ارز دیجیتال

آیا تتر قابل بلوکه شدن است؟

1402/11/23 0

شرکت تتر به‌عنوان صادرکننده استیبل کوین USDT قادر به فریز کردن تترهای کاربران است. اما این مسئله خلاف هدف بلاک چین است و منتقدان زیادی دارد. علاوه بر اقدامات خود شرکت تتر هولدینگز، صرافی‌های متمرکز نیز به‌دلایل مختلف دسترسی کاربران به حساب‌ها و رمز ارزهای آن‌ها را بلوکه می‌کنند. در این مطلب، درباره اینکه فریز شدن ارز تتر و دیگر ارزهای دیجیتال یعنی چه و آیا ممکن است در آینده USDT های ایرانیان مسدود شود یا خیر صحبت خواهیم کرد.

منظور از بلوکه شدن تتر چیست؟

تتر یک ارز دیجیتال متمرکز است که بر بلاک چین اتریوم توسعه پیدا کرده. کدنویسی قرارداد هوشمند تتر از همان ابتدا به گونه‌ای بود که اختیار فریز یا بلوکه کردن هر تعداد توکن را به توسعه‌دهندگان می‌داد. شدت گرفتن تحریم‌ها، توسعه‌دهندگان این دارایی را وادار می‌کند که از قدرت اختیارشان در این زمینه بهره ببرند و دارایی‌های کاربران ساکن مناطق تحت تحریم را مسدود کنند. البته تحریم تنها دلیل فریز شدن تتر نیست. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۲، به دستور قانون‌گذاران چیزی حدود ۴۶ میلیون دلار USDT موجود در صرافی FTX بلوکه شد. به طور کلی بنیاد تتر می‌تواند روی تمام تراکنش‌ها و دارایی‌هایی که در قرارداد هوشمند تتر در بلاک چین اتریوم ثبت شده‌اند، کنترل داشته باشد و در آن‌ها دخل و تصرف کند.

آیا خطر مسدود شدن تتر وجود دارد؟

نگرانی بیشتر کاربران مربوط به مسدود شدن ارز‌های دیجیتال است. بسیاری می‌پرسند که آیا دارایی تتر ما مسدود یا فریز می‌شود؟ در این رابطه باید عرض کنم که فقط در برخی از ارز‌های دیجیتال چنین امکانی وجود دارد؛ ارز‌هایی مانند تتر. زیرا تتر یک ارز متمرکز است و هر پلتفرم یا ارز متمرکزی مجبور به پیروی از قوانین آن حیطه می‌باشد. درباره ارز‌های دیگری مثل بیت کوین، اتریوم و… این چنین نیست و هرگز امکان مسدود کردن آن‌ها وجود ندارد چرا که کاملاً غیرمتمرکز هستند. توجه کنید که قابلیت مسدود شدن تتر یا فریز شدن تتر ربطی به بلاکچین ندارد چرا که تتر بخشی از بلاکچین است و خودش یک بلاکچین نیست. یعنی قرارداد هوشمندی است که روی بلاکچین قرار دارد. در توضیح تتر شما می‌دانید که تتر مبتنی بر بلاکچین اتریوم، ترون، ایاس، الگورند و… وجود دارد پس این مطلب برای شما روشن می‌شود که تتر تنها یک برنامه روی بلاکچین می‌باشد و خود بلاکچین نیست. در خصوص تتر باید بدانید در کد‌های برنامه‌نویسی این استیبل کوین از بدو تولد آن، این امکان را برای مالک ارز در کد‌های برنامه آن درج کرده بودند که مالک این ارز هر زمان می‌توانند هر تعداد آدرس تتر را مسدود یا آزاد‌سازی کند. بنابراین بحث مسدود‌سازی تتر تازه نیست بلکه از ابتدا در اساس آن وجود داشت فقط در حال حاضر بخاطر تحریم‌ها این موضوع پررنگ شده و معامله گران را نگران کرده است که آیا می‌تواند منجر به بلوکه شدن دارایی ایرانیان شود؟ راه حل چیست؟ ساده است! استفاده از استیبل کوین‌های غیرمتمرکز. حتماً شما معامله گران وقتی قصد حفظ ارزش سرمایه خود را دارید نیاز دارید که از استیبل کوین‌ها استفاده کنید. در این شرایط از این پس از استیبل کوین دای DAI استفاده کنید. DAI یک استیبل کوین غیرمتمرکز است که توسط هیچ نهاد و سازمانی اداره نمی‌شود. بنابراین در صورت استفاده از آن امنیت سرمایه شما حفظ خواهد شد. با این حال ارز دای dai هم یک توکن ERC-20 می‌باشد و هزینه‌های تراکنش آن بالا است و از این نظر به صرفه نیست. به عنوان یک جایگزین بهتر که هم کارمزد تراکنش کمتری داشته باشد و هم مشکلاتی مانند تتر نداشته باشد شما می‌توانید از استیبل کوین BUSD نیز استفاده کنید. استیبل کوین BUSD دلار بایننس است که در کدگذاری آن مانند تتر خبری از امکان مسدودسازی نیست. از جمله مزایای BUSD می‌توان به هزینه تراکنش بسیار پایین آن و همچنین سرعت بالای تراکنش اشاره کرد. مزیت دیگر استیبل کوین BUSD این است که در حال حاضر تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال در صرافی‌های آنلاین قابلیت تبدیل فوری به BUSD را دارند. شما عزیزان می‌توانید برای خرید استیبل کوین BUSDاز خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

نتیجه گیری:
معامله با تتر بسیار راحت تر از دلار و همچنین معمول تر از سایر ارزهای دیجیتال است. این رمزارز در مقایسه با دلار راحت تر نگهداری و منتقل می شود؛ درحالی که با دلار هم ارزش است و از نوسانات بازار ارز هم تأثیر نمی پذیرد، اما ریسک فریز شدن تتر در بازار کشورهای تحت تحریم مانند ایران وجود دارد و این برای کاربران ایرانی مشکل ساز شده است. سرمایه گذاران ایرانی می توانند از ارزهای دیگر هم استفاده کنند و متکی به یک ارز دیجیتال نباشند و آن را جایگزین تتر کنند. شاید بهترین جایگزین تتر در حال حاضر دای باشد.
 

لینک های مفید
بالا