ارز دیجیتال

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست :

1401/12/07 0

زمانی که درباره تحلیل تکنیکال صحبت می‌کنید، توجه به خطوط حمایت و مقاومت اهمیت بسیار زیادی دارد. این خطوط ارائه‌ دهنده نقاط اتصال مهمی هستند که در آن‌ها نیروهای عرضه و تقاضا به هم می‌رسند‌. حمایت از وصل کردن نقاط حداقلی (مینیمم) و مقاومت از وصل کردن نقاط حداکثری (ماکزیمم) به دست می‌آید. همان‌طور که می‌دانید‌ هرگاه تقاضا افزایش یابد، قیمت‌ها بالا می‌روند و هرگاه عرضه افزایش یابد، قیمت‌ها پایین می‌آیند و هنگامی‌که عرضه و تقاضا برابر باشند، قیمت‌ها نیز همگام با مبارزه خریداران و فروشندگان به آهستگی بالا و پایین می‌روند‌. در ادامه بیشتر درباره دو مفهوم حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال خواهید خواند.

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست :

مفهوم حمایت و مقاومت در بورس یکی از مباحث بسیار مهم در قسمت تحلیل تکنیکال بازار است؛ فرق چندانی ندارد که شما تحلیل گر تازه کاری باشید یا حرفه ای بازار ، در هر صورت تعیین نقطه یا ناحیه حمایت و مقاومت جزو ابتدایی ترین و در عین حال پر اهمیت ترین مطالبی است که باید بیاموزید.
اما حرکت یک سهم به نبرد بین خریداران و فروشندگان بستگی دارد. فشار خریداران قیمت سهم را به سمت بالا و فشار فروشندگان قیمت سهم را به سمت پایین هدایت خواهد کرد و این امر به سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال اشاره می کند. هر گاه سهم بر روی نقطه حمایتی قرار بگیرد خریداران کنترل قیمت را بر دست می گیرند و قیمت را بالا می کشند و زمانی که به نقطه مقاومت سهم نزدیک می شویم فروشندگان بر بازار مسلط می شوند و قیمت را پایین می کشند.

انواع سطوح حمایت و مقاومت :

سطوح حمایت و مقاومت از دید کلی به دو نوع ثابت (Static) و متغیر (Dynamic) تقسیم می‌شوند. البته در ادامه که نحوه‌ی تشخیص این سطوح را بررسی می‌کنیم،‌ متوجه خواهید شد که ابزارهای تکنیکال زیادی برای این کار وجود دارد و هر کدام می‌توانند ترکیبی از روش‌های ثابت و متغیر را استفاده کنند.

•    سطوح ثابت (Static): محدوده‌هایی از قیمت هستند که در نمودار به صورت خطوط افقی (Horizontal Levels) رسم می‌شوند. این محدوده‌ها از اتصال بیش از ۲ مورد از بیشترین سقف قیمت یا کم‌ترین کف قیمت در گذشته به دست می‌آیند. به این معنی که قیمت در گذشته با هر بار رسیدن به این محدوده‌ها‌ی افقی، با واکنشی از نوع مقاومت یا حمایت مواجه شده و نسبت به آن حساس است.

•    سطوح متغیر (Dynamic): محدوده‌های متغیر یا داینامیک که با نام «خط روند» (Trend Line) هم شناخته می‌شوند، خطوط شیبداری هستند که جلوی افزایش/کاهش قمیت را در روند‌های صعودی/نزولی می‌گیرند. در ساده‌ترین حالت، این محدوده باعث ایجاد یک کانال قیمتی در جهت صعود یا نزول می‌شود.

راه های بکارگیری سطوح مقاومت و حمایتی :

نحوه انجام کار و راه های پیشنهادی در این دو خطوط مقاومتی و حمایتی زمانی است که حرکت افقی نمودار رو به بالا بوده و یا تغییرات قابل قبول در پیرامون خطوط مقاومت خرید ثبت شود. بنابراین می توانید آن را در حالتی کاهشی و در سطحی نزدیک به خط مقاومت و تغییراتی منفی به فروش برسانید. معمولا فروش در حوالی سطوح مقاومت و خرید کردن در اطراف خطوط حمایت می تواند سبب سودی سرشار شود. البته درنظر بگیرید که برای ثابت ماندن خطوط هیچ اطمینانی وجود ندارد. بنابراین می توانید با استفاده  از ابزارهای در نظر گرفته شده، در مباحث تحلیل تکنیکال و روش های موجود به نتایج جدیدتری دست پیدا کنید.


نتیجه گیری :
در این مقاله، حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال را بررسی کردیم. خطوط حمایت و مقاومت معتبر پایه و اساس بسیاری از ابزارهای تحلیل تکنیکال شناخته می‌شوند؛ بنابراین، به‌عنوان معامله‌گر باید درک درستی از آن‌ها داشته باشید. اگر درباره خطوط حمایت و مقاومت در ارز دیجیتال، سؤال یا ابهامی دارید، در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. در زمان کوتاهی پاسخ‌گوی سؤالات شما عزیزان هستیم. علاوه بر آن، می‌توانید با تهیه دوره‌های تحلیل تکنیکال مقدماتی و پیشرفته کلینیک سرمایه، با تمام ابعاد بحث آشنایی کامل پیدا کند.

لینک های مفید
بالا