ارز دیجیتال

فیبوناچی در ارز دیجیتال

1401/09/27 0

نسبت های فیبوناچی را می توان یکی از ابزارهای مفید برای انجام تحلیل تکنیکال دانست. نسبت های فیبوناچی کاربردهای فراوانی دارند. در این مقاله از آموزش فیبوناچی، به بررسی نحوه شکل گیری و کاربردهای فیبوناچی در معاملات و تحلیل تکنیکال رمزارز می پردازیم.

فیبوناچی

سطوح بازگشت فیبوناچی ارائه دهنده نقاط مرجع ثابتی در مقابل میانگین های متحرک هستند. این ویژگی تریدرها را قادر می سازد تا با نگاهی به نمودار ها از احتمال تحرکات مهم قیمت آگاه شوند، یعنی هم به صورت نزولی و هم صعودی.

این سطوح همچنین برای مشخص کردن نقاطی خاص جهت آغاز خرید به تریدرها کمک می کنند. فروش استقراضی در یک سطح بازگشتی فیبوناچی به یک تاکتیک متداول تبدیل شده، البته در صورتی که این روش توسط روش های دیگر مورد تایید قرار گرفته باشد.

مهم ترین سطحی که همیشه باید به آن چشم داشت، نسبت طلایی بر عکس است. وقتی قیمت یک ارز دیجیتال به این سطح می رسد می توان انتظار داشت که جای خریداران با فروشنده ها عوض شود.

البته این سطوح تنها به عنوان یک راهنما عمل می کنند و همیشه تاکید می شود که سطوح بازگشت فیبوناچی را باید با ابزار یا روش دیگری نیز تایید نمود. باید به این موضوع هم اشاره کرد که شرایط بازارها به ندرت به صورت دقیق در این سطوح تغییر می کند و همیشه بین 5 الی 15 درصد بالاتر یا پایین تر از این سطوح را باید به دقت مورد بررسی قرار داد.آشنایی با فیبوناچی

لئوناردو فیبوناچی یک ریاضی‌دان ایتالیایی بود که در سال‌های ۱۱۷۰ تا ۱۲۵۰ در پیزا زندگی می‌کرد. از اقدامات شاخص وی می توان به ترویج نظام اعداد هندوعربی اشاره کرد. او در سال ۱۲۰۲ کتابی درباره دنباله اعداد فیبوناچی نوشت که در آن ترتیبی از اعداد را معرفی کرد که کاربردهای زیادی در ریاضیات و حتی طبیعت داشت.

این دنباله معرفی شده با صفر و یک شروع شده و بعد از آن هر عدد از حاصل جمع دو عدد قبلی به دست می‌آید. این عملیات تا رسیدن به عدد ۵۵ ادامه پیدا کرده و بعد از آن هر عدد حاصل ضرب ۱.۶۱۸ در عدد قبلی است. به این ترتیب دنباله زیر به دست می‌آید:

0, ۱, ۱, ۲, ۳, ۵, ۸, ۱۳, ۲۱, ۳۴, ۵۵, ۸۹, ۱۴۴,…

عدد ۱.۶۱۸ که برای به دست آوردن مقادیر این دنباله استفاده شده به نام نسبت طلایی شناخته می‌شود. این نسبت طلایی از انجام محاسبات ریاضی روی اضلاع یک ستاره پنج پر (پنتاگرام) به دست آمده و در اشکال مختلفی در طبیعت از جمله ساختار گل ها، صدف حلزون، امواج دریا، اعضای بدن انسان و … قابل مشاهده است.

نحوه شکل گیری و کاربرد فیبوناچی در معاملات ارز دیجیتال

معامله گران با مشاهده ی تکرار این نسبت ها در پدیده های طبیعی مختلف سعی کردند آن را در بازارهای مالی به کار برند. آنها به این نتیجه رسیدند که این نسبت ها نیز در بازارهای مالی کاربرد داشته و به کمک آنها می توان نقاط ورود و خروج مناسب را محاسبه کرد.

فیبوناچی در بازار های معاملاتی

فیبوناچی

یافتن پدیده شبه وار اعداد فیبوناچی و نسبت طلایی در بازار نسبتا ساده است. بیشترین سطوح شناسایی شده بازگشت فیبوناچی در بازار متعلق به موارد 23.6%،38.2%، 50%، 61.80، و 100% هستند. این اعداد در دنباله فیبوناچی با نسبت های تقسیمی به هم مرتبط هستند. توجه داشته باشید که سطح ،61.8% که برعکس نسبت طلایی به حساب می آید، نیز در این میان قرار دارد.

سطوح بازگشت فیبوناچی ارائه دهنده نقاط مرجع ثابتی در مقابل میانگین های متحرک هستند. این ویژگی تریدرها را قادر می سازد تا با نگاهی به نمودار ها از احتمال تحرکات مهم قیمت آگاه شوند، یعنی هم به صورت نزولی و هم صعودی.

این سطوح همچنین برای مشخص کردن نقاطی خاص جهت آغاز خرید به تریدرها کمک می کنند. فروش استقراضی در یک سطح بازگشتی فیبوناچی به یک تاکتیک متداول تبدیل شده، البته در صورتی که این روش توسط روش های دیگر مورد تایید قرار گرفته باشد.

مهم ترین سطحی که همیشه باید به آن چشم داشت، نسبت طلایی بر عکس است. وقتی قیمت یک ارز دیجیتال به این سطح می رسد می توان انتظار داشت که جای خریداران با فروشنده ها عوض شود.

البته این سطوح تنها به عنوان یک راهنما عمل می کنند و همیشه تاکید می شود که سطوح بازگشت فیبوناچی را باید با ابزار یا روش دیگری نیز تایید نمود. باید به این موضوع هم اشاره کرد که شرایط بازارها به ندرت به صورت دقیق در این سطوح تغییر می کند و همیشه بین 5 الی 15 درصد بالاتر یا پایین تر از این سطوح را باید به دقت مورد بررسی قرار داد.

کاربرد ابزارهای فیبوناچی

مهم ترین کاربرد ابزارهای فیبوناچی تعیین سطوح حمایت و مقاومت احتمالی است. یافتن این سطوح به تحلیل گران کمک می کند مناطق احتمال بازگشت قیمت به روند اصلی را پیش بینی کرده و بر اساس آن نقاط ورود به معاملات، حدضرر، حد سود و اهداف قیمتی را تعیین نمایند.

از فیبوناچی به صورت های دیگر در الگوهای گارتلی و امواج الیوت نیز استفاده می شود. پس از حرکات قابل توجه به بالا یا پایین، در این نوع تحلیل ها مشخص شده بازگشت روندها در نزدیکی برخی سطوح فیبوناچی صورت می گیرد.

سطوح فیبوناچی ثابت هستند یعنی یک عدد مشخص را نشان می دهند و با حرکات قیمتی در طول زمان مانند میانگین های متحرک تغییر نمی کنند. بنابراین با نزدیک شدن قیمت به یک سطح فقط می توان شکسته شدن یا بازگشت قیمت را از آن سطح پیش بینی کرد.

از سطوح حمایتی تعیین شده با استفاده از فیبوناچی برای تعیین نقطه ورود به معامله و تعیین حد ضرر استفاده می شود در حالی که سطوح مقاومتی برای تعیین اهداف قیمتی و حد سود به کار گرفته می شوند.

سایر اندیکاتورها برای استفاده با اصلاح فیبوناچی

اندیکاتور فیبوناچی نیز مانند هر اندیکاتور دیگری بهتر است همراه با سایر اندیکاتورها استفاده شود. به غیر از RSI، ابزارهای دیگری که می‌توان برای تکمیل آن استفاده کرد میانگین های متحرک، حجم و سایر شاخص های قدرت نسبی است. با استفاده صحیح از یک ترکیب درست از این شاخص‌ها، این ابزار اصلاحی می‌تواند در به حداکثر رساندن سود و کاهش ریسک ضرر مفید باشد.

  • مزیت استفاده از Fibonacci Retracement

اصلاح فیبوناچی یک شاخص تکنیکال است. اگر به درستی از این شاخص استفاده شود، می تواند به طور قطعی به کاربر یا سرمایه گذار بگوید که چه زمانی باید وارد بازاری شود و چه زمانی از آن خارج شود تا احتمال ضرر و ریسک معامله را بسیار کاهش دهد.  ممکن است استفاده از آن برای بسیاری از کاربران و سرمایه گذاران گیج کننده باشد. اما اگر به درستی در سناریوی مناسب از آن استفاده شود، می تواند بسیار سودآور باشد.

  • معایب

الگوی فیبوناچی اگرچه بسیار قابل اعتماد است، اما درک این شاخص به زمان و مطالعه نیاز دارد. اگر به خوبی آن را متوجه نشده باشید، استفاده از آن می تواند بسیار خطرناک باشد. از این رو تا زمانی که به درستی آن را فرا نگرفته اید و دقیقا نمیدانید چگونه باید با آن کار کنید، به شما توصیه نمی کنیم از آن استفاده کنید.

تحلیل فیبوناچی در زمینه ارز دیجیتال

کلام آخر

ابزار فیبوناچی در زمینه ارز دیجیتال به عنوان یک اندیکاتور برای تحلیل تکنیکال کمک بسیار ارزشمندی برای داشتن یک معامله پرسود و کم خطر در کنار شاخص های دیگر است. اما برای جلوگیری از ریسک سرمایه گذاری لازم است پیش از به کارگیری آن در تصمیم های خرید و فروش خود به خوبی با این ابزار آشنا شده و کار با آن را فرا گرفته باشید یا از راهنمایی کارشناسان ماهر و با تجربه در این حوزه استفاده کنید.

لینک های مفید
بالا