ارز دیجیتال

آشنایی با امنیت طراحی سایت

1402/10/05 0

بر خلاف طراحی سایت معمولی در طراحی سایت حرفه ای باید موارد بسیاری را لحاض کرد و خصوصاً بحث امنیتی در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به اینکه طراحی سایت حرفه ای برای سایت های فروشگاهی و تجاری انجام می شود و در این گونه سایت ها فروشگاه های آنلاین وجود داشته و پول و اطلاعات کارت های اعتباری رد و بد می شود به همین خاطر اهمیت امنیت آن در طراحی وب سایت چند برابر می شود. امنیت در طراحی سایت بحث پیچیده ای است و شرکت ها افراد گوناگون برای آن برنامه ها و راهکارهای متفاوتی دارند. برای اینکه با مبحث امنیت در طراحی وب سایت بیشتر آشنا شوید چند روش مرسوم در شرکت های طراحی سایت را برای شما شرح میدهیم.

امنیت سایت چیست؟

به کلیه اقداماتی که موجب ایجاد یک بستر مناسب برای رشد و بهبود امنیت یک سایت شود، :امنیت سایت" گفته می‌شود. این اقدامات در چند بخش مختلف قرار می گیرند و هر کدام از بخش ها به خودی خود اهمیت بسیار بالایی دارد توجه کنید که هر کدام از بخش ها اگر دچار مشکل شود، امنیت بقیه بخش ها را نیز به مخاطره خواهد انداخت ما در اینجا چند مورد از بخش هایی که باید امنیت بالایی داشته باشند تا سایت شما دچار مشکلات امنیتی نشود به ترتیب اعلام می کنیم
امنیت هاست یا سرور: یکی از مواردی که بیشترین ضربات را ایجاد می کند ایمن نبود و امنیت پایین هاست یا سرور می تواند باشد و در صورت ایجاد رخنه تمام اطلاعات شما از بین خواهد رفت. توجه به این موضوع برای ادامه حیات و حفظ اعتبار سایت شما ضروری است.
امنیت دیتابیس: همه می دانیم که دیتابیس نیز سطوح امنیتی مختلفی دارد و باید با استفاده از رمز و پسورد قوی محافظت شود دقت کنید حتما دسترسی ریموت به دیتابیس را همیشه قفل کنید همچنین اجرای بعضی از دستورات که از نوع مخرب محسوب می شوند باید قطع شود.
امنیت cms، زبان یا فریمورک برنام نویسی: مرحله بعدی که باید دقیق مورد بررسی قرار بگیرد خود سایت شماست و نداشتن مطالعه در مورد نحوه حملات به آن و عدم اطلاع از رخنه های موجود در زبان بکار گرفته سایت می تواند ضررهای جبران ناپذیری ایجاد کند همیشه سعی کنید زبان، cms و یا فریمورک مورد استفاده را به روز رسانی کنید. همچنین کدهای نوشته شده خود را از لحاظ اتک مهاجمان بررسی کنید گاهی مشکلات و باگ ها از سمت خود برنامه نویس هم می تواند ایجاد شود!
آموزش نیرو: گام بعدی که گزارشات متعددی از این بخش در شرکت های مختلف به ما می رسد مشکل عدم رازداری و عدم دانش نیرو است که به راحتی اطلاعات حساس را در احتیار افراد دیگر قرار می دهند که موجب دسترسی های غیرمجاز می شود حتما به نیرو های خود در این زمینه آموزش های لازم را ارائه کنید

چگونه امنیت سایت را بهبود دهیم؟

 1- نرم افزارها و پلاگین ها را بروز نگه دارید.

تقریبا 90 درصد از سایت هایی که مورد حملات امنیتی قرار می گیرند از پلاگین ها، قالب های قدیمی یا مخرب استفاده کرده اند و سایت های بی شماری وجود دارد که به واسطه نرم افزارها و پلاگین های قدیمی، به مخاطره افتاده اند. بنابراین بروز رسانی و استفاده از پلاگین های مناسب و نرم افزارهای مناسب برای امنیت سایت ضروری هستند.

 2- https داشته باشید

پروتکل https دارای امنیت بیشتری در تبادل اطلاعات بین کاربران و سرور می باشد. داشتن پروتکل https نه تنها به عنوان یک روش بهبود امنیت وب سایت محسوب می شود، که از جمله مواردی است که در سئو سایت نیز تاثیر دارد و کاربران اعتماد بیشتری به سایت هایی که این پروتکل را دارند، دارند.

3- از یک پسوورد قوی استفاده کنید

سعی کنید هر چند وقت یکبار پسوورد ورود به سایت خود را تغییر دهید. برای مثال شما می توانید از پسوورد 14 رقمی که ترکیبی از اعداد و حروف و نمادها است به عنوان یک پسوورد قدرتمند استفاده کنید.

 4- تلاش های ورود را محدود کنید

ممکن است هکرها با روش های مختلفی بارها و بارها تلاش کنند و در پی حدس زدن پسورد سایت شما باشند تا بتوانند به سایت شما نفوذ کنند. یکی از کارهایی که می توانید از ورود حمله کنندگان جلوگیری کنید، محدود کردن تلاش های ورود است. به عنوان مثال در صورتی که پسوورد را اشتباه وارد کردند اجازه دسترسی نداشته باشند.

 5- از میزبانی وب مطمئن استفاده کنید

یکی دیگر از مواردی که برای امنیت سایت در نظر داشته باشید، سرویس میزبانی سایت یا هاست سایت شما است. برخی از هاست ها سرویس هایی را ارائه می دهند که می تواند بهتر از داده های سایت شما محافظت کند. برای این منظور فاکتورهایی وجود دارد که می توانید با توجه به آنها، هاست مناسب خود را انتخاب کنید به عنوان مثال یکی از این فاکتورها این است که بررسی کنید آیا از پروتکل انتقال فایل امنی استفاده می کنند یا خیر.

نتیجه گیری:
امنیت سایت از جمله مهمترین مسائلی است که باید همواره در نظر داشت. نبود امنیت در سایت به منزله تقریبا نبود هیچ چیز است. بنابراین اهمیت برقراری امنیت سایت از جمله مسائلی است که بسیار مهم و ضروری است. با وجود گستردگی بحث برقراری امنیت سایت، اما سعی کردیم در این مقاله به مهمترین مسائلی که در سایت خود می توانید برای برقراری امنیت انجام دهید، اشاره کردیم. امیدواریم بتوانید با بکارگیری آن ها در کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

لینک های مفید
بالا