ارز دیجیتال

امواج الیوتی در تحلیل تکنیکال چیست و 5 قانون مهم در آن

1403/01/28 0

نظریه موج الیوت یک تکنیک تحلیل تکنیکال است که توسط حسابدار و نویسنده آمریکایی رالف نلسون الیوت در دهه 1930 توسعه یافت. الیوت چندین سال داده های بازار سهام را در شاخص های مختلف مورد مطالعه قرار داد و اولین کسی بود که در سال 1935 کف بازار سهام را پیش بینی کرد. از آن زمان، این نظریه به ابزاری قابل اعتماد برای مدیران سبد سهام در سراسر جهان تبدیل شد. امواج الیوت با سایر تکنیک های تحلیل تکنیکال برای پیش بینی حرکات بازار و فرصت های معاملاتی استفاده می شود. تئوری موج الیوت پیشنهاد می‌کند که حرکت‌های قیمت سهام را می‌توان با مطالعه تاریخچه قیمت به طور منطقی پیش‌بینی کرد، زیرا بازارها در الگوهای موج مانند حرکت می‌کنند که ناشی از احساسات سرمایه‌گذاران است. مانند امواج اقیانوس، حرکات تکراری، ریتمیک و به موقع هستند. علاوه بر این، الگوهای موج در بازارها به طور قطعی دیده نمی شود. آنها فقط یک سناریوی احتمالی از رفتار قیمت سهام ارائه می دهند.

چگونه از نظریه امواج الیوت در تحلیل تکنیکال استفاده کنیم؟

تئوری موج الیوت یک ابزار تحلیل تکنیکال است که بیشتر برای پیش بینی حرکت قیمت استفاده می شود. تئوری موج الیوت رفتار جمعی بازار را تحلیل می کند و حرکت قیمت را بر اساس ماهیت تکراری بازار پیش بینی می کند. در اینجا 2 مورد وجود دارد که می توانید برای تقویت بیشتر نظریه موج الیوت در تحلیل تکنیکال دنبال کنید:

1.    از تئوری موج الیوت با سایر شاخص های فنی استفاده کنید

استفاده از تئوری موج الیوت با سایر شاخص های فنی مطمئناً شانس شما را برای پیش بینی صحیح بالا یا پایین قیمت افزایش می دهد. معامله گران از RSI (شاخص قدرت نسبی) استفاده می کنند و به دنبال واگرایی RSI صعودی یا نزولی در انتهای یک الگوی پنج موجی صعودی یا نزولی هستند. معامله گران همچنین از اصلاح فیبوناچی و پسوند برای پیش بینی بالا یا پایین قیمت یک الگوی پنج موجی استفاده می کنند.

2.    به دنبال الگوهای شمعدانی معکوس در انتهای یک الگوی پنج موجی باشید

الگوهای شمعدان معکوس نقش بسیار مهمی در خواندن نمودار قیمت دارند. به عنوان مثال، یک ستاره شامگاهی در انتهای یک الگوی پنج موجی صعودی، تأیید مضاعفی را به این واقعیت اضافه می کند که یک اصلاح بالقوه در انتظار است و زمان مناسب برای رزرو سود است و بالعکس.

5 قانون و دستورالعمل نظریه موج الیوت

قوانین و دستورالعمل های نظریه موج الیوت شناسایی امواج را برای یک تریدر آسان می کند. نظریه موج الیوت از 5 قانون و دستورالعمل ساده تشکیل شده است که در ادامه به انها اشاره میکنیم با ما همراه شوید:
•    امواج حرکتی یا امواج ضربه ای یک الگوی پنج موجی هستند. همیشه باید 5 موج داشته باشد که به ترتیب به عنوان موج 1، 2، 3، 4 و 5 شناخته می شوند.
•    موج اصلاحی یک الگوی سه موجی است. همیشه باید 3 موج داشته باشد که به عنوان موج A، B و C نیز شناخته می شوند.
•    در یک ساختار پنج موجی، موج 2 هرگز نباید از پایین ترین حد موج 1 برود. اگر موج 2 پایین موج 1 را نقض کند، الگوی نادرست در نظر گرفته می شود.
•    در امواج محرکه، موج 3 هرگز نمی تواند کوتاهتر از موج 1 و موج 5 باشد.
•    در یک ساختار پنج موجی، موج 4 نمی تواند به پایین تر از موج 3 برود.

نتیجه 
ما در این مقاله در مورد موج الیوت و قوانین آن بحث کردیم. در نتیجه موج الیوت نشان دهنده این است که بازارها از حرکت‌های کوچک قیمت با پیوند دادن الگوهای موج الیوت برای تشکیل ساختارهای پنج موجی و سه موجی بزرگ‌تر رشد می‌کنند که خود شباهتی را نشان می‌دهند، که در همه مقیاس‌های زمانی قابل اعمال است. هر سطح از چنین مقیاس های زمانی، درجه موج یا الگوی قیمت نامیده می شود. مقایسه دقت امواج الیوت و الگوهای شمعدانی دشوار است. دقت امواج الیوت و الگوهای کندل استیک به عواملی مانند نقدینگی، وضعیت بازار، مهارت معامله گر و... بستگی دارد. 
 

لینک های مفید
بالا