ارز دیجیتال

بهترین اندیکاتورها برای نوسانگیری

1402/01/19 0

در بازارهای مالی، نوسان گیری به کمک اندیکاتورها  یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های معاملاتی می‌باشد. ذات بازارهای مالی با نوسانات بسیار آمیخته شده است و می‌تواند سودهای بسیار جذابی را نصیب معامله‌گران حرفه‌ای کند. اما قبل از هر چیزی لازم است تا افراد مهارت‌های تحلیلی خود را ارتقا دهند و بتوانند تحرکات بازار را پیش‌بینی کنند. تحلیل تکنیکال ابزارهای گوناگونی را در اختیار تحلیلگران قرار می‌دهد که می‌توانند با کمک آن‌ها اقدام به تحلیل نمودارها کنند. یکی از پرکاربردترین ابزارهای تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها می‌باشند که با تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در نمودار، کمک بسیاری در بررسی حرکات قیمت به تحلیلگران می‌کند. در این مطلب قصد داریم تا پرکاربردترین اندیکاتورهای نوسان گیری را معرفی کنیم و استراتژی‌های نوسان گیری با کمک اندیکاتورها را به شما آموزش دهیم.

نوسان‌گیری چیست؟

بازارهای مالی پرتلاطم هستند. نمودارهای قیمت روندهای صعودی یا نزولی را به صورت خط صاف طی نمی‌کنند. مثلا صعودهای بلندمدت همراه با ریزش‌های کوتاه‌مدت اتفاق می‌افتد و اصطلاحا قیمت نوسان می‌کند. برخی از معامله‌گران نگاه بلندمدت به چارت قیمت دارند و به نوسان‌های کوتاه‌مدت اهمیت نمی‌دهند. در نقطه‌ی مقابل برخی دیگر با استراتژی‌های کوتاه‌مدت، به دنبال استفاده از نوسانات کوتاه‌مدت بازار هستند. به این کار نوسان‌گیری و به این معامله‌گران اصطلاحا نوسان‌گیر می‌گویند. بازار بورس ما دامنه‌ی نوسان روزانه دارد و نوسان‌گیری به صورت روزانه چندان منطقی نیست. اما در بازارهای جهانی همچون فارکس یا بازار ارز دیجیتال، با استفاده از اهرم‌ها نوسان‌گیری با سودهای بالا بسیار جذاب است. مثلا معاملات تعداد بالا روی تایم‌فریم‌ها کوچک در حد دقیقه که اصطلاحا به آن اسکالپ می‌گویند. تحلیل تکنیکال اصلی‌ترین ابزار نوسان‌ گیری است.

بهترین اندیکاتورها برای نوسانگیری :

اندیکاتور ایچیموکو :
اندیکاتور ابر ایچیموکو یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که این قابلیت را به کاربران بازارهای مالی می دهد که روند بازار را تشخیص دهند. این اندیکاتور برای اولین بار توسط یک روزنامه نگار ژاپنی به نام گوئیچی هوسودا ابداع و منتشر شد. از این اندیکاتور می توان استفاده بسیاری کرد، چرا که برای ترسیم این اندیکاتور از ابزارهای بسیاری استفاده می شود. اندیکاتور ابر ایچیموکو سیگنال هایی را صادر می کند که در صورت عدم استفاده از این سیگنال ها باید اندیکاتورهای بیشتری به طور همزمان نیز مورد استفاده قرار گیرد تا روند بازار سهام یا رمز ارز مورد نظر در بازار کریپتوکارنسی (cryptocurrency) مشخص شود.

اندیکاتور RSI :
شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) که با نام اندیکاتور RSI شناخته می‌شود، بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری فارکس و ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. به کمک این شاخص می‌توانید به وضعیت خرید و فروش دارایی‌ها در بازار پی ببرید. شاخص RSI همواره عددی بین ۰ تا ۱۰۰ را نشان می‌دهد. این محدوده به سه دسته تقسیم می‌شود؛ اگر اندیکاتور RSI عددی بیش از ۷۰ را نشان دهد، به این معنی است که بازار در وضعیت اشباع خرید قرار دارد. اما اگر عددی زیر ۳۰ را به نمایش درآورد، نشان‌دهنده آن است که وارد فاز اشباع فروش شده‌ایم.

اندیکاتور مکدی (MACD ) :
اندیکاتور مکدی یکی از اندیکاتورهای پرطرفدار است که از آن می‌توان در موارد بسیار مختلفی برای تحلیل یک رمز ارز استفاده کرد. این اندیکاتور مربوط به تعقیب روند و مقدار حرکت می‌باشد. اندیکاتور مکدی مخفف عبارت Moving Average Convergence Divergence به معنی میانگین متحرک همگرایی-واگرایی است که به اختصار MACD گفته می‌شود. میانگین های متحرک استفاده شده در این اندیکاتور شامل میانگین های 9، 12 و 26 روزه است که پرکاربردترین زمان ها در این اندیکاتور می‌باشد.

نتیجه گیری :
نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال از محبوبیت ویژه‌ای میان تریدرهای بازارهای مالی برخوردار است. در این میان برخی از ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند اندیکاتورهای مختلف می‌توانند تریدرها را در انتخاب پوزیشن‌های معاملاتی مناسب در ترید ارزهای دیجیتال کمک کنند. برای آشنایی با مفهوم نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال در ابتدای این مطلب به توضیح نوسان‌گیری ارز دیجیتال در استراتژی‌های مختلف پرداختیم. سپس انواع اندیکاتورهای موجود را شرح دادیم. در ادامه به توضیح اندیکاتورهای میانگین متحرک، مکدی و پارابولیک سار به‌عنوان اندیکاتورهای محبوب روند پرداختیم. سپس اندیکاتور RSI و اسیلاتور استوکاستیک را به‌عنوان اندیکاتورهای مومنتوم برای نوسان‌گیری ارز دیجیتال توضیح دادیم.

بالا