ارز دیجیتال

کپی تریدینگ چیست؟

1401/10/05 0

یکی از ساده ترین راه ها برای استفاده از فرصت های بازار، کپی برداری از بهترین معامله گران است. کپی تریدینگ به شما این امکان را می دهد تا به طور خودکار ویژگی هایی را که معامله گران با تجربه تر ایجاد می کنند، را بدون اینکه نیازی به تجزیه و تحلیل تکنیکال داشته باشید کپی کنید،.لازم به ذکر است که تنها راه موفقیت در بازارهای مالی همچون کریپتوکارنسی (cryptocurrency) و بازار داخلی یعنی بورس ترید کردن نیست چرا که می توان انواع روش های کسب درآمد را پیدا کرد، یکی از آن ها کپی تریدینگ است.

کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ (Copy Trading) نوعی فعالیت اقتصادی است که می‌تواند راهی آسان و موثر برای کسب درآمد در بازارهای مالی باشد.

در این نوع فعالیت که در بسترهای نرم افزاری سیستم عاملی یا آنلاین در وبسایت ها صورت می‌گیرد ، شما فقط کافی است تا حساب کاربری خود را به اندازه ای دلخواه شارژ نمایید و بعد با دنبال کردن معامله گران موجود ، تمام معاملات آنها و قدم‌هایی را که در بازار مالی ارز دیجیتال برمی‌دارند نیز برای شما هم اجرا شود.

البته در این مدل فعالیت مالی ، باید به برخی نکات مهم از جمله انتخاب معامله گر اصلح براساس عملکرد گذشته آن و نیز آشنایی با مباحث مدیریت ریسک و سرمایه توجه داشته باشید تا در طول زمان برآیند سرمایه گذاری شما مثبت باشد.

در برخی از پلتفرم های کپی تریدینگ نیز ، شما نیازی ندارید تا به دنبال معامله گران متفاوتی بگردید و از بین آنها انتخاب کنید. در این نوع پلتفرم ها معاملات توسط تیم ترید خود مجموعه و یا ربات های هوش مصنوعی انجام خواهد شد. در این مقاله به شما توضیح میدهیم که چطور با یک کپی ساده با حرفه‌ای‌های این بازار همراه شوید.

کپی تریدینگ به معنی سیستم مدیریت و تکثیر معاملات یک حساب بر روی حساب‌های دیگر است. این سیستم‌ به شما اجازه می‌دهد که اگر خودتان بنا به هر دلیلی نمی‌توانید معامله کنید، با کمک این سیستم بتوانید معاملات یک معامله‌گر دیگر را در حساب خود کپی کنید و به‌این ترتیب از سود آن‌ نیز بهره ببرید.

اهداف کپی تریدینگ چیست؟

در کپی ترید هدف این است که سرمایه گذاران با سابقه‌ای را بیابید که می‌خواهید از آنها تقلید کنید. فرآیند کپی‌تریدینگ به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا استراتژی‌های سایر معامله‌گران موفق را زیر نظر داشته باشند. مانند هر سیستم معاملاتی که یک معامله‌گر تصمیم به استفاده از آن می‌گیرد، معامله‌گران قبل از تصمیم‌گیری برای ریسک سرمایه واقعی، بهتر است از سرمایه‌گذاری با تجربه پیروی کنند.

کپی‌تریدینگ می‌تواند برای معامله کنندگانی که زمان پیگیری بازارها را ندارند مفید باشد.

به طور کلی، معاملات کپی بر معاملات کوتاه مدت، به ویژه معاملات روزانه و معاملات سوئینگ متمرکز است، اما چندین استراتژی مختلف وجود دارد که برای ایجاد درآمد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تمرکز معاملات بر دارایی‌های بازار فارکس و همچنین ارزهای رمزنگاری شده و همین‌طور دیگر بازارهای پیچیده یا ناپایدار است.

کپی تریدینگ در عین حال که پتانسیل سودآوری دارد، خطراتی را نیز در بر می‌گیرد و معامله‌گران باید به خاطر داشته باشند که نتایج موفق گذشته، تضمینی برای بازدهی خوب در آینده نیست.

مزایا و معایب کپی تریدینگ در بازار ارز دیجیتال چیست؟

اگر به اندازه کافی زمان و انرژی برای یادگیری بازار و روندهای معاملاتی دنیای ارز دیجیتال صرف نکرده باشید، باز کردن تریدهای سودبخش کاری بسیار سخت خواهد بود. برای درک بهتر اینکه آیا کپی تریدینگ مناسب شما هست یا نه، بهتر است ابتدا نگاهی به مزایا و معایب این نوع از سیستم های معامله بیندازید.

مزایا و معایب کپی تریدینگ

 

مزایای کپی تریدینگ

  • می‌توانید از مشخصه‌های از پیش تعیین شده در سایت Copy Trading برای تعیین تریدرهایی که استراتژی‌های سودده دارند استفاده کنید.
  • کپی تریدینگ وقت شما را آزاد می‌کند تا به کارهای دیگر برسید و همزمان نرم افزار معاملات را به صورت خودکار برای شما انجام می‌دهد.
  • می‌توانید پول خود را بر اساس یک استراتژی درست سرمایه گذاری کنید و نه احساسات عواطف. کپی تریدرها بسیار کمتر از انواع دیگر معامله‌گران دچار پانیک سل (Panic Sell) یا فومو (FOMO) می‌شوند.
  • از آنجا که معاملات تریدرهای حرفه‌ای را دنبال می‌کنید، می‌توانید تریدهای با حساب و کتاب و جامع را بدون نیاز به انجام تحقیقات زیاد و یادگیری مباحث کریپتویی تجربه کنید.
  • کپی تریدینگ اجازه می‌دهد خرید و فروش سرمایه گذاران دیگر را ببینید و به این صورت دانشی عمقی نسبت به طرز کار و روند بازار به دست بیاورید.
  • استفاده از استراتژی و افکار یک تریدر دیگر موجب تنوع پورتفولیوی شما می‌شود.
  • هزینه‌های استفاده از سرویس‌های کپی تریدینگ کمتر از هزینه استخدام یک معامله‌گر برای مدیریت سرمایه شما است.

معایب کپی تریدینگ

معاملات کپی تریدینگ معایب متعدد خود را نیز دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • تمام تصمیمات معاملاتی از زیر نظر خودتان نمی‌گذرند و اکثر مواقع بدون اینکه در جریان قرار بگیرید معامله‌ای باز و بسته می‌شود، بنابراین کنترل خود را بر بخشی از دارایی‌تان از دست می‌دهید.
  • تریدهای شما تنها تا زمانی سودمند خواهند بود که تریدر اصلی سود کند. انتخاب یک معامله‌گر اشتباه می‌تواند به ضرر و از دست دادن سرمایه منجر شود.
  • از آنجا که معاملات Copy Trading شما اندکی از معامله تریدر اصلی عقب‌تر است، در بازارهای پرنوسان ممکن است از قیمت جا بمانید و نتایجی دقیقا یکسان با تریدر اصلی نگیرید. برخی سایت‌ها نیز اگر قیمت بازار با قیمت تعیین شده توسط تریدر اصلی فاصله زیادی داشته باشد سفارش‌ها را لغو می‌کنند.
  • ریسک‌پذیری هر تریدر نسبت به تریدرهای دیگر متفاوت است. اگر با تمام سرمایه خود شروع به کپی کردن از تریدری کنید که سرمایه بسیار زیاد و حد تحمل ریسک بالایی دارد، به احتمال زیاد ضرر خواهید کرد.
  • احتمالا باید بخشی از سود خود را به تریدر اصلی بدهید.

چرا کپی ترید را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنم؟

جالب است بدانید طبق آمار حدود 90 درصد سرمایه‌گذاران با ضرر از بازار خارج می‌شوند! معمولا زمانی که بازار صعودی است خود افراد معامله می‌کنند، اما هنگام ریزش بازار همین افراد به سمت روش‌‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم سرازیر می‌شوند. پس قبل هرگونه سرمایه‌گذاری باید بدانید کار در بازارهای مالی مانند بورس و یا ارزهای دیجیتال نیازمند مهارت و تجربه می‌باشد. خوب است بدانید طبق گفته سایت ZuluTrade، بیش از 62 درصد سرمایه‌گذاران در پلتفرم کپی‌تریدینگ سود می‌کنند.

نکات مهم قبل از شروع کپی ترید:

how to start copytrading

برای فعالیت در هر بازاری ابتدا باید میزان سرمایه‌‌ای که می‌خواهید در آن بگذارید را تعیین کنید. چند نکته مهم درباره میزان سرمایه مورد نیاز برای ورود به کپی‌تریدینگ وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

شما با توجه به پلتفرمی که برای شروع کپی‌تریدینگ (Copy Trading) انتخاب می‌کنید؛ می‌توانید مقدار متفاوتی از سرمایه را وارد بازار کنید اما بهتر است که اولا با قسمتی از دارایی‌تان که برای مدتی به آن نیاز ندارید اقدام کنید و دوما میزان ریسکی که می‌توانید روی سرمایه خود بپذیرید را بشناسید.

مثلا اگر کل دارایی که می‌خواهید با آن وارد بازار شوید کمتر از 1000 دلار است شاید کپی‌تریدینگ انتخاب مناسبی برایتان نباشد زیرا علاوه‌ بر اینکه تریدر شما نمی‌تواند معاملات متنوع انجام دهد، میزان استرسی که متحمل می‌شوید هم زیاد است.

اگر شما 1000 دلار یا بیشتر از آن دارایی دارید که برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف کنار گذاشته‌اید؛ می‌توانید بخشی از پولتان را به کپی‌تریدینگ اختصاص دهید. حتی می‌توانید در چند سبد مختلف سرمایه‌گذاری کنید و با این کار هم سبد متنوعی برای سرمایه‌تان بسازید و هم ریسک خود را مدیریت کنید.

فراموش نکنید که در تعیین مقدار سرمایه‌ای که میخواهید با آن در بازار سرمایه‌گذاری کنید؛ میزان ریسک‌پذیری خودتان را نسبت به آن بازار بسنجید. ارزهای دیجیتال بازاری است که سرمایه شما را از خطرات تورم ریالی ایران و ازبین‌رفتن ارزش دارایی‌تان، محافظت می‌کند و درمقابل اگر تریدر ماهری نباشید، ممکن است نتوانید دربرابر ریسک‌های این بازار از سرمایه‌تان محافظت کنید. البته نگران نباشید چون همانطور که اشاره کردیم کپی‌تریدینگ به کمک شما می‌آید تا بتوانید مانند حرفه‌ای‌های این بازار سود کنید.

کلام آخر

پلتفرم‌های مختلف و معامله‌گران متعددی در جهان وجود دارند که امکان کپی تریدینگ را برایتان فراهم می‌کنند. انتخاب پلتفرم و معامله‌گر مناسب کاملا به عهده خودتان است. بنابراین آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات ارز دیجیتال اهمیت ویژه‌ای در کسب سود از کپی تریدینگ دارد.

لینک های مفید
بالا