله گر یا سرمایه گذاری در بازار بورس ایران هستید، با توجه به شرایط این بازار باید الگو و استراتژی های مختلف و قوی را در این زمینه شناخته و بر آنان مسلط باشید تا در اهداف رویایی خود شکست نخورید.

 

 
 

 

 

لینک های مفید
بالا