ارز دیجیتال

انواع نمودارهای قیمتی

1401/10/04 0

در این مقاله در مورد انواع نمودار‌های قیمت در تحلیل تکنیکال بحث می‌نماییم. این نمودار‌ها شامل نمودار میله‌ای، خطی و شمعی یا کندل استیک می‌باشند. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران برای ورود به بازار‌های مالی نمودار‌های مختلف را تحلیل و بررسی می‌نمایند.

نمودار قیمت، دنباله ای از قیمت های ترسیم شده انواع دارایی مثل ارز دیجیتال در یک بازه ی زمانی خاص تعریف میشه. همونطور که گفتیم نمودار قیمت از مهم ترین ابزار بهترین تحلیل گران بازار ارزهای دیجیتال به حساب میاد که نمایش گرافیکی ساده ای از رفتار قیمت رو ارائه میده. یکی از موضوعاتی که در آموزش تحلیل تکنیکال مورد توجه قرار میگیره، انواع نمودارهایی هستش که تحلیلگران تکنیکال از اون استفاده میکنن. اما قبل از اون بهتره با چند اصطلاح کاربردی که در واقع انواع قیمت هستن، آشنا بشیم:

•    قیمت باز شدن (OPEN): اولین قیمتی هستش که در یک بازه ی زمانی معاملاتی بین خریدار و فروشنده معامله میشه.

•    قیمت بسته شدن (CLOSE): آخرین قیمتی که در طول روز یا هر بازه ی زمانی معاملاتی در بازار مورد معامله قرار گرفته.

•    بالاترین قیمت (HIGH): بالاترین قیمتی هستش که دارایی مورد نظر در طول روز یا هر بازه ی زمانی معاملاتی، مورد معامله قرار گرفته.

•     پایین ترین قیمت (LOW): پایین ترین قیمتی که دارایی مورد نظر در طول روز یا هر بازه ی زمانی معاملاتی، مورد معامله قرار گرفته

اکنون که با انواع قیمت آشنا شدین بریم سراغ معرفی:

انواع نمودار قیمتی در تحلیل تکنیکال

نمودار خطی

نمودار خطی یکی از انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال است که در آن، اطلاعات قیمت سهام یا حجم معاملات در محور عمودی یا y و دوره زمانی مربوطه در محور افقی یا x قرار می‌گیرد.

منظور از حجم معاملات، تعداد سهام یک شرکت است که طی یک روز خاص در بازار خرید و فروش شده است.

این نمودار نسبت به سایر نمودارهای تحلیل تکنیکال اطلاعات کمتری در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهند. خطوط در این نمودار با توجه به قیمت بسته در واحد زمان رسم می‌شوند؛ یعنی اگر نمودار خطی روزانه باشد، از قیمت بسته برای روز استفاده می‌شود و فرضاً اگر نمودار ۵ دقیقه‌ای باشد، از قیمت بسته هر ۵ دقیقه معامله استفاده می‌شود.

از نقاط قوت این نمودار می‌توان به سادگی آن اشاره کرد که در نگاه اول دیدگاهی ساده از حرکت قیمت در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد. همچنین می‌توان با استفاده از آن عملکرد سهام‌های متعدد را در یک نمودار مورد بررسی قرار داد.

TradingView، Stock Rover، TC2000،‌ TrendSpider و MetaStock از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای نمودارهای سهام هستند که از نمودارهای خطی پشتیبانی می‌کنند.

نمودار میله ای

نمودار میله‌ای از دیگر انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال است که در ظاهر شبیه نمودار خطی است؛ با این تفاوت که اطلاعات بیشتری در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد. نقطه فوقانی هر خط عمودی نشان‌دهنده بالاترین قیمتی است که سهام در یک روز معامله شده و نقطه پایینی نشان‌دهنده پایین‌ترین قیمت معامله شده سهام در آن روز است.

به همین ترتیب خط افقی سمت چپ نشان‌دهنده اولین قیمت معامله شده سهام در روز معاملاتی و خط افقی سمت راست نشان دهنده قیمت سهام یا ارز در آخرین معامله روز است. یکی از مزایای مهم نمودارهای میله‌ای نسبت به نمودارهای خطی این است که این چارت‌ها علاوه بر قیمت‌ دارایی، نوسان قیمت آن را نیز منعکس می‌کنند.

این یعنی احساسات کمتری در تحلیل این نمودارها دخیل خواهد بود. به عنوان مثال، یک بدنه بزرگ قرمز رنگ می‌تواند نشان‌دهنده ترس خالص باشد که منجر به فروش وحشت‌زده می‌شود. این رنگ می‌تواند برای معامله‌گرانی که ترجیح می‌دهند تحلیل‌های خود را بر اساس محدوده قیمت‌ دارایی انجام دهند، تا حدی حواس‌پرتی ایجاد کند.

نمودار شمعی

نمودار شمعی، یکی دیگر از انواع نمودارهای محبوب و پرکاربرد تکنیکالیست‌ها است که هیچ اطلاعات اضافه‌تری نسبت به نمودار میله‌ای به ما نمی‌دهد، اما ساختار نمایشی آن طوری است که با یک نگاه می‌توان روند قیمت را تفسیر کرد که در یک تایم فریم مشخص روند صعودی بوده است یا نزولی. این گونه که روند قیمت روی یک کندل با صعود در بازه زمانی مشخص سبز رنگ یا روشن است و در هنگام نزول قیمت به رنگ قرمز یا تیره نشان داده می‌شود.

نمودار شمعی ژاپنی Candlestick نام دارد و دلیل نام گذاری شباهت آن به ساختار شمع است که مطابق شکل دارای تنه و سایه می‌باشد. تنه حرکت قیمت بین قیمت‌های باز شدن و بسته شدن را نشان می‌دهد و سایه‌ها بالاترین و پایین‌ترین قیمت را.

نمودار شمعی محبوب ترین نمودار و نوعی نمودار قیمت است که در آنالیز فنی ( تحلیل تکنیکال ) مورد استفاده قرار می گیرد و قیمت های بالا ، پایین ، باز و بسته شدن یک سهام را برای یک دوره خاص نشان می دهد. این مبدأ از بازرگانان و تجار برنج ژاپنی برای ردیابی قیمت های بازار و شتاب روزانه صدها سال قبل از محبوبیت در ایالات متحده آغاز شد. قسمت وسیعی از شمعدان را ‘بدنه واقعی’ می نامند و به سرمایه گذاران می گوید که آیا قیمت بسته شدن بالاتر یا پایین تر از قیمت افتتاح است (سیاه و قرمز اگر سهام بسته باشد ، سفید / سبز اگر سهام بسته تر باشد)

نمودار شمعی

پیشگویی های کلیدی نمودارهای شمعی

  • نمودارهای شمعی قیمت های بالا ، پایین ، باز و بسته شدن یک سهام را برای یک دوره خاص نشان می دهد.
  • نمودار شمع ها از بازرگانان برنج ژاپنی سرچشمه می گرفتند تا قیمت های بازار و حرکت روزانه ، صدها سال پیش از محبوبیت در ایالات متحده را ردیابی کنند.
  • نمودار های شمعی می توانند توسط معامله گرانی که به دنبال الگوهای نمودار هستند مورد استفاده قرار گیرند.

کلام آخر

نمودارها در تحلیل تکنیکال دو نوع اند: خطی و OHLC. اما بهترین نموداری که برای تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال میشه ازش استفاده کرد نمودار شمعی است که بیشترین محبوبیت رو در بین معامله گران ارزدیجیتال داره. پس اگر تصمیم دارین الگوهای تحلیل تکنیکال رو مورد بررسی قرار بدین، استفاده از نمودار شمعی راحت تر هست.

لینک های مفید
بالا