ارز دیجیتال

چرا ارز دیجیتال اهمیت دارد؟

1402/08/08 0

شاید برایتان سوال باشد که اصلا ارز دیجیتال چیست و چگونه بوجود آمد؟ ارز دیجیتال (Cryptocurrency) یک نوع پول مجازی غیرمتمرکز و رمزنگاری شده است که توسط فناوری بلاک چین بوجود آمد.
از اهمیت ارز دیجیتال باید به این موضوع اشاره نمود که ارزهای دیجیتال یک سیر تکاملی پول در تمام جهان می باشند. همانطور که گفتیم ارزهای دیجیتال بلعکس پول های معمولی فیزیکی نیستند، یعنی هویت فیزیکی ندارند و نمی توان آن را در دست گرفت و مورد استفاده فیزیکی قرار داد.

چرا به ارزهای دیجیتال نیاز داریم؟

ارزهای فیزیکی مانند اسکناس، سکه‌های طلا وغیره به عنوان گزینه‌های پرداخت در نظر گرفته می‌شوند. با این حال ساتوشی ناکاموتو اولین ارز دیجیتال جهان به نام بیت کوین را معرفی کرد. بیت کوین و ارزهای دیجیتال یک سیستم پرداخت دیجیتالی همتا به همتا بر پایه اثبات رمزنگاری هستند و به کاربران شبکه اجازه می‌دهند تا مستقیماً بدون نیاز به شخص ثالث، تعامل داشته باشند.
در دنیای مدرن امروز، ارزهای دیجیتال به عنوان یک روند صعودی و نوآورانه در حوزه مالی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفته‌اند. این ارزها که به صورت دیجیتال و بر پایه بلاک‌چین ارائه می‌شوند، نقش بسیار مهمی در ارتقای فعالیت‌های مالی، تجارت بین‌المللی و پرداخت دارند.
به لطف بیت کوین و ارزهای دیجیتال می‌توان بدون نیاز به واسطه، پول را میان افراد در هر موقعیت جغرافیایی انتقال داد. کاربران می‌توانند بدون پرداخت کارمزدهای واسطه و در مدت زمان کمتری تراکنش‌های مالی را حتی در سطح بین الملل منتقل کنند.

چرا به پولی که به بانک‌ها و دولت‌ها وابسته نیست نیاز داریم؟

ممکن است این مقاله را از کشوری که در آن سیستم مالی سنتی (وابسته به بانک‌ها و دولت‌ها) به خوبی کار می‌کند، بخوانید. کارت اعتباری (credit card)ای دارید که به حساب بانکی‌تان متصل است و احتمالاً وقت کمی را برای فکر کردن درباره پولی که روزانه خرج می‌کنید می‌گذارید. این نعمتی است که خیلی از جاهای دنیا از آن محروم‌اند.
نزدیک به ۲ میلیارد نفر از مردم «بدون بانک» هستند؛ یعنی اینکه به خیلی از خدمات ابتدایی مالی دسترسی نداشته و در سیستم مالی جهانی قرار ندارند. زمانی که به خدمات مالی ابتدایی دسترسی ندارید، نمی‌توانید برای شروع یک کسب‌وکار وام بگیرید و امن‌ترین جا برای پس‌اندازتان زیر تشک‌تان است. حتی با اینکه بیشتر مردم حساب بانکی دارند اما این بدین معنی است که مجبورند از خدمات مالی غیرسنتی مانند انتقال‌دهندگان پول (money transmitters) استفاده کنند که هزینه‌های گزافی را می‌گیرند.

ارزهای دیجیتال برای هرکسی که یک گوشی هوشمند و اینترنت دارد، در دسترس است. با ارزان‌تر شدن گوشی‌های هوشمند و راحت‌تر شدن دسترسی به اینترنت از هر نقطه، ارز دیجیتال یک جایگزین قدرتمند برای مردم بدون بانک و تحت سلطه بانکداری که سیستم کنونی آن‌ها را کنار گذاشته است، می‌باشد.
برای اینکه بیشتر متوجه اهمیت ارز های دیجیتال شوید باید بگوییم زندگی در کشوری که پول دولتی ارزش خود را نگه می‌دارد نیز برای خیلی‌ها طبیعی نیست. به‌عنوان مثال ونزوئلا را در نظر بگیرید که سیاست‌های غیر مسئولانه دولت باعث تورم بالا شده است. نگه‌داشتن سرمایه‌هایتان در واحد پولی که تورمش بالاست مثل آتش زدن آن است چون قدرت خریدتان روزبه‌روز کمتر می‌شود. ارزهای دیجیتال جایگزینی برای ارزهای (واحدهای پول) تورمی عرضه شده توسط دولت‌های ناپایدار هستند که در حال ایجاد اقتصادهای خردی برای مردم ونزوئلا و دیگر مردم دنیا می‌باشند.

مزایای ارز دیجیتال چیست؟

معاملات آسان
امنیت بالا
هزینه های کمتر
سرعت بالا
رشد تصاعدی
سوددهی بالا
رعایت حریم خصوصی
تنوع بالا در انتخاب سرمایه گذاری
ساده شدن پرداخت های بین‌المللی
مهار تورم
عدم نیاز به مجوزهای دولتی
مستقل بودن
بازار ۲۴ ساعته
شفافیت

اهمیت کیف پول ارز دیجیتال در چیست؟

به این فکر کنید که چگونه پول نقد واقعی خود را ذخیره می کنید. قطعاً آن را در دست خود نگه نمی دارید، بلکه آن را در یک حساب بانکی و یا کیف پول ذخیره می کنید. کیف پول ارز دیجیتال نیز از همان اصول اصلی پیروی می کند. بنابراین با داشتن یک کیف پول رمزنگاری شده، قادر به ارسال و دریافت بیت کوین و سایر کریپتوکارنسی ها خواهید بود.
اگر تمایل دارید از بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری استفاده کنید، ابتدا باید یک کیف پول دیجیتال داشته باشید. هیچ ارز دیجیتالی به خودی خود در کیف پول قرار ندارد، به این معنا که به صورت غیرمتمرکز در یک دفترکل عمومی به نام «بلاک چین» ذخیره و نگهداری می شود.
مزایای ارز های دیجیتال برای کسب  و کارها
از مزایای ارز دیجیتالی برای کسب  و کارها نیز نمی‌توان گذشت. نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد که مشتریان جدید شرکت‌ها که از رمز ارزها برای پرداخت هزینه های خود استفاده می‌نمایند، دو برابر بیشتر از سایرین خرید می‌نمایند. این امر می‌تواند باعث شکوفایی هر کسب  و کاری شده و شرایط به مراتب مطلوب‌تری برای وی ایجاد کند.
از این گذشته کسب  و کارها می‌توانند از مزایای ارز دیجیتال اعم از شرایط نقل و انتقال و تراکنش های ساده، پرداخت بین‌المللی ساده، هزینه های تراکنش کمتر و .. به نفع خود استفاده کرده و شرایط بهتری را برای خود ایجاد نمایند. حتی سرمایه گذاری در بازار را نیز می‌توان یک مزیت بزرگ برای کسب و کارهای امروزی در نظر گرفت.
کریپتو می‌تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای دارایی های نقدی شرکت‌ها و کسب  و کارها باشد. زیرا نقد کردن آن و یا خرج کردن آن بسیار ساده است و از این رو با یک حرکت هم امکان افت ارزش دارایی ها از بین می رود و هم امکان پرداخت ها نیز ساده‌تر از قبل خواهد شد.

جمع بندی؟

در این مقاله که درباره ی اهمیت ارز های دیجیتال است آموختیم که ارزهای دیجیتالی چه نوع ارزی می باشند و چگونه می توان از آن استفاده نمود. همچنین با ویژگی های یک کیف پول امن آشنا شده و نکاتی که حتما بایستی قبل از خرید و فروش ارزهای دیجیتالی به آن توجه نمود را فرا گرفتیم. آشنایی با مزایا و معایب ارز دیجیتال یکی از مهمترین این موارد و اطلاعاتی است که می‌تواند باعث ایجاد سرمایه گذاری ها و ترید های بهتر برای کاربران شود. نادیده گرفتن این اطلاعات اشتباه بسیار بزرگی است که از سوی برخی از کاربران رخ می‌دهد. همچنین مزیت ها می‌توانند معیاری برای تشخیص رمز ارز های خوب از نمونه‌های تقلبی و بی کیفیت باشند.

لینک های مفید
بالا