ارز دیجیتال

اندیکاتور چیست؟

1401/09/29 0

فعالان بازارهای مالی می‌دانند که تحلیل تکنیکال و بنیادی به عنوان دو ابزار مهم برای خرید و فروش دارایی‌های مختلف به شمار می‌روند. تحلیل بنیادی برای تشخیص ارزش ذاتی یک دارایی در حال حاضر و پیش‌بینی آن در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که تحلیل تکنیکال برای بررسی روند قیمت یک دارایی از گذشته تا به امروز همچنین پیش‌بینی این روند در آینده صورت می‌گیرد؛ بنابراین رویکردها در تحلیل تکنیکال و بنیادی متفاوت است. در تحلیل تکنیکال که به نوعی مهارت تحلیل نمودارها است، ابزارهای مختلفی در اختیار یک معامله‌گر قرار دارد تا به وسیله آن‌ها روندها را بررسی کند. یکی از مهم‌ترین ابزارها، اندیکاتورها هستند.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتورها مجموعه‌ای از توابع و الگوریتم‌های ریاضی هستند که مبتنی بر فرمول‌های خاصی طراحی شده و روی نمودار قیمت دارایی یا حجم معاملات آن پیاده‌سازی می‌شوند. خروجی این توابع ریاضی به صورت سیگنال‌های خرید و فروش است. سیگنال‌هایی که این روزها بازار خرید و فروش آن‌ها داغ‌تر از خود بازارها است؛ بنابراین اندیکاتورها مبتنی بر مجموعه‌ای الگوریتم‌های ریاضی پیش‌بینی از روند حرکت قیمت یک دارایی در آینده نزدیک ارائه می‌دهند.

کاربردهای اندیکاتور (indicator) چیست؟

اندیکاتورها جهت شناخت بهتر بازار و به دست آوردن یک درک صحیح از وضعیت فعلی ایجاد شدند. بدیهی است که بدون دانش کافی اندیکاتورها به تنهایی نمی تواند کمکی به افزایش بهره‌وری ما بکنند. موارد کلی استفاده از اندیکاتور عبارتند از:

  • آگاهی از تغییر روند بازار
  • پیش بینی قیمت مناسب برای ورود به معاملات
  • گرفتن گواهی تایید جهت تشخیص درست روند بازار ( تشخیص صحت تجزیه و تحلیل

انواع اندیکاتورها

تعداد اندیکاتورها در بازارهای مالی هرروزه رو به افزایش است. به‌طورکلی می‌توان اندیکاتورها را بر اساس کاربرد و

خروجی آن‌ها به چهار دسته تقسیم کرد، در ادامه به توضیح مفصل هرکدام می‌پردازیم.

  •  اندیکاتور هایی که روند حرکتی را نمایش می دهند. (Trend Indicators)
  •  اندیکاتور هایی که شتاب حرکتی را نمایش می دهند. (Momentum Indicators)
  • اندیکاتورهایی که نوسانات قیمتی را نمایش می دهند. (Volatility Indicators)
  • اندیکاتور هایی که حجم معاملات را نمایش می دهند. (Volume Indicators)

اندیکاتورها از لحاظ زمانی:

اندیکاتورهای پیشرو + اندیکاتورهای پسرو یا تاخیری

اندیکاتورها از لحاظ کارایی و نوع تحلیل:

اندیکاتورهای روندی + اندیکاتورهای نوسانی + اندیکاتورهای حجمی + اندیکاتورهای بیل ویلیامز

اندیکاتور

مفهوم واگرایی (Divergence) و همگرایی (Convergence) اندیکاتور چیست؟

مفهوم واگرایی (Divergence) و همگرایی (Convergence)، حرکت قیمت و اندیکاتور در خلاف جهت یکدیگر است. واگرایی ها و همگرایی ها می توانند سیگنال های خوبی برای ما باشند زیرا خبر از تغییر جهت قیمت می دهند.

واگرایی یکی از تکنیک هایی است که می توانیم متوجه شویم بالا رفتن سهم، فیک است یا نه. گاهی اوقات سهم روند صعودی خوبی دارد و به این روند نیز ادامه می دهد اما گاهی این روند صعودی، فیک است و یک واگرایی منفی است، یعنی سهم به زودی ریزش خواهد کرد. تشخیص درست واگرایی به ما کمک می کند تا از ضررهای قابل توجه جلوگیری کنیم.

زمانی که در حال تحلیل نمادها با اندیکاتورها هستیم، متوجه می شویم که گاهی قیمت بالا می رود اما اندیکاتور (برای مثال RSI یا MACD) بالا نمی رود. واگرایی ها به دو دسته ی واگرایی معمولی (مثبت یا منفی) و واگرایی مخفی (مثبت یا منفی) طبقه بندی می شوند.

روند روی چارت صعودی است و ما دو قله داریم که یک قله ی کوتاه تر و سپس یک قله ی بلندتر تشکیل شده است. اما در نقطه ی متناظر با آن روی اندیکاتور، دو قله داریم که یک قله ی بلندتر و سپس یک قله ی کوتاه تر تشکیل شده است. به عبارت دیگر، قله ی کوتاه تر روی چارت، متناظر با قله ی بلندتر روی اندیکاتور است و قله ی بلندتر روی چارت نیز متناظر با قله ی کوتاه تر روی اندیکاتور است. این واگرایی معمولی منفی است و به ما سیگنال فروش می دهد.

اما در همگرایی یا همان واگرایی معمولی مثبت، قیمت پایین می رود اما اندیکاتور بالا می رود. یعنی ما روی چارت دو دره داریم که دره ی اول پایین است و دره ی بعدی پایین تر است. اما روی نقطه ی متناظر با آن روی اندیکاتور، دو دره داریم که دره ی اول پایین است و دره ی دوم بالاتر از آن تشکیل شده است. این همگرایی است و به ما نشان می دهد که سهم مورد نظر، به زودی رشد قابل توجهی را خواهد داشت.

واگرایی های مخفی نیز به ما ادامه ی روند را نشان می دهند. برای مثال، واگرایی مخفی منفی به ما می گوید که روند نزولی شما ادامه دارد و واگرایی مخفی مثبت می گوید که روند صعودی شما ادامه دارد و نمودار تغییر جهت نمی دهد.

اندیکاتور ارز دیجیتال چیست ؟

اندیکاتور ارز دیجیتال را می توان یکی از ابزارهای ضروری برای تحلیل بازار رمز ارزها دانست. اگرچه تجربه و مهارت در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال همیشه حرف اول را می زند اما اندیکاتورها همان گونه که می توانند در بازارهای مالی مانند فارکس به کمک ما بیایند، برای تحلیل ارزهای دیجیتال نیز می توانند بسیار به ما کمک کنند. هر تریدر ارزهای دیجیتال، سعی می کند تحلیل ها و بررسی خود را با چندین اندیکاتور ارز دیجیتال نیز بررسی کند تا از تصمیم خود مطمئن شود.

اندیکاتورهای ارز دیجیتال با اندیکاتورهای سایر بازارهای مالی به طور کلی یکی هستند. چیزی که بین اندیکاتورهای ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی تفاوت ایجاد می کند، تنظیمات مختلف اندیکاتورها و استراتژی های متفاوت است.

بهترین اندیکاتورها برای معامله گری کدامند؟

1. میانگین متحرک(Moving Avrage)

MA یا میانگین متحرک ساده، یک شاخص هست که برای شناسایی جهت روند فعلی قیمت، بدون تداخل جهش‌های کوتاه‌مدت قیمت استفاده میشه. شاخص MA نقاط قیمت یک ابزار مالی را در یک بازه زمانی مشخص ترکیب می کنه و اون رو بر تعداد نقاط داده برای ارائه یک خط روند واحد تقسیم می کنه.

داده های مورد استفاده به طول MA بستگی داره. به عنوان مثال، یک MA 200 روزه به 200 روز داده نیاز داره. با استفاده از اندیکاتور MA می تونین سطوح حمایت و مقاومت رو مطالعه کرده و عملکرد قیمت قبلی (تاریخچه بازار) رو مشاهده کنین. یعنی شما همچنین می تونین الگوهای احتمالی آینده را تعیین کنین.

2. MACD

یکی از مهم ترین اندیکاتور های موجود در بازار ارز دیجیتال MAC یا میانگین متحرک واگرایی و همگرایی هستش.  MACDشاخصی هست که تغییرات حرکت رو با مقایسه دو میانگین متحرک تشخیص می ده و می تونه به معامله گران کمک کنه تا فرصت های خرید و فروش احتمالی رو در اطراف سطوح حمایت و مقاومت شناسایی کنن.

3. باند بولینگر

باند بولینگر شاخصی هستش که محدوده ای رو مشخص میکنه که معمولاً قیمت یک دارایی در آن معامله می شه و عرض باند افزایش و کاهش پیدا میکنه تا نوسانات موجود رو منعکس کنه. هر چه باند بولینگر به یکدیگه نزدیکتر باشن، یا هرچه باریکتر باشن، نوسانات بازار کمتر هستش و  هرچه پهنای باندها بیشتر باشه، نوسانات نیز بیشتر هست. باندهای بولینگر برای تشخیص زمانی که یک دارایی خارج از سطوح معمول خود معامله می شه، بسیار مفید و حائز اهمیت هست و بیشتر به عنوان روشی برای پیش بینی حرکت بلندمدت قیمت استفاده می شه. زمانی که قیمت به طور مداوم خارج از پارامترهای بالای باند حرکت می کنه، ممکن هست بیش از حد خرید شه و زمانی که به زیر باند پایین تر حرکت کنه، ممکنه بیش از حد فروش انجام بگیره.

بهترین اندیکلتور

4. Relative Strength Index (RSI)

RSI یا Relative Strength Index بیشتر برای کمک به معامله گران در شناسایی حرکت شرایط بازار و سیگنال های هشدار دهنده برای حرکات خطرناک قیمت استفاده می شه. RSI به صورت رقمی بین 0 تا 100 بیان می شه. اگه RSI به عدد 70 برسه به این معنی هستش که بیش از حد خرید صورت گرفته و قیمت هر لحظه امکان داره ریزش کنه؛ در حالی که اگه در سطح 30 یا نزدیک به 30 باشه یعنی بیش از حد فروش شده و امکان صعود قیمت وجود داره.

سیگنال خرید بیش از حد نشان می‌ده که سودهای کوتاه‌مدت ممکنه در حال رسیدن به نقطه سررسید و دارایی‌ها باید در انتظار اصلاح قیمت باشن؛ در مقابل، سیگنال فروش بیش از حد می‌تونه به این معنا باشه که کاهش‌های کوتاه‌مدت در حال رسیدن به بلوغ هستن و دارایی‌ها ممکن هست در آستانه صعود قرار بگیرن. پس باید در تحلیل های خودمون چه بلند مدت و چه کوتاه مدت به عدد RSI توجه داشته باشیم تا دچار اشتباه نشیم و سرمایه مون رو وارد ضرر نکنیم.

5. فیبوناچی

فیبوناچی شاخصی هستش که می تونه میزان حرکت بازار رو بر خلاف روند فعلی خودش مشخص کنه.

معامله گرانی که فکر می کنن بازار در شرف حرکت هست، اغلب برای تأیید این موضوع از اصلاح فیبوناچی استفاده می کنن. به این دلیل که به شناسایی سطوح احتمالی حمایت و مقاومت کمک می کنه و می تونه نشان دهنده روند صعودی یا نزولی باشه. از اونجایی که معامله‌گران می‌تونن سطوح حمایت و مقاومت رو با این اندیکاتور شناسایی کنند، به اون‌ها کمک میکنه تصمیم بگیرن در کجا توقف و محدودیت اعمال کنن یا چه زمانی موقعیت‌های خود رو باز و بسته کنن. همچنین در فیبوناچی عدد 61.8 بسیار مهمه و به عنوان حمایت یا مقاومت اساسی در بازار عمل میکنه و معامله گران یا تریدر ها نگاه ویژه ای به این عدد دارن.

6. ابر ایچیموکو

Ichimoku Cloud یا ابر ایچیموکو مانند بسیاری از شاخص های فنی دیگه سطوح حمایت و مقاومت را مشخص می کنه. با این حال، شتاب قیمت را نیز تخمین می زنه و سیگنال هایی رو به معامله گران ارائه می ده تا به آنها در تصمیم گیری کمک کنه. همچنین توصیه میشه به دلیل پیچیدگی این اندیکاتور، افراد تازه وارد از این اندیکاتور استفاده نکنن و در ابتدا دانش به کار گیری این اندیکاتور در نمودار ها رو یاد بگیرن بعد اقدام به گرفتن تصمیم بر اساس این اندیکاتور بکنن.

7. شاخص جهت دار متوسط (ADX)

آخرین اندیکاتوری که مورد بررسی قرار میدیم و از نظر ما یکی از بهترین اندیکاتور ها برای معامله گری هستش شاخص جهت دار متوسط یا ADX هست.ADX  قدرت روند قیمت رو نشان می ده و در مقیاس 0 تا 100 کار می کنه؛ زمانی که عدد بیش از25 در یک روند قوی در نظر گرفته باشه و یا عدد زیر 25 یک رانش در نظر گرفته باشه، معامله گران می تونن از این اطلاعات برای جمع آوری اینکه آیا احتمال ادامه روند صعودی یا نزولی وجود داره، استفاده کنند.

کلام آخر

استفاده از اندیکاتور ها در بازار های مالی به خصوص ارز های دیجیتال بخش مهمی از موفقیت رو برای ما فراهم میکنه و به ما کمک میکنه روند قیمتی رو پیش بینی کنیم و نقاط مهم حمایت و مقاومت رو تشخیص بدیم تا با تصمیم گیری درست با توجه به این اندیکاتور ها، بهترین سرمایه گذاری رو داشته باشیم. ما در مقاله بهترین اندیکاتورها برای معامله گری کدامند؟ سعی کردیم به بهترین اندیکاتور ها برای معامله گری بپردازیم و بگیم که استفاده از این اندیکاتور ها در معاملات بسیار حائز اهمیت هستن و همچنین با به کارگیری این اندیکاتور ها بتونیم تصمیم درستی و در جهت بازار داشته باشیم.

بالا