ارز دیجیتال

تحلیل اندیکاتوری چیست مزایا معایب ان

1403/01/21 0

تحلیل اندیکاتوری یکی از سبک های تحلیل تکنیکال هست که در ادامه تحلیل اندیکاتوری را شرح میدهیم. در بازار‌های مالی مؤلفه‌های گوناگونی برای تجزیه و تحلیل فنی وجود دارد که با اتکا به آنها می‌توان ارزیابی قابل فهمی از روند بازار بدست آورد یکی از این مؤلفه‌ها استفاده از اندیکاتور است. اندیکاتور‌ها در واقع شاخص‌های آماری هستند که برای اندازه‌گیری شرایط فعلی و همچنین پیش‌بینی روندهای مالی و یا اقتصادی در حوزه‌های مختلف به‌خصوص در ارزهای رمزنگاری شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در دنیایی به سر می بریم که سرمایه‌گذاری براساس علوم ریاضی صورت می‌گیرد. در این علوم شاخص‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند که در اغلب موارد به الگوهای نموداری فنی اشاره می‌کنند.

اندیکاتور چیست؟

اگر حتی یک دوره اموزش بورس  را دیده یا شرکت کرده باشید حتماً اسم تحلیل اندیکاتوری به گوشتان خورده است. اندیکاتور‌ها یا به عبارت دیگر شاخص‌ها به عنوان توابع ریاضی هستند که با بهره‌گیری از فرمول‌های ریاضی می‌توان به تجزیه و تحلیل بازار مالی پرداخت. اندیکاتور‌ها که به عنوانی یکی از مهمترین ابزار های تحلیل تکنیکال  به شمار می‌روند باعث درک بهتر از شرایط بازار می‌شوند.
حجم معاملات و تاریخچه قیمت، داده‌های مورد استفاده در اندیکاتور‌ها هستند و از آنها برای ارزیابی و پیش‌بینی قدرت روند پیش رو و قدرت روند بازار استفاده می‌شود. در حالت کلی اندیکاتور‌ها به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

روندنماها (Trend)

تحلیل اندیکاتوری در روندنماها یکی از مهم‌ترین مفاهیم مورد استفاده در تحلیل تکنیکال است که نشان‌دهنده شاخص ترس و طمع معامله‌گران در بازارهای مالی است. زمانی که ترس بر بازار حاکم باشد بازار حالت نزولی به خود می‌گیرد و برعکس اگر معامله‌گران حریص شوند قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گیرند و اگر این گرایش به حرص بیش از پیش باشد باعث ایجاد حباب و افزایش قیمت غیر‌منطقی در بازار خواهد بود.

نوسانگرها (Oscillator)

نوسانگر یک ابزار تحلیل فنی است که از کنار هم قرار گرفتن یک یا چند شاخص نموداری بدست می‌آید و دارای یک محدود نوسانی است که به صورت حد بالا و حد پایین نمایش داده می‌شود. با بررسی نوسانات حاصل از این شاخص‌ها، شرایط هیجانی بازار و مومنتوم (Momentum) قیمت  را می‌توان مورد ارزیابی قرار داده و نتیجه نهایی را در قالب نشانه‌های نموداری و یا عددی در اختیار معامله‌گران قرار داد.

حجم معاملات (Trade Volumes)

حجم معاملات به مقدار معاملات صورت گرفته در یک بازه زمانی خاص اشاره دارد. این شاخص مجموع قراردادهای مبادله شده و یا تعداد سهم‌های یک نماد معاملاتی را اندازه‌گیری می‌کند. اگر بخواهیم ساده‌تر بیان کنیم بدین معنی است که این شاخص اندیکاتوری صرفاً ارزش و حجم معاملات صورت گرفته را مورد بررسی قرار می‌دهد. معامله‌گران می‌توانند این شاخص را در بخش پایین نمودار قیمتی مورد استفاده قرار دهند.

مزایا تحلیل اندیکاتوری

•    امکان استفاده در همه بازار های مال 
•    استفاده در فریم های معاملاتی
•    ایده ال برای نوسان گیری 
•    امکان تبدیل به معاملات اکسپرت

معایب تحلیل اندیکاتوری

•    درصد موفقیت کمتر در سیگنال های با تاخیر 
•    عدم امکان استفاده برای تعیین حد ضرر در معاملات
•    ارائه سیگنال نادرست در خلاف جهت روند
•    ورود به نقاط غیر استاندارد و دور از محل رویش روند ها
نتیجه
در این مقاله در مورد تحلیل اندیکاتوری در تحلیل تکنیکال، مزایا و معایب آن بحث کردیم. تجزیه و تحلیل شاخص یک تکنیک تحلیلی ساختار یافته است که در تجزیه و تحلیل هوشمند استفاده می شود. از داده‌های تاریخی برای افشای روندها و شناسایی تغییرات عمده آتی در یک حوزه موضوعی استفاده می‌کند و به تحلیلگر کمک می‌کند پیش‌بینی‌های مبتنی بر شواهد را با سوگیری شناختی کاهش‌یافته ارائه دهد.
 

لینک های مفید
بالا