ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال در ارز دیجیتال چیست و چگونه است؟

1403/01/30 0

یکی از شیوه های بررسی نرخ قیمت در بازار های مالی، روش تحلیل تکنیکال، در کنار تحلیل فاندامنتال است، و روش مد نظر معامله گران (Trader) ها می باشد و آنها برای تحلیل بازار از این روش استفاده می کنند. تحلیل تکنیکال بر اساس تجزیه و تحلیل بیت کوین و سوابق معاملاتی صورت میگیرد. در این مقاله درباره سری آموزش های تحلیل تکنیکال و اساس (پایه ها) مبتدی بر تحلیل تکنیکال صحبت خواهیم کرد و بررسی مواردی مثل مقاومت ها، حمایت ها و الگو ها به صورت کامل خواهیم پرداخت.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال چیست؟

در واقع تحلیل تکنیکال کار با ابزار های نمودار و خود آن است، تحلیل تکنیکال یک نوع تحلیل خاصی است و این امکان را دارد که از طریق بررسی حرکات، نوسانات، اطلاعات حجم معاملات و قیمت قبلی، رفتار آینده بازار را نسبت به آنها پیش بینی کند. در قرن 17 در کشور هلند و در قرن 18 در کشور ژاپن، از تحلیل تکنیکال به صورت مبتدی استفاده می کردند اما شخصی به نام چارلز داو نوع مدرنی از این تحلیل را توسط فعالیت های خود به نمایان گذاشت و بنیانگذار شاخص میانگین صنعتی داو جونز، شروع شد. در بازار های مالی سنتی چون سهام و بورس از این نوع تحلیل استفاده می شود اما آن را در بازار ارز دیجیتال نیز می توان بکار برد. از آنجایی که ما در تحلیل تکنیکال با اعداد، نمودار ها و شاخص ها سروکار خواهیم داشت، میتوانیم بگوییم ما با روش تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی به مطالعه رفتار انسان ها خواهیم پرداخت. رفتارهایی که گاهی خود را در قالب ترس و طمع در موقعیت های مختلف نشان داده و با احساسات انسانی عجین شده است. لذا معامله گرانی که در بازار بورس یا در صرافی ها یک سهام یا یک ارز دیجیتال معامله می کنند، در حقیقت برای آن سهام یا ارز دیجیتال بازار را شکل می دهند و قیمت بستگی به احساسات سرمایه گذاران و معامله گران تعیین می شود. به عبارتی هسته بازار های مالی را، گروه های تقاضا (Demand) و عرضه (Supply) تشکیل می دهند. بر اساس این، نوسان قیمتی صورت میگیرد. بنابراین میتوان تحلیل تکنیکال را نوعی تحلیل رفتار های انسانی هم شرح داد. برای بررسی دقیق تر مقدار تقاضا و عرضه کالا از ابزار های تحلیل تکنیکال استفاده میشود. تحلیل تکنیکال به چند نوع تحلیل گوناگونی تقسیم میشود و هر معامله گری در بازار های مالی و ارز دیجیتال با توجه به میزان تخصص و آشنایی، با انتخاب یکی از سبک های مختلف تحلیل تکنیکال سرمایه خود را مدیریت می کند.

تحلیل تکنیکال

آیا تحلیل تکنیکال مسیر درستی است یا خیر؟

بررسی و پیش بینی کردن در حالت کلی مفید است، زیرا مارا از آنچه که احتمال وقوع آن زیاد است، آماده می کند. برای مثال سازمان هواشناسی هوا رابارانی پیش بینی کند، ما برای مطمئن شدن با خود چتر برمیداریم یا اگر پیش بینی هوا برفی باشد، لباس گرم خود را به همراه میداریم. شاید به وسایل همراهمان نیاز نداشته باشیم ولی در کل خود را برای این رویدادها آماده میکنیم. تحلیل تکنیکال نیز به نوعی شبیه پیش بینی هواشناسی است و افرادی که تحلیل تکنیکال انجام میدهند میدانند که باید خود برای چه اتفاقی آماده کنند ولی این را هم در نظر دارند که همیشه قیمت ها موافق پیش بینی آنها نوسان نمیکنند. اکنون با ما همراه شوید تا بررسی کنیم اینکه به چه دلایلی تحلیل تکنیکال شبیه پیش بینی هواشناسی است، سازمان هواشناسی دما و فشار را اندازه گیری کرده سپس طبق بررسی های متداول، با داده های مربوطه نسبت به آن پیش بینی هوا را تشخیص می دهند. از پارامتر های قیمت و حجم خرید و فروش ها به عنوان ورودی در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار میگیرد، این عمل باعث مطلع شدن ما از روند ها، بازگشت روندها، ترس و طمع در مورد حرکات و نوسانات بازار است.

تحلیل تکنیکال

ویژگی های تحلیل تکنیکال چیست؟

تمرکز این تحلیل فقط بر روی قیمت می باشد و معتقد است که انواع ارز های دیجیتال با داشتن قیمت های لحظه ای، احساسات و انتظارات فعالان اقتصادی را نشان می دهد که با استفاده از آن قادر به دستیابی به پاسخ تمامی سئوالات خود درباره روند بازار است. تحلیل تکنیکال فقط به جایگاه قیمت درحال حاضر را مورد اهمیت قرار می دهد و برعکس تحلیل بنیادی، علت قرارگیری آن در این نقطه (متغیرهای واقعی و اقتصادی تاثیرگذار بر آن) را به هیچ وجه دنبال نمی کند. معمولا برای پیش بینی های کوتاه مدت از این نوع تحلیل استفاده می شود.، لذا نتایج قابل اعتمادی از پیش بینی های بلند مدت ارائه نمی دهد. برای مشخص کردن الگو ها، استفاده از نمودارها و روند نوسان قیمت به وسیله آن ها با تاکید بر این نوع تحلیل بازار صورت می گیرد. دو اصطلاح بسیار رایج در تحلیل تکنیکال به نام حمایت و مقاومت است. منظور از حمایت قیمتی است (خطی) که تصور می شود به اندازه کافی تقاضا قوی است و کاربرد آن در جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت می باشد.

 

سخن پایانی:

نمودار های شمعی (candlestick)،  محبوب ترین نوع نمودار میان معامله گران (Trader) است. معامله گران با استفاده از این نوع نمودار داده های بسیار مهمی را بدست می آورند. این شمع ها، پایین ترین قیمت، بالاترین قیمت، قیمت شروع و قیمت نهایی را نشان میدهند. هر یک از رنگ های این شمع ها نشان دهنده این است که قیمت نهایی از قیمت ابتدایی بیشتر بوده است یا خیر. میزان افزایش آخرین قیمت نسبت به قیمت ابتدایی را معمولا با رنگ سبز و کاهش قیمت را با رنگ قرمز نشان می دهند. در تحلیل بیت کوین روند قیمت نقش اساسی ایفا می کند. روند به عنوان یک مسیر معاملاتی برای تحلیل گران ارز های دیجیتال محسوب میشود و معتقدند بایستی در راستای روند معامله کرد. این یک فرصت برای معامله گران (Traders) است تا بتوانند در اطلاعات مربوط به تحلیل بیت کوین از الگو های موجود استفاده کرده و از تصمیمات بهتری نسبت به معاملات خود بهرمند شوند. روند ها به سه دسته روند صعودی (uptrend)، روند نزولی (downtrend) و روند خنثی (Slideways Trend) تقسیم می شوند. اگر قیمت، روند مشخصی به بالا یا پایین در نمودار تکنیکال نداشته باشد و نتوان حرکت بعدی را پیش بینی کرد، روند ثابت بوده و از نوع خنثی می باشد.

 

لینک های مفید
بالا