ارز دیجیتال

نحوه محدود سازی تتر

1401/10/11 0

مدتی است که نهادهای نظارتی سراسر جهان به‌دنبال کنترل بیشتر فعالیت‌های مربوط به حوزه ارز دیجیتال هستند و قصد دارند با قانون‌گذاری و نظارت بیشتر مانع سوءاستفاده از ارزهای دیجیتال در جرایم مالی، پولشویی، حملات باج‌افزاری و مواردی از این دست شوند.

با توجه به تحریم‌بودن ایران از سوی آمریکا، فعالیت معامله‌گران ایرانی در پلتفرم‌های بین‌المللی خصوصاً صرافی‌های متمرکز آمریکایی، از مدت‌ها قبل با خطراتی مواجه بوده است. با این حال، انتشار این شیوه‌نامه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا و تصمیم کارگروه ویژه اقدام مالی به انتشار یک دستورالعمل جداگانه در روزهای آتی، سبب شده است تا معامله‌گران ایرانی بیش از پیش نگران بلوکه‌شدن دارایی‌هایی خود در پلتفرم‌های خارجی ارز دیجیتال شوند.

نگهداری بلندمدت سرمایه در صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال، جدا از مسائل مربوط به تحریم‌ها که اخیراً هم بیش از پیش جدی گرفته می‌شود، با خطرات امنیتی متعددی مواجه است و همواره توصیه می‌کنند که برای نگهداری طولانی‌مدت ارزهای دیجیتال از کیف پول‌های غیرامانی (non-custodial) شخصی استفاده شود تا بتوان خطرات احتمالی را به حداقل رساند. به عقیده کارشناسان ساختار غیرمتمرکز شبکه ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم مانع از دسترسی اشخاص به سرمایه کاربران در کیف پول‌های غیرامانی می‌شود.

تتر چگونه می‌تواند دارایی‌ها را مسدود کند؟

پس از انتشار خبر مسدودسازی آدرس‌ها از سوی تتر، این سؤال برای کاربران به‌وجود آمد که اگر بلاک چین غیرقابل دستکاری است، چگونه می‌توان روی یک بلاک چین بزرگ مانند اتریوم، آدرسی را مسدود کرد؟

برای پاسخ به این سؤال، جدا از جزئیات فنی باید گفت که تتر در حقیقت خودش یک بلاک چین یا یک شبکه باز نیست، بلکه برنامه‌ای (قرارداد هوشمندی) روی بلاک چین است. برای درک بهتر، تصور کنید یک وب‌سایت ساخته‌اید. شما مالک وب‌سایت هستید و آن وب‌سایت طوری ساخته شده است که به‌عنوان مالک می‌توانید هر زمان که بخواهید، آن را مسدود کنید. اما آیا می‌توانید کل اینترنت را مسدود کنید؟

در حقیقت، تتر یک قرارداد هوشمند روی اتریوم، ایاس، ترون و … است و در کد آن مشخص شده است که مالک (دارنده یک کلید خصوصی) می‌تواند یک آدرس را در صورت لزوم مسدود کند. پس ما با یک کد روی بلاک چین سروکار داریم و نباید آن را به کل بلاک چین تعمیم بدهیم.

در اواخر سال ۲۰۱۷، پس از رشد بازار تتر و نگرانی مقامات قانون‌گذار از تبدیل دارایی‌های غیرقانونی به تتر، شرکت آیفینکس امکان مسدودسازی آدرس‌ها را در نظر گرفت.

 بنیاد تتر می‌تواند به راحتی آدرس‌های موردنظر خود را مسدود کرده و اجازه ارسال یا دریافت ارز دیجیتال را از مالک کیف پول سلب کند.

بیشتر بخوانید آیا تتر امن است؟

نحوه جلوگیری از بلوکه شدن تتر چگونه است؟

ارز دیجیتال تتر نوعی رمز ارز متمرکز هست. بنابراین، طبق قانون کلیه داده های خرید و فروش این ارز محبوب قابل کنترل و بررسی هست. اگه از صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای خرید و فروش تتر استفاده می کنین، در صورت دستور دولت آمریکا امکان مسدودسازی حساب کاربران ایرانی یا هر کشوری وجود داره. به این ترتیب، ممکنه حساب شما در این صرافی ها نیز مسدود بشه و سرمایه خودتون رو از دست بدین.

جالب اینجاست بدونین، طبق اخباری که در ماه های اخیر مربوط به بلوکه شدن تتر منتشر شد، مربوط به ردیابی حملات باج افزار و سوء استفاده از شبکه بلاک چین بود و ارتباطی با مسدود شدن تتر نداره. همین موضوع باعث شده تا نگرانی ها و ترس های زیادی برای کاربران و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال به وجود بیاد.

بنیاد تتر اخیرا اعلام کرده که از تحریم‌های آمریکا پیروی می‌کند. بدین معنی که افرادی که در کیف پول خود تتر دارند، اگر به عنوان یک شخص تحریم شده شناسایی شوند، این ریسک وجود دارد که تتر آنها مسدود شود. این عمل به اصطلاح، فریز کردن نامیده می‌شود و فرد تحت تحریم دیگر نمی‌تواند به رمزارز مسدود شده دسترسی داشته باشد. با توجه به اینکه حساب های کاربری ایرانیان بیشتر از هر ملیت دیگری در خطر انسداد قرار دارد، سرمایه‌گذاران ایرانی سعی می‌کنند که ارز دیگری را جایگزین تتر کند و سرمایه خود را در بخش دیگری مصرف کنند.

با مسدود یا فریز شدن تتر، معامله‌گران دیگر قادر به جابجایی این رمزارز از کیف پول خود نخواهند بود و در این صورت، عملا دیگر هیچ کارایی نخواهد داشت.

از اونجایی که ارز دیجیتال تتر نوعی رمز ارز متمرکز هست، امکان مسدود شدن اون وجود داره و ممکنه روزی تتر بلوکه بشه و سرمایه شما از دست بره. بنابراین، برای اینکه امنیت تترهای خودتون رو تضمین کنین، باید نحوه جلوگیری از بلوکه شدن تتر رو یاد بگیرین. یکی از راه های جلوگیری از مسدود شدن تتر، استفاده از صرافی های ایرانی معتبر هست. این کار باعث میشه تا امکان مسدود شدن تتر های شما به حداقل برسه.

ارز دیجیتال دای (DAI)، جایگزینی برای تتر

شما میتوانید از یک رمزارز دیگر استفاده کنید که همانند تتر، ارزشی معادل [تقریباً] یک دلار دارد، اما غیرمتمرکز است. یکی از این ارزها که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است، ارز دیجیتال دای (DAI) است. این ارز به‌خاطر ساختار غیرمتمرکز خود، نمی‌تواند برای یک سری افراد بلوکه شود و از این جهت، بیانیهٔ آمریکا، مشکلی برای ایرانیان ایجاد نمی‌کند. پشتوانهٔ این ارز، دلار آمریکا نیست، بلکه ارزش دای با استفاده از وام وثیقه‌ای در اتر (ETH)، ارز رمزنگاری‌شدهٔ اتریوم، حفظ می‌شود. صرافی تبدیل این امکان را فراهم کرده‌است که بتوانید ارز دیجیتال دای (DAI) را بر بستر خرید آسان، خرید و فروش کنید.

جمع بندی و نتیجه:

همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال تتر از اونجایی که به صورت متمرکز فعالیت می کنه، امکان مسدود شدن و بلوکه شدن اون وجود داره.همچنین یکی از راه های جلوگیری از مسدود شدن تتر این هست که از صرافی های ایرانی برای خرید تتر استفاده کنیم.

لینک های مفید
بالا