ارز دیجیتال

واچ لیست در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/07 0

اکثر پلتفرم‌های معاملاتی به کاربران اجازه می‌دهند تا واچ لیست‌‌ها خود را برای اوراق بهادار موردعلاقه خود ایجاد کنند. فیدلیتی (Fidelity) یکی از پیشروترین پلتفرم‌های معاملات آنلاین، به کاربران خود امکان می‌دهد تا پانزده واچ لیست مختلف با ۵۰ نماد ایجاد کنند. کاربران همچنین می‌توانند واچ‌لیست‌های خود را تنظیم کنند تا از هرگونه سیگنال معاملاتی جدید، مانند تغییرات ناگهانی قیمت، آگاه شوند. یک سرمایه‌گذار می‌تواند از این قابلیت برای ایجاد واچ لیست‌‌های جداگانه برای سهام، اوراق قرضه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا هر دارایی قابل معامله دیگری استفاده کند. واچ لیست‌‌ها در بازار ارزهای دیجیتال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، بازاری که در آن نوسانات شدید قیمت گاهی اوقات ممکن است فرصت‌های کوتاهی را برای کسب سود بالا ارائه دهد. علاوه بر شاخص‌های معاملاتی، یک واچ لیست کریپتو می‌تواند راه‌اندازی یک فورک (Fork) یا شبکه اصلی (Main net) را نیز برای یک پروژه ردیابی کند. ایده خوبی است که حداقل یک صفحه را به طور کامل به تیکرهای واچ لیست (Tickers) اختصاص دهید، به این صورت که هر ورودی فقط دو یا سه مورد، از جمله آخرین قیمت، تغییر خالص و درصد تغییر را نمایش دهد. برخی از معامله‌گران یک نمودار دیگر را به این نمودار اضافه کرده و تیکرها را به هم مرتبط می‌کنند تا امکان بررسی سریع الگوهای قیمت در طول روز معاملاتی را فراهم کند.

واچ لیست در ارز دیجیتال چیست؟

فهرست تحت نظر یا واچ لیست ارز دیجیتال، لیست ارزهایی است که به نظر می‌رسد رخدادهای مهمی را مثل کاهش یا افزایش قیمت، پیش رو داشته باشند. ایجاد واچ لیست به معامله‌گران کمک می‌کند تا در بخشی جداگانه بتوانند ارزهای مورد نظر را زیر ذره‌بین قرار داده و روند آن‌ها را ردیابی کنند.یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر ممکن است فهرستی تشکیل یافته از چندین، ده‌ها یا حتی صدها ارز برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر برای ورود به معاملات ایجاد کند. به‌طور معمول، سرمایه‌گذار واچ لیست را رصد می‌کند و منتظر می‌ماند تا قیمت به نقطه‌های پیش‌بینی شده برسد تا پس از این رخداد، برای خرید یا فروش وارد معامله شود.معامله‌گران با استفاده از این ابزار، می‌توانند هر تعداد رمزارزی را که می‌خواهند تحت نظر بگیرند و به راحتی به ویرایش آن بپردازند، تعدادی از آن‌ها را حذف و یا تعداد دیگری را به واچ لیست، اضافه کنند.

واچ لیست فاندامنتال :

بسیاری از واچ لیست‌ها بر اساس وضعیت بنیادی شرکت‌ها تهیه می‌شوند و از این جهت باید حداقل یک استراتژی بنیادی داشته باشید تا بتوانید از این گروه واچ لیست‌ها استفاده کنید. در این سیستم شما می‌توانید از مواردی همچون سوددهی شرکت، اطلاعیه‌های کدال، وضعیت بنیادین شرکت به صورت کلی یا تحلیل صنعت و اقتصاد کلان استفاده کنید و سپس واچ لیست خود را به طور مداوم به روزرسانی کنید. سپس تحرکات مربوط به آن سهم را زیر نظر بگیرید و در نهایت یک نقطه ورود در آن پیدا کنید تا بتوانید به سوددهی لازم در بازار برسید. در نظر داشته باشید که واچ لیست شما می‌تواند متنوع باشد و بر اساس صنایع مختلف تغییراتی داشته باشد. همه این‌ها برمی‌گردد به اینکه بر چه اساسی به معامله می‌خواهید بپردازید.

دلیل معامله‌گران برای داشتن واچ لیست چیست؟

هر معامله‌گر با توجه به استراتژی خاصی واچ لیست می‌سازد. شما باید ببینید که خواسته‌تان از این بازار چیست و سپس با توجه به آن، لیستی از ارزها برای خود تهیه کنید. حال، بسیاری از سرمایه‌گذارانی، روزانه یا چند روز یک بار ارزهای زیادی را امتحان می‌کنند تا با فرصت‌های موجود در آن‌ها آشنا شوند. طبیعی است که چنین افرادی نمی‌توانند بدون در نظر داشتن واچ لیست، کار خود را پیش ببرند. آن‌ها باید روزانه به لیست خود مراجعه کنند تا بتوانند امورشان را با سرعت بیشتری پیش ببرند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین دلایل استفاده از واچ لیست آشنا خواهیم شد.

•    عده‌ای از سرمایه‌گذاران ارزی را در لیست خود دارند و امیدوار هستند تا با نوسان قیمتی آن بتوانند وارد معاملات مربوط به آن شوند. حال در برخی از پلتفرم‌ها مانند تریدینگ ویو که به آن اشاره شد، این امکان برایتان وجود دارد که پیام‌هایی به صورت اعلان در مورد قیمت‌های هر یک از ارزها ارسال شود و بتوانید بهترین تصمیمات را در این خصوص بگیرید.
•    گاهی اوقات ممکن است سود خوبی را از بازار دریافت کرده باشید؛ اما همچنان به دنبال سود بیشتر هستید. چنین پلتفرم‌هایی با استفاده از واچ لیست این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند. به عبارت دیگر، می‌توانید با دریافت اعلان‌ها باز هم از این نوسانات آگاهی پیدا کنید.
•    همان‌طور که در قسمت‌های قبل مقاله نیز اشاره شد، عده زیادی از کارشناسان اعتقاد دارند که استفاده از واچ لیست در کارتان سبب تسریع ورود، خروج و مدیریت معامله خواهد شد.
•    برخی اوقات فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری یک ارز پیش رویتان قرار دارد، اما شاید بودجه لازم برای ورود به آن را نداشته باشید. شما می‌توانید با در نظر گرفتن چنین فرصت‌هایی در این بازار و به وسیله واچ لیستی که در ادامه می‌تواند از آن اضافه یا کم شود، این موقعیت‌ها را در هر لحظه شکار کرده و در زمان لازم از معاملات آن سود بگیرید.

نتیجه گیری :
سعی کنید به هیچ وجه در ایجاد واچ لیست از دیگران تقلید نکنید و قبل از هر چیزی استراتژی مناسب با خود را پیدا کنید و سپس نظم و پیروی از آن را در روحیه خود تقویت کنید. پیشنهاد بعدی این است که فهرست مورد نظر خود را طولانی و بلند نکنید، زیرا اگر بیش از حد طولانی شود خاصیت اصلی خود که بهینه بودن است را از دست می‌دهد. در آخر امیدواریم که در این مقاله به سوالاتی مثل واچ لیست ارز دیجیتال چیست، واچ‌ لیست بورس چیست و چگونه واچ لیست بسازیم جوابی مناسب داده باشیم.

لینک های مفید
بالا