ارز دیجیتال

جوملا چیست؟

1401/11/12 0

برای راه اندازی یک سایت بعد از ثبت دامنه و خرید هاست، باید تصمیم بگیرید که با کدام سیستم مدیرت محتوا می خواهید سایت خود را راه اندازی کنید. در این بین دو انتخاب دارید، یکی راه اندازی سایت با وردپرس است و دیگری استفاده از cms جوملا. قبلا در مقاله وردپرس چیست درباره این cms توضیح داده ایم و در این پست نیز در مورد جوملا چیست صحبت می کنیم.

جوملا چیست؟

سیستم‌های مدیریت محتوا(content management system) که به اختصار آن را با عنوان CMS می‌شناسیم شامل سیستم‌های سایت ساز از پیش ساخته شده هستند که با نصب آنها می‌توان اقدام به ایجاد سایت کرد.

اگر بخواهیم درباره جوملا بیشتر بدانیم باید گفت جوملا ( Joomla ) یک نوع سامانه مدیریت محتوا (CMS ) تحت وب است. جوملا که رایگان و متن‌باز است این قابلیت را دارد که به عنوان فریم ورک PHP هم شناخته شود. این سیستم مدیریت محتوا به علت سازگاری و هماهنگ بودن با انواع پایگاه داده قادر است به عنوان یک پلتفرم هم مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این جوملا با برخورداری از یکسری قابلیت‌ها و امکانات بالا توانسته‌است شرایط مطلوبی را فراهم کند تا کاربران عادی بتوانند خیلی راحت با آن طراحی سایت جوملا حرفه ای را انجام دهند.

جالب است بدانید دلیل محبوبیت جوملا آن است که در عین ساده بودن از قدرت بالایی برخوردار بوده و برای کار با آن احتیاجی به آشنایی زیاد با برنامه‌نویسی نیست. همچنین این سیستم مدیریت محتوا می‌تواند از زبان فارسی پشتیبانی کند.

اساس کار جوملا چیست؟

تیم مدیریت اولیه جوملا این CMS را بر اساس زبان PHP ساختند و بیشتر از آنکه یک سیستم مدیریت محتوا باشد، یک فریم‌ورک است و امکانات خیلی خوبی را برای گسترش به شما ارائه خواهد کرد. جوملا می‌تواند امکانات خوبی را در زمینه تالارهای گفت‌وگو، تجارت الکترونیک، گالری‌های تصاویر و ارتباط کاربران با یکدیگر به صورت اپلیکیشن‌های تحت وب ایجاد نموده و در اختیار کاربران قرار دهد.

جوملا بر اساس شی‌گرایی نوشته شده است و از الگوهای طراحی نرم‌افزار (Design Patterns) در این سیستم استفاده شده است که باعث بالا رفتن جامعیت و پایداری این پلتفرم شده است و می‌توان گفت یک استخوان‌بندی قدرتمند را برای این سیستم مدیریت محتوا فراهم کرده است. پایگاه داده مورد استفاده توسط این سیستم MySQL می‌باشد.

همین‌طور این برنامه قابلیت‌های خوبی برای کار با بلاگ، فیدهای RSS و ترجمه‌های آنلاین سایت برای سایت‌های چندزبانه دارد. بیش از 6000 افزونه برای جوملا از سایت رسمی آن قابل دانلود است و البته افزونه‌های دیگری نیز وجود دارد که به صورت غیررسمی و عموما غیررایگان ارائه شده‌اند و می‌توانید از آنها در سایت خود استفاده کنید. معماری این سیستم مدیریت محتوا بر اساس استانداردهای جامعه استانداردسازی GNU نیز به رسمیت شناخته می‌شود و با توجه به اینکه سیستم‌هایی با معماری پایه برای

سیستم‌های Unix و لینوکس ارائه شده‌اند بعضا از اصطلاح توزیع برای ورژن‌های مختلف آن استفاده می‌شود.

مزایای جوملا

مزایای جوملا

  • چند زبانه بودن جوملا

این ویژگی برای ایرانی ها بسیار ویزگی و مزیت بزرگی است. زیرا جوملا از زبان فارسی پشتیبانی می کند.

دلیل آن این است که جوملا از ابتدا روی ایده جهانی بودن سیستم مدیریت محتوا تمرکز داشته است.

جوملا از 75 زبان دنیا پشتیبانی می کند. و این باعث خوشحالی تمام کسانی است که زبان انگلیسی نمی دانند.

  • نصب آسان جوملا و رایگان بودن

جوملا منبع باز است و استفاده از آن کاملا رایگان است. اما رایگان به این معنی نیست که فاقد ویژگی است. در واقع رابط کاربری کاملاً کاربرپسند با ویژگی WYSIWYG که دقیقاً همان نتایج را به شما می دهد شما را شگفت زده می کند. عامل دیگری که باید در مورد آن احساس خوبی داشته باشید این است که به روز رسانی های جوملا مکرر است. جوملا به روز رسانی های جدیدی را در قالب ویژگی ها و عملکردهای جدید به ارمغان می آورد. با هر به روز رسانی جدید، کار آسان تر می شود.

  • انجمن جوملا

هر کسی می تواند به صورت داوطلبانه در انجمن جوملا مشارکت کند. جوملا یک پروژه متن باز است که از داوطلبان و مشارکت آنها در آن استقبال می کند. با هر مهارتی و تا جایی که می توانید به آن کمک کنید و بگذارید دیگران از خلقت شما استفاده کنند. در این انجمن با سایر فالوورهای جوملا آشنا می شوید و ممکن است چیزی از آنها یاد بگیرید. اگر روزی به مشکلی برخورد کردید. این احتمال وجود دارد که شخصی قبلاً در مورد آن در انجمن صحبت کرده باشد و شما به راحتی می توانید راه حل را از آن دریافت کنید.

مدیریت جوملا ساده است. و عوامل مختلف دیگری وجود دارد که کار با آن را آسان می کند. و این ویژگی ها باعث می شود که آن را از بین مردم متمایز کند.

  • امنیت

امنیت یک عامل ضروری است که باید در هنگام ایجاد یک وب سایت در نظر بگیرید. جوملا برای جلوگیری از احتمال هک شدن، احراز هویت دو عاملی را در اختیار شما قرار می دهد. بنابراین سایت شما هک نمی شود اما در صورتی که نام کاربری و رمز عبور بسیار رایجی را بگذارید و شخصی وارد شود، می توانید به راحتی سایت جوملا هک شده را بازیابی کنید.

  • پشتیبانی از تجارت الکترونیکی

کسانی که از جوملا استفاده می کنند می توانند محتوا و فروشگاه آنلاین خود را در همان مکان مدیریت کنند.

نیازی نیست کاربران جوملا از سیستم عامل های مختلف استفاده کنند.

جوملا از VirtueMart ، JoomShopping ، K2Store استفاده می کند که برای فروشگاه های آنلاین بهترین انتخاب است.

  • ویژگی واکنش گرا یا ریسپانسیو

امروزه داشتن یک وب سایت واکنش گرا یک امر عادی است. زیرا اکثریت جستجوگران از طریق گوشی هوشمند در حال گشت و گذار در اینترنت هستند. بنابراین، داشتن یک وب سایت که به طور کامل روی هر دستگاهی با هر اندازه ای کار می کند، الزامی است. و جوملا یک وب سایت کاملا ریسپانسیو به شما می دهد. بنابراین، شما هرگز یک بازدیدکننده بالقوه وب سایت را از دست نمی دهید.

  • سازگاری و انعطاف پذیری جوملا

برای اینکه یک سایت جوملا داشته باشید نیاز نیست یک برنامه نویس باشید.

شما تنها با دانستن html  می توانید سایت جوملا خود را راه اندازی کنید و مدیریت نمائید.

اگر امکانات دیگر joomla  را بدانید مطمعنا ویژگی های بیشتری از جوملا را دانسته اید و این به انتخاب شما کمک فراوانی می کند.

قالب های رایگان جوملا

قالب های جوملا یا موضوع جوملا تقریباً یکسان است. یک الگوی چگونگی ظاهر وب سایت شما را توصیف می کند. در صورت تمایل می توانید ظاهر پیش فرض را حفظ کنید یا می توانید آن را مطابق مشخصات خود تنظیم کنید. بهترین خبر این است که آخرین نسخه جوملا با طراحی پاسخگو هم در قسمت back-end و هم در قسمت front  می باشد. با این وجود، انتخاب الگوی joomla بسیار مهم است زیرا این جنبه اصلی است که وب سایت شما به آن اعتماد خواهد کرد. تنها چیزی که می تواند هر توسعه دهنده جوملا را تعقیب کند یافتن بهترین چارچوب الگوی جوملا است.

بیشتربخوانید طراحی سایت چیست؟

کلام پایانی

جوملا که یک نوع سامانه مدیریت محتوای تحت وب به حساب می‌آید جهت ساخت انواع وب سایت‌ها و سایر برنامه‌های تحت اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوملا یک برنامه متن‌باز است که همه می‌توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند. ویژگی‌های خوبی در جوملا وجود دارد و می‌توان کاربردهای بسیاری را برای آن تعریف کرد که در این مقاله به برخی از آنها اشاره شد. مزیت‌هایی که استفاده از این سیستم مدیریت محتوا به همراه دارد سبب می‌شود برای تامین نیازها مورد توجه کاربران قرار گیرد.

برای راه اندازی یک سایت بعد از ثبت دامنه و خرید هاست، باید تصمیم بگیرید که با کدام سیستم مدیرت محتوا می خواهید سایت خود را راه اندازی کنید. در این بین دو انتخاب دارید، یکی راه اندازی سایت با وردپرس است و دیگری استفاده از cms جوملا. قبلا در مقاله وردپرس چیست درباره این cms توضیح داده ایم و در این پست نیز در مورد جوملا چیست صحبت می کنیم.

لینک های مفید
بالا