ارز دیجیتال

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

1402/08/14 0

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakomoto) شخص (یا اشخاصی) است که در سال ۲۰۰۸، در مقاله خود با عنوان «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیک همتا به همتا»، بیت کوین را معرفی کرد. در پروفایل P2P، ساتوشی ناکاموتو یک مرد ۴۳ساله معرفی شده است که در ژاپن زندگی می¬‌کند.
استفاده از انگلیسی روان و بی نقص در مقالات، پیام‌ها و کدهای اصلی نرم‌افزار بیت کوین و گاهی استفاده از کلمات بریتانیایی در مطالب انتشار یافته، باعث شده است که بسیاری از افراد به این باور برسند که ساتوشی ناکاموتو اهل کشور انگلیس است و هویت ژاپنی ندارد. همچنین با بررسی وضعیت زمانی وایت پیپر بیت کوین و پیام‌ها توسط ساتوشی، مشخص شده است که ساعت انتشار مطالب با ساعت کشور انگلستان هماهنگی دارد.

حقایق جالب ساتوشی ناکاموتو:

علت مشهور بودن ساتوشی ناکاموتو:

شاید تعجب کنید و این سوال به وجود بیاید که چرا ما نام ساتوشی ناکاموتو را می‌دانیم، اما چهره پشت آن را نمی‌شناسیم؟ در حقیقت ساتوشی ناکاماتو نام مستعار مخترع بیت کوین است. فردی با هویت ناشناس در سال 2008 از این نام برای ارسال وایت پیپر بیت کوین با ایمیل استفاده کرد و افرادی که این ایمیل را دریافت کردند، در حوزه‌ تمرکززدایی و رمزنگاری بسیار سرشناس بودند.

احتمال دارد ساتوشی ناکاماتو گروهی از شرکت‌ها باشد!

برخی از افراد ادعا دارند که شرکت‌های سامسونگ، توشیبا، ناکامیچی و موتورولا با همکاری یکدیگر بیت کوین را اختراع کرده‌اند و کلمه Satoshi Nakamoto از نام این شرکت‌ها ساخته شده است. نام‌های سامسونگ و توشیبا در کنار یکدیگر نام ساتوشی را ایجاد می‌کنند و نام‌های ناکاماچی و

موتورولا با هم ناکاماتو را می‌رسانند.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که تا به امروز هیچ مدرک رسمی و معتبری برای این تئوری وجود نداشته است و این موضوع، بیشتر به یک شایعه‌ اینترنتی شباهت دارد.

احتمالا ساتوشی ناکاموتو نیک سابو (Nick Szabo) است!

نیک سابو، دانشمند کامپیوتر و محقق آمریکایی است که در حوزه‌ علوم رایانه و حیطه رمز نگاری فعالیت می‌کند. این فرد به عنوان یکی از افرادی شناخته می‌شود که احتمال دارد خالق بیت کوین باشد. نیک سابو بیت گلد (Bit Gold) را به عنوان پروتكلی توصیف كرد كه به موجب آن بیت‌های پرهزینه می‌توانند اعتبار معاملات را تایید نمایند.

مفهوم ارز دیجیتال در عصر دیجیتال با اختراع بیت گلد توسط نیک سابو (Nick Szabo) ایجاد شد؛ به همین دلیل می‌توان گفت نیک سابو از نیاکان و اجداد بیت کوین است. بعد از تجزیه و تحلیل وایت پیپر ساتوشی ناکاموتو، یک وبلاگ نویس مدعی شد که نیک سابو خالق بیت کوین است؛ با این حال نیک هیچوقت این فرضیه را نپذیرفته و تایید نکرد.

آیا ساتوشی ناکاموتو، کریگ استیون رایت (Craig Wright) است؟

آن دسته از افرادی که مظنون به ساتاشی ناکاموتو هستند، یا سکوت کرده‌اند و یا به‌کلی این ادعا را انکار می‌کنند؛ اما در مورد کریگ رایت (Craig Wright) دانشمند استرالیایی، موضوع چنین نبوده است. کریگ رایت کارآفرین استرالیایی در می سال 2016 در مصاحبه‌ای با bbc مدعی شد که خالق بیت کوین است.

همچنین دو مقاله در Wired و Gizmodo نشان می‌دهند که ممکن است رایت شخصی باشد که پشت بیت کوین قرار دارد؛ اما تحقیقات بعدی ثابت کرد که او یک کلاهبرداری از پیش برنامه‌ریزی شده را مرتکب شده تا وانمود کند که مخترع بیت کوین است.
با این حال هنگامی که این کارآفرین استرالیایی توسط توسعه‌دهندگانی مانند پیتر تاد مورد ارزشیابی و محک قرار گرفت، نتوانست دلیل محکمی ارائه کند. البته کریگ استیون رایت ابتدا اعلام کرد با مدرکی معتبر در این زمینه باز می‌گردد؛ اما هیچ ‌وقت مدرک معتبری ارائه نداد و در وبلاگ خودش ابراز تاسف کرد و گفت تمایلی برای ادامه ندارد.

ساتوشی ناکاموتو به انگلیسی بریتانیایی کاملا مسلط است:

کدها و وایت پیپر بیت کوین نشان می‌دهند که ساتوشی ناکاموتو به زبان انگلیسی و به‌خصوص به انگلیسی بریتانیایی کاملا مسلط است. به همین دلیل علی‌رغم اقرار ساتوشی به ژاپنی بودنش، برخی افراد فکر می‌کنند که او اهل بریتانیا است.
او در ایمیل‌های خود به همکارهای کدنویسش از جمله Finney، از اصطلاحات بریتیش استفاده کرده است. جان مک آفی ادعا می‌کرد که با بررسی وایت پیپر ساتوشی از نظر زبان شناسی، به هویت او پی برده است.
ساتوشی ناکاموتو شاید بیش از یک نفر باشد

ادعاهایی بر این مبنی وجود دارد که ساتوشی شاید یک نفر نباشد. یعنی ساتوشی ممکن است گروهی باشد که بر روی کدهای بی‌نقص بیت کوین کار کرده‌اند. کدنویسی فوق‌العاده بیت کوین باعث برتری چشمگیر آن نسبت به سایر ارزهای دیجیتال شده است.
برخی افراد از جمله لازلو هانچ (Laszlo Hanyecz) یکی از توسعه‌دهندگان بیت کوین، معتقدند که کدنویسی بیت کوین نمی‌تواند کار یک نفر باشد و احتمالا گروهی از افراد در خلق آن دخیل بوده‌اند.

جمع بندی:

از آنجایی که ساتوشی ناکاموتو یک فرد مهم در توسعه ارزهای دیجیتال بود، طبیعی است که مردم بخواهند بدانند چه کسی ممکن است پشت این نام مستعار باشد. تغییرات ایجاد شده توسط ایده‌های این شخص یا گروه، بسیاری از جنبه‌های زندگی مدرن را متحول کرده است. این امکان وجود دارد که بیت کوین در آینده وجود نداشته باشد، اما فناوری بلاک چین معرفی شده توسط ناکاموتو و پیشرفت‌های انجام شده با استفاده از آن احتمالا برای مدت طولانی وجود خواهد داشت.

لینک های مفید
بالا