ارز دیجیتال

ربات های ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

1401/10/03 0

ربات‌ های ارز دیجیتال به موضوعی داغ برای میلیون‌ها کاربر ارزهای دیجیتال در سراسر جهان تبدیل شده است که به دنبال راه‌هایی برای خودکار کردن استراتژی خود و عملکرد بهتر در بازار هستند. پیش از هر چیز باید دانش خود را در زمینه تحلیل تکنیکال و ربات های تریدر بالا ببرید و سپس وارد معاملات الگوریتمی شوید. این ربات ها انواع مختلفی دارند. بعضی پولی و بعضی هم رایگان هستند. هر یک از این ربات های معامله گر رمز ارز تعدادی صرافی را پوشش می دهند اما اغلب از صرافی های بزرگی مانند بایننس پشتیبانی می کنند.

ربات های تریدر ارز دیجیتال برنامه‌های خودکار و اتوماتیکی هستند که با ساده‌سازی فرآیند سرمایه گذاری، معامله رمز ارزها را بسیار راحت کرده‌اند. یکی از مزایای ربات ترید، ارائه کارایی بهتر و خطاهای کمتر است. این نرم افزارها همچنین به‌خاطر نوسانات شدید قیمت در بازار، عاری از عواطف و احساسات انسانی هستند که باعث انجام اقدامات ناگهانی می‌شود.

ربات تریدر یا ربات معامله‌گر ارز دیجیتال چیست؟

خرید و فروش ارزهای دیجیتال به دلیل فوق نوسانی بودن پر ریسک هستند. برخلاف بازارهای سنتی، معامله در بازار کریپتو به صورت 24 ساعته انجام می‌شود و شاید نشان دادن واکنش به تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال در کل طول شبانه روز برای تریدرها دشوار باشد. این همان جایی است که ربات های تریدر به کار می‌آیند. معامله‌گران می‌توانند مجموعه قوانین از پیش تعیین شده‌ای را در یک ربات مشخص کرده تا معامله‌شان به کاراترین حالت ممکن اجرا شود.

این ربات‌های معامله گر در واقع سیستم‌های معاملاتی خودکاری هستند که از طرف سرمایه گذار کارشان را انجام می‌دهند. با استفاده از این برنامه‌ها می‌توان در صورت برآورده شدن شروط خاص، تریدها را به صورت اتوماتیک اجرا کرد. بهترین ربات تریدر ارزهای دیجیتال اطلاعاتی نظیر قیمت‌های فعلی و سطوح تغییرات را در نظر می‌گیرد. به‌طور خلاصه، این برنامه‌ها فرآیند سرمایه گذاری را ساده‌تر و معامله رمز ارزها را آسان‌تر می‌کنند.

ربات‌های معامله گر کارایی نسبتا بهتری در مقایسه با انسان‌ها دارند و به‌خاطر عدم وجود عواطف و احساسات در آن‌ها، خطاهای کمتری را هم مرتکب می‌شوند. از آنجایی که بازار ارز دیجیتال به نوسانات شدید قیمت خود شهره است، این ویژگی به اجرای بهتر معاملات کمک شایانی می‌کند. بر اساس تخمین‌ها، ربات‌های تریدینگ الگوریتمی حدود 70 تا 80 درصد حجم معاملاتی بازار کریپتو را در اختیار دارند.

ربات تریدر چگونه کار می‌کند؟

ربات تریدر

ربات‌‌ تریدر یا ربات‌ معامله‌گر ارزهای دیجیتال سیستم‌ خودکاری است که به‌جای سرمایه‌گذار کار و امکان انجام معاملات به‌صورت خودکار را برای او فراهم می‌کند. این ربات‌ها اطلاعاتی مانند قیمت‌های فعلی و سطوح نوسانی را نیز در نظر می‌گیرند و موقعیت‌های خرید یا فروش را باز و بسته می‌کنند. روی‌هم‌رفته می‌توان گفت که ربات‌های تریدر انجام معاملات را تسهیل می‌کنند.

ربات‌ تریدر به‌دلیل نداشتن احساسات و تاثیرگذاری این شاخص بر روند معاملات، درمقایسه‌با انسان اغلب کارایی بهتری از خود نشان می‌دهد. به‌طو‌رکلی، کاربرانی که از این ابزارها استفاده می‌کنند، خطای کمتری مرتکب می‌شوند. طبق برآوردها، ربات‌های معاملاتی از نوع الگوریتمی حدود ۷۰ تا ۸۰درصد از حجم کل معاملات ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند از برخی ربات‌های رایگان برای انجام آسان‌تر معاملات ارزهای دیجیتال استفاده کنند؛ البته استفاده از ربات‌های پیشرفته چندان کم‌هزینه نیست و در برخی مواقع، کاربر باید مبالغ زیادی برای استفاده از آن‌ها بپردازد. معمولاً سرمایه‌گذاران به‌دنبال ربات‌هایی هستند که با نیازهایشان سازگاری بیشتری داشته باشند. کاربران باید به این نکته توجه کنند که ربات‌های معامله‌گر با‌توجه‌به ویژگی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای اهداف گوناگونی طراحی شده‌اند.

اختلاف‌نظرهای متعددی بر سر این موضوع وجود دارد که آیا ربات‌ها در معاملات ارزهای دیجیتال مفید هستند یا خیر‌؛ اما حقیقت این است که این وسایل نوظهور توانسته‌اند عملکرد موفقی از خود نشان دهند. با‌این‌حال برای به‌حداکثر‌رساندن تأثیر ربات، کاربر باید چگونگی استفاده از آن را به‌درستی بداند. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که در بسیاری از مواقع، تنها کاربر است که باید برخی تصمیمات مهم معاملاتی مانند تعیین زمان خرید یا فروش را اتخاذ کند.

ربات ترید ارز دیجیتال تحت الگوریتم‌های خاص و استراتژی‌های معاملاتی کار می‌کند که به‌نوبه خود مبتنی بر تحلیل تکنیکال هستند. برای انجام یک تحلیل مستقل، معامله‌گران به داده‌هایی درباره تغییرات قیمت یک دارایی در طول زمان نیاز دارند.

پس از انجام تحلیل تکنیکال، استراتژی معاملاتی بر همان داده‌ها آزمایش و سود و زیان احتمالی محاسبه می‌شود. در این مرحله، اگر نتایج رضایت‌بخش باشد، قوانین استراتژی معاملاتی ربات بر اساس آن نتایج ایجاد می‌شود. با اینکه برخی ربات‌ها می‌توانند وضعیت لحظه‌ای بازار را تجزیه‌وتحلیل کنند؛ اما بیشتر آن‌ها زمانی عمل می‌کنند که شرایط ازپیش‌تعیین‌شده‌ای در بازار اتفاق بیفتد.

به‌طور کلی، ربات‌های ترید در چهار مرحله اساسی عمل می‌کنند. این مراحل عبارت‌اند از:

1. تجزیه و تحلیل داده

داده‌ها پادشاه عرصه ترید هستند و به همین دلیل، تجزیه‌وتحلیل آن‌ها برای موفقیت ربات معامله‌گر ارز دیجیتال بسیار مهم است. برخلاف انسان‌ها، نرم‌افزارهای مجهز به یادگیری ماشین (Machine Learning) (هوشمند کردن رایانه‌ها بدون اینکه مستقیم به آن‌ها یاد بدهیم چگونه رفتار کنند)، می‌توانند کوه‌هایی از داده را خیلی سریع‌تر، هوشمندتر و بهتر شناسایی، جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کنند.

2. تولید سیگنال

در مرحله تولید سیگنال، ربات ترید ارز دیجیتال اساساً کار شما را به‌عنوان معامله‌گر انجام می‌دهد. بازار را پیش‌بینی و معاملات احتمالی را بر اساس داده‌ها و شاخص‌های تحلیل تکنیکال شناسایی می‌کند.

3. تخصیص ریسک

تخصیص ریسک مرحله‌ای است که ربات ریسک را بر اساس مجموعه خاصی از پارامترها و قوانینی توزیع می‌کند که شما تعیین کرده‌اید که معمولاً شامل نحوه و میزان تخصیص سرمایه هنگام معامله می‌شود.

4. نهایی کردن معامله

در این مرحله، ربات ترید ارز دیجیتال بر اساس سیگنال‌هایی که سیستم معاملاتی ازپیش‌تنظیم‌شده تولید کرده است، سفارش‌های خرید و فروش در صرافی را ثبت می‌کند.

انواع ربات معامله گر بازار ارز دیجتال

ربات‌های معامله‌گر زیادی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای ترید روزانه ارز دیجیتال استفاده کرد. دو نمونه از ربات ارز دیجیتال عبارتند از:

ربات آربیتراژ: این ربات‌ قیمت‌ها را در صرافی‌های مختلف بررسی می‌کند و بر اساس تغییرات معاملات را انجام می‌دهد. با توجه به اینکه نوسان قیمت در صرافی‌های ارز دیجیتال می‌تواند زیاد باشد، ربات آربیتراژ یکی از ربات‌های محبوب تریدرهای ارز دیجیتال است.

ربات وام دهی ارز دیجیتال: این ربات به معامله‌گران ارزهای دیجیتال این امکان را می‌دهد تا به سایر تریدرها وام دهند و آن را بعد از گذشت مدت زمان معینی با سود دریافت کنند.

 ربات ترند: یکی دیگر از انواع ربات ارز دیجیتال، ربات ترند است. این ربات با مشاهده رشد قیمت یک ارز مخصوص، یک سفارش خرید در آن ارز باز می‌کند.

مزایای ربات ترید ارز دیجیتال

لازم است به‌عنوان معامله‌گر ارزهای دیجیتال با مزایای این ربات‌ها آشنا شوند؛ مزایایی از قبیل:

  • سرعت زیاد تصمیم‌گیری
  • امکان تجزیه‌وتحلیل نامحدود (نسبت به انسان)
  • نبود خطا در الگوریتم
  • نیاز نداشتن به استراحت
  • به وجود آمدن وقت آزاد بیشتر برای معامله‌گر
  • نبود احساس در تصمیم‌گیری
  • انضباط در معاملات

معایب ربات ترید ارز دیجیتال

مزایا و معایب ربات

با وجود اینکه ربات‌های تریدر با هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه معرفی شده‌اند، همواره با معایب و مشکلاتی همراه‌اند و بهتر است قبل از استفاده، با آن‌ها آشنا شوید؛ معایبی مانند:

  • ناتوانی در آنالیز مستقل الگوی بازار
  • نبود احساس در تصمیم‌گیری
  • نیاز به نظارت مداوم معامله‌گر
  • خطر خرابی نرم‌افزار

سخن آخر

بدیهی است که ما تمام ربات‌های معامله‌گر را آزمایش نکرده‌ایم. در حالت کلی ترید الگوریتمی با ربات‌ها می‌تواند سودآورد باشد. عدد دقیقی وجود ندارد اما بخش بزرگی از معاملات ارز دیجیتال توسط الگوریتم‌ها انجام می‌شود.

یک نکته‌ی مهم را نباید فراموش کنید؛ اگر چه ربات‌ها مفید هستند اما در این حوزه امکان کلاهبرداری بالاست. کلاهبرداران انواع الگوریتم‌ها را می‌سازند و در دسترس عموم قرار می‌دهند که بسیاری از آنها برای سوء استفاده از تریدرها ساخته شده‌اند. پیش از هر چیز باید دانش خود را بالا ببرید و سپس وارد معاملات الگوریتمی شوید.

لینک های مفید
بالا