ارز دیجیتال

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال

1401/12/10 0

شهرت و محبوبیت بازارهای مالی تا همین چند سال قبل تا این اندازه نبود. حتی اگر بود، تعداد فعالان این بازارها تا این اندازه زیاد نبود. هرچه گذشت، ابزارهای معاملاتی بیشتری معرفی شدند که دست افراد را برای بررسی بازارهای مالی و تحلیل همه‌جانبه آنها باز می‌کرد. به‌گونه‌ای که حتی مبتدیان این بازارها، با کمترین تجربه، توانستند اولین معاملات خود را با اعتماد به نفس بالاتر آغاز کنند و به سودهای کلان برسند. بخشی از این ابزارها در قالب الگوهای معاملاتی زیر چتر مفهوم تحلیل تکنیکال قرار می‌گیرند که حرکات آینده بازار را بر اساس اعداد و ارقام قبلی تحلیل می‌کنند. در این مقاله قصد داریم مزایا و معایب تحلیل تکنیکال را بررسی کنیم و با آنها آشنا شویم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مزایای تحلیل تکنیکال :

•    یادگیری آسان: از ویژگی‌های غیرقابل انکار تحلیل نموداری، گستردگی ابزار و شیوه‌های تحلیل بازار است. یادگیری و فهم اغلب مفاهیم تکنیکالی ساده‌ بوده و اکثر افراد در مدت کوتاهی می‌توانند؛ نحوه استفاده از این ابزار را فراگیرند. در حال حاضر منابع آموزشی چاپی و آنلاین فراوانی نیز در این زمینه وجود دارند.

•    انعطاف‌پذیری بالا: با استفاده از اصول روش تکنیکال می‌توان، نمودار قیمت هر دارایی را تجزیه و تحلیل نمود. در این زمینه، تقریباً هیچ محدودیتی نداریم؛ فقط باید با توجه به شرایط هر نماد، از ابزار و روش متناسب با آن استفاده کرد. از دیگر قابلیت‌های این روش، امکان تحلیل و معامله‌گری در دوره‌های زمانی مختلف نمودار شامل کوتاه‌ (دقیقه‌ای و ساعتی)، میان(روزانه) و بلندمدت(هفتگی و ماهانه) می‌باشد.

•    سرعت فرآیند تحلیل: استفاده از فناوری‌های نوین در بستر بازارهای مالی سبب شده است؛ به دلایلی نظیر اخبار و شایعات، نوسانات قیمتی بعضا‌ً شدیدی طی یک لحظه ایجاد شوند. از همین روی، امکان واکنش به موقع برای معامله‌گران یک مزیت محسوب می‌شود. تحلیل وضعیت نمودار قیمت دارایی‌ها عموماٌ بسیار وقت‌گیر و پیچیده نبوده و افرادی که از تسلط نسبی در این زمینه برخوردار باشند؛ با صرف مدت زمان مشخصی در طول روز، امکان تحلی و بررسی نمودارهای مختلف را خواهند داشت.

•    نقاط ورود و خروج دقیق: یکی از دلایل اصلی استفاده از تحلیل تکنیکال و به طور کلی استراتژی معاملاتی، تعیین نقاط ورود و خروج در بازار سرمایه است. در واقع شما با استفاده از ابزاری نظیر اندیکاتورها، سطوح فیبوناچی و… امکان تعیین دقیق شرایط خرید و فروش دارایی‌های مختلف را خواهید داشت. بدین ترتیب تا حد زیادی، از سردرگمی معامله‌گران جلوگیری می‌شود.

•    استراتژی معاملاتی دقیق و خودکار: معاملات خودکار یا الگوریتمیک تریدینگ، امروزه یکی از مهم‌ترین مباحث پیرامون بازارهای مالی است. روش‌های تکنیکالی به دلیل وجود پارامترهای مشخص واکثراً محاسباتی، در بستر زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف قابلیت پیاده‌سازی دارند. در واقع اگر به جزئیات ربات‌های معامله‌گر توجه کنیم، بیشتر آن‌ها بر مبنای تحلیل نموداری تدوین و توسعه یافته‌اند.

معایب تحلیل تکنیکال :

•    تمایلات تحلیل گر در معاملات خود
اگر تحلیلگر روی مورد خاصی در تحلیل تکنیکال تعصبی داشته باشد، کل تحلیلی که خواهد داشت تحت تاثیر علایق و سلایق او خواهد بود.

•     امکان تحلیل های مختلف
باید این اصل را بپذیریم که در تحلیل تکنیکال برداشت ها و تحلیل های متفاوتی را شاهد خواهیم بود. به بیان دیگر بر خلاف وجود استاندارد ها، بسیاری از اوقات دو تحلیگر با نگاه در یک نمودار واحد به دو دیدگاه متفاوت می رسند که با ارائه دلایل متفاوت ادعا بر درستی تحلیل خود دارند.

نتیجه گیری :
هدف از نگارش این مقاله بررسی مزایا و معایب تحلیل تکنیکال و آشنایی کامل با این مفهوم بود. شاید تا امروز بیشتر از مزیت‌های این تحلیل شنیده بودید و کسی از محدودیت‌های آن برایتان نگفته بود. واقعیت امر این است که اگرچه این تحلیل محدودیت‌های خاص خود را دارد، اگر به درستی و با مهارت کافی مورد استفاده قرار گیرد، همچنان معاملات سودمندی را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران رقم می‌زند.شناخت محدودیت‌ها نباید باعث شود از معاملات خود صرف‌نظر کنید، بلکه باید بتوانید با تعیین حد ضرر و حد سود معامله، با این محدودیت‌ها مقابله کنید تا حتی اگر تحلیلتان درست پیش نرفت، نظم معاملات شما برهم نخورد.اگر شما عزیزان حسب تجربه اطلاعات بیشتری درمورد مفهوم تحلیل تکنیکال و مزیت‌ها و معایب آن دارید، خواهشمندیم دانسته‌های خود را با ما و همراهان ما در میان بگذارید.

لینک های مفید
بالا