ارز دیجیتال

تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال در چیست؟

1402/08/09 0

برخی از سرمایه گذاران از تحلیل تکنیکال و برخی دیگر از تحلیل فاندامنتال به منظور تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری خود استفاده می‌کنند اما تفاوت اصلی این دو تحلیل در چیست؟ در حقیقت تفاوت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بر اساس معیارهای مختلف، قابل توضیح است. اغلب تازه‌کاران در حوزه بورس و سرمایه، در مورد انتخاب یکی از این دو استراتژی، دچار سردرگمی می‌شوند. آگاهی از تفاوت‌های این نوع دو تحلیل موجب تسریع دستیابی به اهداف خواهد شد. بنابراین با ما همراه باشید تا به همراه یکدیگر تفاوت‌های بنیادی بین این دو نوع تحلیل در سرمایه‌گذاری را بررسی کنیم.

تحلیل فاندامنتال:

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال به بررسی عوامل موثر بر منافع اقتصادی، شرکت‌ها و صنعت اشاره دارد‌. در این روش برای سنجش ارزش ذاتی و واقعی سهام، عوامل مالی و اقتصادی سنجش می‌شود تا فرصت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری شناسایی شود.
در تحلیل فاندامنتال با به کارگیری ابزارهای معاملاتی مانند سهام، ارز، شاخص و محصولات، زمان مناسب برای ورود و خروج به بازارهای مختلف سرمایه مانند شرکت‌های بورس تعیین می‌شود. معمولا سرمایه‌گذاران قبل از تصمیم گیری در مورد خرید و فروش سهام، فاکتورهای زیر را در نظر می‌گیرند:
•    عوامل اقتصادی
•    نرخ بیکاری کشور
•    تولید ناخالص داخلی
•    نرخ سودآوری شرکت
•    سلامت مالی و مدیریتی شرکت
بنابراین می‌توان گفت که تحلیل بنیادی تلاش می‌کند تا ارزش ذاتی سهام مختلف را بررسی و پیدا کند و برای دستیابی به این مورد از وضعیت کلی اقتصاد و صنعت مربوطه گرفته تا نرخ سودآوری و وضعیت مالی شرکت را ارزیابی می‌کند. در حالت کلی اکثر سرمایه‌گذارنی که قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت را دارند، سراغ تحلیل بنیادی می‌روند.

تحلیل تکنیکال:

این تحلیل قیمت سهام در کوتاه مدت و میان مدت را بر اساس عامل عرضه و تقاضا در بازار پیش‌بینی می‌کند. به عبارتی در تحلیل تکنیکال تمامی نمودارهای مربوط به ارزش سهام ارزیابی می‌شوند تا طبق عملکرد گذشته سهم، قیمت آتی بازار سهام پیش‌بینی شود. در حالت کلی معاملات برحسب تحلیل تکنیکال، علاوه بر سنجش روند ارزش سهام، مطابق معیارهای زیر برنامه‌ریزی می‌شود:

•    نمودارهای قیمت
•    الگوهای قیمت
•    خط حمایت و خط مقاومت
•    پرایس اکشن
•    اندیکاتورها
•    خطوط فیبوناچی
•    امواج الیوت
به همین علت افرادی که قصد سرمایه‌گذاری کوتاه مدت را دارند، بیشتر به استفاده از نمودارهای تحلیل تکنیکال گرایش پیدا می‌کنند. در این روش سرمایه‌گذاران از کوچکترین نوسانات قیمتی سهام آگاه می‌شوند تا با مشاهده روندهای آماری در قیمت و حجم سهام، فرصت‌ها را شناسایی نمایند.

از تحلیل فاندامنتال استفاده کنیم یا تکنیکال؟

تحلیل فاندامنتال و تکنیکال هر دو به دنبال پیش بینی حرکت قیمت با استفاده از رویکردهای مختلف هستند.
تفاوت بین این دو در این است که در حالی که تحلیل فاندامنتال در کریپتو ممکن است پارامترهای غیر پولی مانند تیم پشت پروژه، کاربرد توکن و اندازه جامعه را در نظر بگیرد. تحلیل تکنیکال صرفاً بر حرکت قیمت ارزهای دیجیتال بر اساس گذشته و سوابق متمرکز است.
همانطور که گفته شد، اکثر کاربران کریپتو در دو دسته قرار می گیرند، معامله گران یا سرمایه گذاران. حتی معامله‌گران می‌توانند برای دوره‌های طولانی‌تر معامله کنند تا دوره‌های بسیار کوتاه مانند معاملات روزانه. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن ارزهای دیجیتال، چشم‌انداز بلندمدتی دارند. صرف نظر از روش تحلیلی که ترجیح می دهید، هر دو مزایا و معایب خود را دارند.

تفاوت مدیریت ریسک در روش تکنیکال و فاندامنتال:

برای مدیریت ریسک در ارز دیجیتال، اشتراک تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی همواره توصیه می‌شود. اخبار اقتصادی می‌توانند اطلاعاتی ارائه دهند که در خصوص تغییرات در عرضه و تقاضا در بازار مفید باشند، اما هرگز نباید برای شما تصور کنند که تمامی جوانب بازار و سهام را پوشش دهند.
در واقع، مدیریت ریسک در بازار می‌تواند از طریق نمودارها و الگوها مورد بررسی قرار گیرد، اما باید به یاد داشت که این داده‌ها هرگز به صورت کامل دقیق نیستند و با ریسک همراه هستند. به همین دلیل، تلفیق دو استراتژی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال برای مدیریت ریسک و سرمایه بسیار مؤثر خواهد بود.
از این نظر، تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی در نحوه انتقال اطلاعات و عملکرد کلی مشخص می‌شود. بنابراین، استفاده از این دو رویکرد به صورت ترکیبی برای دستیابی به موفقیت در بازار سرمایه ایده‌آل خواهد بود. به واسطه این دو تحلیل، تمامی اطلاعات اساسی و ضروری برای تشخیص فرصت‌ها و تعیین بهترین زمان‌ها برای ورود و خروج از سهام مختلف به صورت همزمان مورد توجه قرار خواهند گرفت، که به تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر انجام می‌دهد.

جمع بندی:

برای بسیاری از افراد ترکیب دو تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به عنوان گزینه‌ای عقلانی‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالی ‌که تحلیل فاندامنتال معمولاً در سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده می‌شود، تحلیل تکنیکال می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد شرایط بازار در کوتاه مدت ارائه دهد که می‌تواند برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مفید باشد. تحلیل فاندامنتال در کنار تحلیل تکنیکال می‌تواند به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در مورد اینکه کدام دارایی‌ها و شرکت‌ها سودآور هستند، درک خوبی بدهد. در هر دو بازار سهام و ارزهای دیجیتال ترکیب تحلیل فاندامنتال و تکنیکال موردعلاقه افراد بسیاری است. بااین‌حال با توجه به نوظهور بودن بازارهای ارزهای دیجیتال باید درک کنید که ممکن است تحلیل فاندامنتال چندان مؤثر نباشد. اما باید در نظر داشته باشیم که تحلیل تکنیکال و فاندامنتال باهم متفاوت هستند و هرکدام ویژگی های خودشان را دارند برای یادگیری هرکدام از آنها باید جداگانه تمرین کنید و یادبگیرید تا بتوانید از هردو به طور همزمان استفاده کنید.

لینک های مفید
بالا