ارز دیجیتال

HTML و CSS چیست؟

1401/12/13 0

وقتی صحبت از ساخت صفحات وب سایت می شود، زبان های Html و css در نگاه اول می توانند بسیار پیچیده به نظر برسند؛ زیرا عموما افرادی که به تازگی می خواهند طراحی وبسایت با زبان های اچ تی ام ال html و سی اس اس css را یاد بگیرند، احتمالاً تصور می کنند که باید تمام دستورات مربوط به این دو زبان را بلد باشند تا بتوانید وبسایت مورد نظر را طراحی کنند.اما لازم است بدانید در شروع کار طراحی سایت نیازی به تسلط داشتن بر تمام دستورات زبان های html و css نیست و می توانید به مرور زمان دستورات این دو زبان را بیاموزید و با تمرین و تکرار به آنها تسلط پیدا کنید.

HTML چیست؟

اچ تی ام ال برگرفته از حروف اول عبارت HyperTextMarkupLanguage می باشد و به عنوان یک زبان نشانه گذاری متن ( زبان استاندارد صفحات وب ) می باشد. معمولا در یک صفحه ی موجود بر روی وب مجموعه ای از متن ها، عکس ها، بخش بندی های مختلف وجود دارد، به کمک تگ ها و کدهایی که HTML در اختیارتان قرار می دهد، می توانید یک ساختار مشخص از اطلاعات را در این قسمت ها  به وجود آورید و در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار بدهید.  توجه داشته باشید که هر تگ در زبان اچ تی ام ال معنا و مفهوم خاص خود را دارد. صفحاتی که توسط این زبان ساخته می شوند؛ متشکل از markup tag ها و دارای پسوند htm و یا html می باشند. این صفحات را می توان در برنامه های مختلف ادیتور مثل Notepad, Visual Stadio, dearm weaver و …. ویرایش  کرد و تغییر داد. در زبان html بخش ها و کدهای مختلف  ( سمت سرور و سمت کلاینت ) توسط ” تگ ” از هم جدا می شوند و همین تگ ها ابزاری برای چگونگی نمایش دادن اطلاعات در صفحات وب و توسط مرورگرها هستند. در واقع تگ ها اشکال مختلف نمایش عناصر مختلف یک صفحه ی وب را تعیین می نمایند.

کاربرد های اصلی  HTML:

HTML ابزاری است که توسط آن می‌توانید پایه و اساس وب سایت خود را ساخته و آن را طراحی کنید. اما برای این کار نیازمند بکارگیری تگ (Tag) هستید. در حقیقت، این تگ ها هستند که اسکلت صفحات وب سایت شما را می‌سازند و هر وب سایت طی دو مرحله اصلی ایجاد می‌شود.ابتدا ساختار اصلی صفحات وب با کمک تگ های موجود در HTML ایجاد شده، سپس با استفاده از زبان برنامه نویسی CSS، به صفحات جان بخشیده می‌شود. یعنی می‌توان با افزودن زیبایی‌های بصری همچون فونت، اندازه، رنگ و… صفحات وب را زیبا نموده و آن ها را قابل استفاده کرد.

Css چیست؟

CSS مخفف Cascade Styling Sheets است و در زبان فارسی با عنوان صفحات استایل آبشاری ترجمه شده است. به طور خلاصه css یک زبان سبک استایل دهی است و که می توانید از آن برای توصیف ویژگی های ظاهری عناصری که با زبان html در صفحه وبسایت تعریف و درج کرده اید استفاده کنید. به عنوان مثال با زبان css میتوان یک عنصر را از حالت ثابت به حالت متحرک تغییر داد. css  برای اولین بار در حدود سال 1996 ایجاد شد تا به کمک html به طراحان سایت کمک کند تا صفحات وبسایت را به شکل زیباتری طراحی کنند. درست مانند هر زبان دیگری از جمله زبان html، برای استفاده از زبان css نیز لازم است با دستورات این زبان آشنایی داشته باشید تا بتوانید صفحات وبسایت مورد نظرتان را به شکل و شمایل مورد دلخواه طراحی کنید.

نتیجه گیری :
در این مقاله در مورد css صحبت کردیم و دیدیم که مهمترین کاربردهای css چیست و چه مزیت هایی را در اختیار ما قرار می‌دهد. اما فراموش نکنید که برای طراحی سایت، آموزش CSS به تنهایی کافی نیست و به یادگیری HTML و جاوا اسکریپت نیز نیاز دارید. اگر از آموزش‌ها و تمرینات پروژه محور استفاده کنید، قطعا زمان یادگیری شما بسیار کاهش خواهد یافت و پس از چند هفته می‌توانید از قابلیت‌های CSS در کدهای خود استفاده کنید. مطالبی که در سون لرن ارائه می‌شود به شما در آموزش‌های اولیه و آمادگی برای کار با CSS کمک می‌کند.

لینک های مفید
بالا