ارز دیجیتال

آیا تتر امن است؟

1401/10/10 0

صرافی های ارز دیجیتال ایرانی معمولا از تتر برای خرید و فروش ارزهای خود استفاده می‌کنند. ارز دیجیتال تتر، یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتالی بلاکچینی است. ارزی که به گفته کمپانی آن با یک دلار آمریکا برابری می‌کند. بحث امروز ما درباره امنیت تتر می‌باشد. باید دید که این کریپتوکارنسی محبوب تا چه میزان امنیت دارد.اگر علاقه مند به فهمیدن جواب این پرسش هستید این مقاله برای شماست. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید ارز دیجیتال تتر چیست؟

آیا تتر امن است؟

مردم از استیبل کوین ها برای تسهیل تجارت ارزهای دیجیتال، انتقال پول و کسب سود استفاده می کنند. با این حال، فقدان مقررات و شفافیت پیرامون این سکه‌ها، به ویژه تتر، مقامات را در معرض خطر قرار داده است.

درسته که تتر به عنوان یکی از محبوبترین استیبل کوین های بازار ارزهای دیجیتال شناخته میشه و بیشتر معامله گرها تو بازار رمز ارزها از این ارز استفاده میکنن؛ اما شک و شبهه های زیادی در مورد امنیت تتر در بازار ارزهای دیجیتال و مشکلات نقدینگی برای این رمز ارز وجود داره. در واقع حرف و حدیث هایی در این مورد وجود داره که کمپانی تتر به اندازه ی تمام توکن هایی که در بازار داره، ذخایر ارزی نداره. بزرگ ترین مشکل تتر، شیوه های تجارت مشکوک پشت آن بوده. همانطور که قبلا ذکر شد. تتر لیمیتد Tether Limited در گذشته به اشتباه ذخایر خودش رو معرفی کرد. برای چندین سال، تمایلی به، به اشتراک گذاشتن اطلاعات دقیق در مورد آن ذخایر نداشت. Tether Limited همچنین به دلیل ارتباط با Bitfinex با مشکلات قانونی روبرو شد. در سال 2019 دادستان کل نیویورک از این دو شرکت شکایت کرد. ادعا میشه که در سال 2018، زمانی که 850 میلیون دلار از وجوه Bitfinex ناپدید شدف 700 میلیون دلار از ذخایر تتر برای جبران ضرر استفاده کرد. اگر چه این شرکت ها هیچ تخلفی رو نپذیرفتن، اما مالک آن در سال 2021 مبلغ 5/18 میلیون دلار جریمه پرداخت کرد.

اگر بخواهیم منصف باشیم، تترهدفش شفافیت بیشتر هست. اکنون گزارش های منظمی از ذخایر خودش منتشر می کنه و اطلاعات مربوط به اونا رو در وب سایت خودش درج میکنه. با این حال هنوز هم هستن افرادی که به دلیل اشتباهات قبلی به تتر اعتماد ندارن.

توسط دلار پشتیبانی نمیشه. توسعه دهنده های حرفه ای دنیای رمز ارزها، بار ها از این شرکت خواستن که در مورد منابع ارزی خودش شفاف سازی کنه، تا بتونن از پشت پرده ی تتر اطلاع پیدا کنن؛ اما با وجود فشار هایی که در این حوزه وجود داره، این شرکت اطلاعات چندانی رو در این مورد ارائه نکرده.

امنیت تتر در بازار ارزهای دیجیتال چقدر است؟

برای بررسی این موضوع، توجه به نحوه مدیریت تتر اهمیت زیادی داره. اداره ی این رمز ارز با یک سیستم متمرکز می باشد. همونطور که میدونین یکی از مهمترین ویژگی های کریپتوکارنسی ها اینه که از یک سیستم غیر متمرکز استفاده میکنن و هیچ فرد، سازمان و دولتی توانایی تسلط به این حوزه رو ندارن. این در حالیه که تتر توسط یک نهاد مرکزی و سیستم متمرکز کنترل میشه که این موضوع با ذات ارزهای دیجیتال در تضاد است.

این سیستم متمرکز باعث میشه که سازمان تتر بتونه در صورت نیاز دارایی های افراد دیگه رو بلوکه کنه. سیستم متمرکز باعث میشه که نهاد تتر بر روی تمامی دارایی هایی که بوجود اورده، نظارت کامل رو داشته باشه.

اهمیت این موضوع وقتی بیشتر هستش که بدونیم کشور ایران توسط آمریکا، تحت فشار و تحریم های شدید بانکی و مالی قرار گرفته؛ در واقع سازمان تتر میتونه دارایی های ایرانیان رو با تثبیت ادرس IP اون ها، دارایی های تتر اون ها رو بلوکه کنن.

خطرات تتر برای ایرانی‌ها

مدتی است که نهادهای نظارتی سراسر جهان به دنبال کنترل بیشتر فعالیت‌های مربوط به حوزه ارز دیجیتال هستند و قصد دارند با قانونگذاری و نظارت بیشتر مانع سوءاستفاده از ارزهای دیجیتال در جرایم مالی، پولشویی، حملات باج‌افزاری و مواردی از این دست شوند. برای مثال کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) که یک نهاد بین‌المللی برای مبارزه با پولشویی و جرایم مالی است، چند روز پیش اعلام کرد قصد دارد در ۲۸ اکتبر (۶ آبان) یک دستورالعمل جدید منتشر کند که حاوی دستوراتی مربوط به ارزهای دیجیتال و پلتفرم‌های فعال در این حوزه است. جزییات این دستورالعمل هنوز مشخص نیست، اما در اطلاعیه پیش از انتشار آن گفته شده است که کارگروه ویژه اقدام مالی انتظار دارد کشورها و بخش خصوصی در سریعترین زمان ممکن استانداردهای این نهاد را در ارتباط با ارزهای دیجیتال بپذیرند و مطابق با آن عمل کنند. وزارت خزانه داری آمریکا هم هفته گذشته از طریق دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی یا همان  OFAC، شیوه‌نامه‌ای را ویژه کسب وکارهای فعال در حوزه ارز دیجیتال منتشر کرد که به طور خلاصه در آن گفته شده بود پلتفرم‌‌های فعال در این حوزه باید از ارائه خدمات به کشورها تحت تحریم خودداری کنند .OFAC در شیوه‌نامه خود گفته است شرکت‌های آمریکایی فعال در صنعت ارز دیجیتال موظف اند موقعیت مکانی دقیق و واقعی کاربران خود را رهگیری کنند و اگر به موردی برخوردند که در آن شخصی از کشورهای تحریم شده به پلتفرم آنها مراجعه کرده بود، نسبت به مسدود سازی آن آدرس آی پی (IP )اقدام کنند . با توجه به تحریم بودن ایران از سوی آمریکا، فعالیت معامله‌گران ایرانی در پلتفرم‌های بین المللی خصوصاً صرافی‌های متمرکز، از مدت‌ها قبل با خطراتی مواجه بوده است. با این حال، انتشار این شیوه‌نامه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا و تصمیم کارگروه ویژه اقدام مالی به انتشار یک دستورالعمل جداگانه در روزهای آتی، سبب شده است تا معامله‌گران ایرانی بیش از پیش نگران بلوکه شدن دارایی‌های خود در پلتفرم‌های خارجی ارز دیجیتال شوند . به طور کلی نگهداری بلندمدت سرمایه در صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال، جدا از مسائل مربوط به تحریم‌ها که اخیراً هم بیش از پیش جدی گرفته می‌شود، با خطرات امنیتی متعددی مواجه است و همواره توصیه می‌شود که برای نگهداری طولانی مدت ارزهای دیجیتال از کیف پولهای غیرامانی (custodial-non) شخصی استفاده شود تا بتوان خطرات احتمالی را به حداقل رساند.

امنیت تتر

آیا تتر قابل بلوکه شدن است؟

یکی از چالش ها و دغدغه های کاربران بازار کریپتوکارنسی ها مربوط به مسدود شدن ارزهای دیجیتال هست و از این می ترسن که دارایی ها و یا سرمایه های خودشون از دست بره. نکته قابل توجه این هست که فقط برخی از ارزهای دیجیتال امکان مسدود شدن یا بلوکه شدن رو دارن. از جمله از این رمز ارزها می تونیم به ارز دیجیتال تتر اشاره کنیم. چون ارز دیجیتال تتر به صورت متمرکز فعالیت می کنه و هر ارز دیجیتال یا پلتفرمی که به صورت متمرکز فعالیت بکنه، مجبور با پیروی از برخی قوانین و مقرراتی هست که همین موضوع باعث میشه تا نگرانی هایی در مورد مسدود شدن به وجود بیاد.

امکان بلوکه شدن تتر یا مسدود شدن تتر ربطی به بلاک چین نداره، چون تتر بخشی از بلاک چین هست و خودش یه بلاک چین اختصاصی نیست. به عبارت دیگه، ارز دیجیتال تتر نوعی قرارداد هوشمندی هست که بر روی دفتر کل بلاک چین فعالیت می کنه. همچنین همونطور که در بخش قبلی نیز گفتیم، ارز دیجیتال تتر توسط شرکت Tether راه اندازه شده و توسط این شرکت مدیریت و کنترل میشه. همین موضوع باعث میشه تا این شرکت برخی قوانین و مقرراتی که دوست داشت رو بر روی تتر اعمال کنه.

در کدهای برنامه نویسی ارز دیجیتال تتر از زمان راه اندازی تاکنون، این قابلیت رو برای دارنده ارز در کدهای برنامه اون درج کرده بودن که مالک این ارز دیجیتال هر زمان می تونن هر تعداد آدرس تتر رو مسدود یا ازادسازی کنه. به همین دلیل، بحث مسدود سازی تتر تازه نیست، بلکه از ابتدا در اساس اون وجود داشت، فقط امروزه بحث مسدود سازی تتر به دلیل تحریم ها این موضوع پررنگ شده و معامله گران رو نگران کرده.

نحوه جلوگیری از بلوکه شدن تتر چگونه است؟

اخباری که در ماه‌های گذشته مبنی بر مسدود‌سازی تتر عنوان شد، مربوط به ردیابی حملات باج‌افزار و سوء استفاده از شبکه بلاکچین بود و ارتباطی با مسدود شدن رمزارز تتر ندارد. اما در هر صورت چون تتر ارز متمرکز است امکان مسدود شدن آن وجود دارد. بهترین راهکار برای جلوگیری از مسدود شدن تتر استفاده از صرافی های معتبر ایرانی است.

بیشتر بخوانید بهترین جایگزین های تتر

سخن آخر

نتیجه گیری و معرفی استیبل کوین های جایگزین تتر

تصمیم گیری استفاده یا عدم استفاده از تتر با خود شماست در حال حاضر تنها ارز معتبری که این مشکل در کدهای قراداد هوشمند آن وجود ندارد ارز DAI است، همچنین ارز BUSD به دلیل اینکه کمپانی مادر آن یعنی بایننس آمریکایی نیست ممکن است گزینه خوبی باشد، بهترین ارزهای جایگزین تتر محسوب می شوند.

لینک های مفید
بالا