ارز دیجیتال

شاخص های ارز دیجیتال

1401/10/10 0

پیش بینی اینکه قیمت یک رمزارز به کدام سمت حرکت می کند آسان نیست. به همین دلیل است که باید از شاخص ها برای کمک به معامله گران برای پیش بینی دقیق تر قیمت ها استفاده کرد و به آنها تصویر واضح تری داد که خریداران و فروشندگان در آینده چه اقدامی انجام خواهند داد. کسانی که تازه وارد دنیای معاملات ارزهای دیجیتال شده اند، ممکن است در استفاده از انواع تجزیه و تحلیل بازار ارزها گیج شوند.

اخص ها یک ابزار حیاتی برای کسانی هستند که به دنبال نتیجه ای سودآور هستند. خبر خوب این است که هرکسی می تواند به یک معامله گر رمز ارز موثر تبدیل شود و با تسلط بر اصول اولیه، پایه محکمی برای معامله بسازد. با انجام این کار، می توانید رمز ارزها را با اطمینان و با ابزار قدرتمند معامله کنید.

بیشتر بخوانید روش های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

شاخص های موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال کدامند؟

شاخص های رفتاری، اعتقادی و احساسی معامله گران از مهم ترین شاخص های موثر در قیمت ارز دیجیتال مانند بیت کوین و سایر رمز ارز ها در بازار هستند.

در صورتی که بتوانیم این عوامل را شناسایی و بررسی کنیم، در پیش بینی هایمان از  بازار دست بالا را خواهیم داشت.

موسسات مختلفی مانند گلس نود و کریپتوکوانت در سراسر دنیا هر لحظه در حال جمع آوری اطلاعات مربوط به شاخص های موثر در قیمت ارز های دیجیتال هستند تا بتوانند از طریق آن پیش بینی های بهتری از قیمت های آینده داشته باشند.

موسسات بخشی از این داده ها را به صورت رایگان و بخش دیگر را به ازای دریافت هزینه در اختیار معامله گران قرار می دهند.

شاخص SORP؛ یکی از مهم‌ترین شاخص های تاثیر گذار در کریپتو

یکی از بهترین شاخص‌های ارز دیجیتال که محبوبیت فراوانی در میان معامله‌گران حرفه‌ای دارد، شاخص SORP است. اصلی‌ترین کاربرد این شاخص برجسته‌کردن قسمت‌ها و نقاط بالقوه در بازار کریپتو در زمانی معین است. تریدرها می‌توانند با استفاده از شاخص sorp ببینند که در هر نقطه چند نفر در زیان یا سود هستند.

این شاخص با اندازه‌گیری تفاوت قیمت خرید و فروش و وضعیت کلی سود یا زیان، بهترین نقاط معامله را به تریدرها نشان می‌دهد.

CVDD

شاخص بعدی که به عنوان یکی از مهم ترین و بهترین شاخص های ارزهای دیجیتال شناخته می شود، شاخص CVDD است. CVDD (Cumulative Value Days Destroyed یا ارزش تجمعی تخریب شده) از داده های جمع آوری شده در مورد زمان وقوع هر تراکنش استفاده می کند تا محاسبه کند که هر شخص چند توکن در کیف پول خود دارد.وقتی کوین ها از یک سرمایه گذار به سرمایه گذار دیگر منتقل می شوند، معامله انجام شده هم ارزش دلاری و هم ارزش زمانی مربوط به مدت زمانی که سرمایه گذار اصلی سکه های خود را نگه داشته است، از بین می برد. CVDD مجموع تجمعی تخریب زمان-ارزش را هنگام حرکت کوین ها از تریدر قدیمی به معامله گر جدید به نسبت سن بازار(مدت زمانی که دست تریدر قدیمی بوده) ردیابی می کند.

ارزش CVDD به طور مداوم افزایش می یابد. این امر برای ایجاد یک محدوده پایین تر برای کف بازار در فصل هایی که بازار خرسی و قیمت بازار در حال سقوط است، مفید خواهد بود.هنگامی که همراه با قیمت واقعی کوین متریک استفاده می شود، CVDD می تواند به تجسم انتهای تجمع بیت کوین کمک کند.هر دو معیار CVDD و قیمت واقعی شباهت های قابل توجهی در شکل دارند، بنابراین این موضوع تصادفی نیست که هر دو از زمان هولد توسط سرمایه گذار در محاسبه خود استفاده می کنند.

مدل Stock To Flow

اگر با بیت کوین آشنایی کافی داشته باشید، به راحتی متوجه خواهید شد که بیت کوین جزء دسته کالاهایی است که مدل Stock to Flow روی آن قابل اعمال است. بیت کوین همانند طلا و نقره، یک منبع کمیاب محسوب می‌گردد.

طلا و نقره معمولا تحت عنوان منابع ذخیره ارزش (Store of Value) شناخته می‌شوند. بر اساس این نظریه، به سبب “کمیاب بودن” و “نرخ تولید بسیار اندک” این منابع باید ارزش خود را در طول زمان حفظ کنند. علاوه بر این، افزایش قابل توجه نرخ تولید این کالاها در بازه کوتاه مدت بسیار دشوار است و عملا امکان ناپذیر است.

بر اساس ادعای هوادارانِ مدل Stock to Flow، ذات بیت کوین همانند منابعی مانند طلا و نقره است. بیت کوین کمیاب است، هزینه استخراج آن نسبتا بالا است و حداکثر 21 میلیون از آن وجود خواهد داشت. همچنین عرضه بیت کوین از پیش تعیین شده و مشخص است و لذا برای محاسبه مدل نسبت Stock to Flow آن نیازی به استفاده از تخمین نیست. علاوه بر این ممکن است که تاکنون در مورد هاوینگ اطلاعاتی داشته باشید، اتفاقی که عرضه بیت کوین را تقریبا هر 4 سال یک بار نصف می‌کند.

هش ریت(Hash Rate)

هش ریت (Hash Rate) در واقع معیاری است که قدرت دستگاه ماینر را اندازه گیری می کند و هر چه نرخ هش ریت بالاتر باشد، ماینر سریع تر معادله هش شده را حل کرده و پاداش را دریافت می کند. برای آشنایی با سایر مفاهیم در حوزه رمز ارز ها، دستگاه های ماینر و به طور کلی هر آنچه مربوط به استخراج و مانینیگ ارزهای دیجیتال می شود.

شاخص میانگین متحرک

میانگین متحرک (به انگلیسی: Moving average) یکی از شاخص‌های مهم و مورد استفاده فراوان، در تحلیل تکنیکی است، که با حذف نوسانات قیمتی کمک می‌کند، تا سرمایه‌گذار بتواند تصویر بهتری از متوسط قیمت و روند قیمتی را ترسیم کند.میانگین متحرک یکی از شاخص‌های قیمتی دنباله‌رو است، چرا که متوسط قیمت سهام در گذشته را نشان می‌دهد. (برای مثال ۵۰، ۱۰۰ یا ۲۰۰ روز گذشته)

دو نوع میانگین متحرک وجود دارد: میانگین متحرک ساده (Simple Moving Average: SMA) و میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average: EMA). میانگین متحرک ساده تنها متوسطی از قیمت سهام، در بازه زمانی مورد نظر است (همانطوری که یک دانش آموز میانگین نمراتش را حساب کرده و نام آن را معدل می‌گذارد)، ولی نحوه محاسبه میانگین متحرک نمایی به صورتی است، که هر چه قیمت به انتهای بازه زمانی (قیمت فعلی) نزدیک‌تر می‌شود، وزن سنگین‌تری را در محاسبه میانگین ایفا می‌کند. به بیانی دیگر میانگین متحرک نمایی همان میانگین وزنی متوسط قیمت است، که قیمت‌های اخیر، وزن بیشتری را در محاسبه دربردارند. هر چند که نحوه محاسبه این شاخص‌ها مهم نیستند، چرا که بسیاری از سایت‌ها آن را برای شما فراهم می‌کنند.

RSI

شاخص قدرت نسبی (RSI)

اندیکاتور RSI بخشی از تحلیل تکنیکال است. نحوه تنظیم فرمول و استفاده از فیلتر شاخص قدرت نسبی را به زبان ساده و تصویری آموزش می‌دهیم.

بدون شک هنگام آموزش و یادگیری تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) با اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) مواجه خواهید شد. RSI یکی از پراستفاده‌ترین اسیلاتورهای مومنتم (Momentum Oscillator) است. اسیلاتورهای مومنتم گروهی از اندیکاتورها هستند که در یک بازه مشخص بالا و پایین (0 – 100) نوسان کرده و دیدی از منطقه اشباع خرید (Overbought) و اشباع فروش (Oversold) به شما می‌دهند. استفاده از RSI در تمام بازارهای مالی از جمله ارزهای دیجیتال رایج است و از آن برای تعیین استراتژی‌های ترید و معامله استفاده می‌شود.

از جمله مشخصه‌های شاخص قدرت نسبی عبارتند از:

  • شاخص RSI مومنتم را اندازه گرفته و بین 1 تا 100 نوسان می‌کند.
  • محاسبه مقدار این اندیکاتور بر اساس 14 دوره است و هر کندل یک دوره را نشان می‌دهد.
  • معمولا مقدار بالای 70 شاخص قدرت نسبی به معنای ورود بازار به ناحیه اشباع خرید و زیر 30 اشباع فروش است.
  • یکی از قوی‌ترین خروجی‌های RSI، همگرایی (Convergence) یا واگرایی (Divergence) است که می‌تواند صعودی (مثبت) یا نزولی (منفی) تلقی شود.
  • RSI در بازارهای رِنج و سایدوی (خنثی) بهتر و در بازارهای رونددار (Trending) ضعیف‌تر عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید انواع ارزهای دیجیتال

جمع بندی

شاخص های تحلیل در مورد ارزهای دیجیتال زیاد است. با استفاده از آن ها می توانید قدرت تحلیل خود را از این بازار پرنوسان و تقریبا غیرقابل پیش بینی بالا ببرید. نکته مهم این است که باید در مورد آن ها مطالعه کنید و در عمل از آن ها استفاده نمایید. هنگام استفاده از این شاخص ها در هرگونه فعالیت تجاری و نه فقط رمزارزها، باید مراقب بود. استفاده از مهم ترین و بهترین شاخص های ارزهای دیجیتال، اطلاعات زیادی را در مورد حداکثر کردن سود به شما ارائه می دهند.

لینک های مفید
بالا