ارز دیجیتال

توکنومیک چیست؟

1402/03/22 0

توکنومیکس چیست سوالی است که کاربران تازه‌وارد به صنعت ارزهای دیجیتال می‌پرسند و سوالی است که کاملاً ارزش پرسیدن دارد. توکنومیکس (Tokenomics) مطالعه پارامترهایی است که مشخص می‌کنند یک ارز دیجیتال پتانسیل خلق چه مقدار ارزش اقتصادی در آینده را دارد. اقتصاد توکنی که زیرمجموعه تحلیل فاندامنتال است، مواردی مانند عرضه و تقاضای دارایی‌های دیجیتال، توزیع و تخصیص توکن و همچنین توکن سوزی را شامل می‌شود. به دلیل نوسانات و ریسک بالای بازار ارزهای دیجیتال، تحقیق در مورد توکنومیک یک پروژه قبل از خرید آن حیاتی است. این مقاله به کاربرد و ویژگی‌های اصلی توکنومیکس می‌پردازد؛ با خواندن آن شما یاد می‌گیرید که توکنومیکس چیست، چرا مهم است و چگونه از آن برای ارزش‌گذاری یک دارایی دیجیتال استفاده کنید.

توکنومیک چیست؟

برای پاسخ به این سوال که توکنومیک چیست؟ اول بدانید که توکنومیک «Tokenomic» یا توکنومیکس «Tokenomics» اصلاحی است که به ارزش واقعی توکن‌ها و کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال اشاره دارد. توکنومیک از ترکیب دو واژه «Token» به معنای توکن و «Economic» به معنای اقتصاد تشکیل شده است که معنی ترکیبی آن را می‌توان «اقتصاد توکن» یا به عبارتی «وضعیت اقتصادی توکن» معنا کرد. توکنومیک یا توکنومیکس، موضوع درک ویژگی‌های عرضه و تقاضای ارزهای دیجیتال را پوشش می‌دهد. توکنومیک را می‌توان یک راهنما برای درک ارزش فعلی و آینده یک ارز دیجیتال مورد بررسی قرار داد. بسیاری از افراد برای پی بردن به ارزشمند بودن سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال، به تحلیل‌ تکنیکال آن ارز می‌پردازند. اما تحلیل تکنیکال صرفاً می‌تواند از روی قیمت به تعیین ارزش بپردازد. در حالی‌که در فرآید توکنومیک، باید چندین فامتور مختلف در مورد یک ارز دیجیتال مورد بررسی قرار بگیرند تا ارزش یک رمزارز مشخص شود!

علت اهمیت توکنومیک در دنیای ارزهای دیجیتال :

در بازارهای مالی عرضه و تقاضا نقش مهمی در ارزشمندی یک دارایی دارند. این موضوع در مورد ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال صدق می‌کند. نوسان‌هایی که در عرضه و تقاضای دارایی‌های مالی صورت می‌گیرند باعث تغییر قیمت‌ها می‌شوند.
مهم‌ترین هدفی که توکنومیک دارد این است که می‌توانید در تحلیل قیمت ارز دیجیتال و آینده‌ای که در انتظار آن است، از آن استفاده کنید؛ چرا که به خوبی مارکت کپ یک دارایی را تحلیل می‌کند. معامله‌گران در بررسی توکنومیک ارز دیجیتال مورد نظر، این موارد را مورد توجه قرار می‌دهند:
•    معامله‌گران میزان عرضه توکن یا کوین مورد نظر خود را در بازار بررسی می‌کنند. این باعث می‌شود که به محبوبیت آن نزد سایر معامله‌گران پی ببرند.
•    آینده کوین یا توکن مورد نظر از نظر عرضه چه خواهد بود؟ آیا امکان دارد که ارز مورد نظر در آینده رشد خوبی را تجربه کند؟
•    در بررسی توکنومیک معامله‌گر قیمت واقعی رمزارز را مشخص می‌کند. به این ترتیب متوجه می‌شود که آیا در قیمتی که ارزشش را دارد معامله می‌شود یا که این‌طور نیست.
•    طبق بررسی عرضه و تقاضا و قیمتی که ارز مورد نظر را معامله می‌کنند، قابل رشد بودن ارز مشخص می‌شود. این موضوع در لیکوییدیتی (Liquidity) نیز اهمیت دارد.
•    نحوه عرضه توکن به صورت متمرکز و غیرمتمرکز بررسی می‌شود.
•    تعداد کوین‌ها و توکن‌هایی که در آینده می‌سوزند نیز در تحلیل توکنومیک بررسی می‌شوند.

نتیجه گیری :
توکنومیکس یکی از معیارهای موثر در تحلیل بنیادی پروژه‌های کریپتویی است. در این روش با کمک فاکتورهای مختلف (عرضه و تقاضا، نحوه توزیع و تخصیص توکن، بررسی میزان تورم و …) صرفا روی کارکرد و ابعاد اقتصادی توکن تمرکز می‌کنیم. با استفاده از توکنومیک می‌توان ارزش و قیمت واقعی یک توکن یا کوین را تا حد خوبی تخمین زد و براساس آن تصمیم به سرمایه‌گذاری گرفت. در این مطلب به معرفی مفهوم Tokenomics و فاکتورهای موثر بر توکنومیکس پروژه‌های ارز دیجیتال پرداختیم. 


 

لینک های مفید
بالا