ارز دیجیتال

واش تریدینگ چیست؟

1402/02/14 0

در چند ماه گذشته، داده‌ها و تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که مشکل تجارت شستشو یا واش تریدینگ (wash trading) صنعت نوپای ارز دیجیتال را بسیار آزار می‌دهد. کلید حل این مشکل در دست صرافی‌هاست و این صرافی‌ها باید تعهد لازم را داشته و استراتژی‌هایی مناسب برای حل این مشکل انتخاب کنند. تجارت شستشو یکی از مشکلات جدی در بازار‌های بیت کوین و ارز دیجیتال است. ما در این مقاله توصیه‌هایی را ارائه می‌دهیم که به کاهش مشکل واش تریدینگ کمک می‌کنند. ما مدعی نیستیم که این توصیه‌ها می‌توانند کاملا مشکل را حل کنند اما اعمال آنها قطعا می‌تواند مشکل تجارت شستشو را در جهان ارز دیجیتال کم کند و بازار‌هایی عادلانه‌تر را فراهم آورد.

واش تریدینگ چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، Wash Trading عبارت است از خرید و فروش یک سرمایه ثابت در یک بازه زمانی کوتاه. تریدرها به‌منظور تحت تأثیر قراردادن فعالیت تجاری و قیمت یک سرمایه از واش تریدینگ به‌عنوان یک تکنیک دست‌کاری بازار استفاده می‌کنند. به‌طور معمول، یک یا چند عضو با تبانی با یکدیگر مجموعه‌ای از معاملات را بدون در نظر گرفتن مخاطرات بازار انجام می‌دهند و درنتیجه پوزیشن اولیه دیگر اعضا تغییری نخواهد کرد. در اکتبر سال ۲۰۲۱، پروژه ان اف تی لاروا لبز (Larva Labs) با عنوان کریپتوپانکس (Cryptopunks) شاهد پدیده‌ای مشابه با فروش واش (Wash Sale) در بلاک چین اتریوم بود که به‌موجب آن ارز دیجیتال CryptoPunk 9998 به ارزش ۱۲۴۴۵۷ اتر (ETH) به فروش رسید. توکن‌های اتریوم به‌کاررفته در خرید این NFT به فروشنده منتقل شده و سپس بار دیگر به حساب خریدار بازگشتند. این توکن‌ها درحقیقت به‌منظور بازپرداخت وامی که خریدار برای خرید NFT بلاک چین دیجیتال از لاروا لبز گرفته بود، استفاده شدند. این اقدام عملاً نه‌تنها مصداقی از وام آنی (Flash loan) در نظر گرفته می‌شود، بلکه می‌توان آن را مثالی از پول‌شویی در بازار NFT ها به حساب آورد. علل متعددی را می‌توان در گرایش تریدرها یا کارخانه‌ها به واش تریدینگ دخیل دانست؛ برای مثال این اهداف ممکن است شامل ترغیب اعضا به خرید برای بالابردن قیمت‌ها یا تشویق آنان به فروش به‌منظور کم‌کردن ارزش سرمایه (در اینجا NFT) باشد. ممکن است تریدرها به‌منظور قفل‌کردن ضرر سهام پیش از خرید مجدد سرمایه با قیمت کمتر اقدام به فروش واش (Wash Sale) کنند و به این طریق درصدد دریافت بازپرداخت مالیات باشند.

واش تریدینگ چگونه کار می‌کند؟

در سطح پایه، واش تریدینگ، سرمایه‌گذاری است که همزمان یک دارایی را خرید و فروش می‌کند. با این حال، یک تجارت شستشوی واقعی با در نظر گرفتن قصد سرمایه گذار فراتر می‌رود. بنابراین، به طور کلی دو شرط برای تایید معامله شستشو رعایت می‌شود. شرط اول نیت است. تاجر شستشو باید استراتژی خاصی برای خرید و فروش یک دارایی قبل از موعد داشته باشد. باز هم، تجارت شستشو در تلاش برای گمراه کردن انجام می‌شود. در نتیجه، چندین حساب برای تلاش به منظور از بین بردن ارائه نادرست مورد نیاز است. معامله‌گر یا شرکت، معاملاتی را روی یک دارایی انجام می‌دهد، اما از حساب‌های مختلف برای ایجاد تغییر قیمت یا افزایش حجم معاملات استفاده می‌کند. حساب دارای دارایی، دارایی را به حساب دیگری از معامله‌گر شستشو می‌فروشد.

تفاوت واش تریدینگ و بازارسازی چیست؟

در ظاهر، واش تریدینگ و بازارسازی ممکن است یکسان به نظر برسند اما تفاوت هایی وجود دارد: تفاوت اصلی بین بازارسازی و واش تریدینگ در قصد آنهاست. بازارسازی با در دسترس قرار دادن دارایی ها برای خرید و فروش سایر سرمایه گذاران عمل می کند. بنابراین سایر سرمایه گذاران نیز در معاملات بازارساز مشارکت دارند. بازارساز اجازه می دهد ارز دیجیتال توسط افراد ناشناس خریداری شود. واش تریدینگ زمانی اتفاق می افتد که تنها «طرفین» معامله، حساب های دارای مالکیت مشترک باشند. یک معامله گر شستشو از حساب های سودمند متقابل برای تبدیل شدن به یکی از "طرفین" معامله استفاده می کند. به این ترتیب یک معامله گر شستشو با خود یا دوستانش معامله می کند و نه با دیگر معامله گران بازار. در نتیجه، هیچ منفعتی فوری جز گمراه کردن دیگران در مورد قیمت یا حجم دارایی مالی وجود ندارد.

نتیجه گیری :
اگرچه در دنیای سهام و اوراق بهادار، که بازاری متمرکز با قوانین مشخص است، تجارت شستشو منع شده، اما در دنیای کریپتو همیشه خطر به دام افتادن وجود دارد. این شیوه ترید برای آن صورت می‌گیرد که قیمت‌ها دستکاری شده و تریدرها، تحت تأثیر قیمت روب ه رشد برخی دارایی‌ها اقدام به خریدی کنند، که هیچ نتیجه‌ای ندارد. به نظر شما چه نشانه‌هایی به معنی وقوع تجارت شستشو است و در صورت مشاهده باید از آن‌ها دور ماند؟

بالا