ارز دیجیتال

آشنایی با بهترین استیبل کوین ها

1402/11/09 0

استیبل کوین‌ها (Stablecoin) دسته‌ای از ارزهای دیجیتال و اصطلاحاً «رمز پایه» هستند که به منظور ایجاد ثبات قیمت در بازار کریپتوکارنسی به وجود آمده‌اند. هر استیبل کوین به واسطه یک دارایی واقعی پشتیبانی می‌شود و بهترین آن ها در بازار می‌کوشند تا با کنترل نوسانات قیمت در بازار رمزارزها بهترین و امن‌ترین بستر سرمایه‌گذاری را برای معامله‌گران به وجود بیاورند. اگر چه ارزشمندترین رمزارز بازار یعنی بیت کوین (BTC/USD) به عنوان محبوب‌ترین گزینه برای معاملات ارزیابی می‌شود، اما نوسانات بسیار بالای قیمت از جمله نقاط ضعف آن محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله قرار است که در ابتدا به بررسی و ارائه مفهومی استاندارد و دقیق از استیبل کوین مثل ارز تتر بپردازیم و در ادامه با معرفی بهترین استیبل کوین ها بحث را پیش ببریم. اگر به تازگی وارد بازار رمزارزها شده‌اید و هنوز به این نوع از مفاهیم پایه و اساسی آشنا نیستید، بهتر است که پیش از وارد شدن در بحث معاملات، در ابتدا با همه موضوعات مهم آشنا شوید.

استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟

استیبل کوین‌ها (Stable Coin) دارایی‌های دیجیتالی هستند که ارزش آن‌ها به یک دارایی دیگر مربوط می‌شود. به عنوان مثال تتر با نماد USDT یکی از معروف‌ترین استیبل کوین‌های بازار کریپتو است که ارزش آن برابر با یک دلار آمریکا است. استیبل کوین‌ها مانند دیگر توکن‌ها هستند و تنها تفاوت آن‌ها در پشتوانه‌ آن‌ها است. در این مقاله قصد نداریم به‌صورت کامل در مورد چیستی استیبل کوین‌ها صحبت کنیم، پس اگر مایلید بیشتر در مورد استیبل کوین‌ها بدانید مقاله استیبل کوین یا ارز باثبات چیست؟ را مطالعه کنید. در سال قبل استیبل کوین ترا UST با کاهش شدید قیمت همراه شد و این مسئله باعث شد بسیاری از افراد سرمایه‌های خود را از دست دهند. این از بین رفتن سرمایه باعث شده که افراد فعال در بازار کریپتو به دنبال یک استیبل کوین با ریسک پایین باشند.

بهترین استیبل کوین های موجود در بازار کریپتو:

قبل از معرفی برخی از بهترین استیبل کوین ها، بهتر است یک نکته مهم را برای شما بازگویی کنیم. تقدم ‌و تأخر ارزها در این مطلب نشانه برتری آنها نسبت به یکدیگر نیست. هرچند که برخی از آنها نام و آوازة بیشتری نسبت به دیگر رقبا دارند. با هم برخی از این ارزهای با ثبات قیمتی (استیبل کوین) را بررسی می‌‌کنیم.

تتر (Tether):

ارز دیجیتال تتر (USDT) را می‌توان مشهورترین و تقریباً کاربردی‌‌ترین استیبل کوین در دنیای رمزارزها دانست. پشتوانه این ارز دلار امریکا است و نسبت آن نیز 1:1 است. تقریباً می‌‌توان گفت بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی، تتر را در لیست ارزهای قابل خرید و فروش خود قرار داده‌‌اند. تتر در برخی از صرافی‌‌ها به عنوان ثمن معامله مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

یو اس‌ دی کوین (USD Coin):

یواس‌دیسی (USDC) یکی از استیبل کوین‌‌هایی است که پشتوانه آن صرافی بزرگ Coinbase است.

پکسوس (Paxos Standard):

در سال 2018 شایعه‌‌ای در بین کاربران ارزهای دیجیتال به وجود آمد که بر اساس آن تتر هیچ پشتوانه‌‌ای نداشت. در این هنگام تتر از حساب خود در بانکی در باهاماس به مبلغ 1.8 میلیارد دلار رونمایی کرد، اما نتوانست از تولد پکسوس استاندارد (PAX) جلوگیری کند. پکسوس نیز مانند تتر با نسبت 1:1 با دلار آمریکا پشتیبانی می‌‌شود.

بایننس ‌‌یو‌‌ اس‌‌ دی (Binance USD):

وقتی صرافی کوین بیس، از یک استیبل کوین پشتیبانی می‌‌کند، چرا صرافی بایننس اقدام به پشتیبانی از یکی از بهترین استیبل کوین های موجود در بازار کریپتو نکند؟ صرافی Binance نیز یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا و با نسبت ۱:۱ منتشر کرده است که بایننس یواس‌دی (BUSD) نام دارد.

ترو یو‌‌ اس‌‌ دی (TrueUSD):

بی‌انصافی است که در میان فهرست بهترین استیبل کوین ها، نامی از TUSD نبریم. ترو یواس‌دی به ‌صورت 100 درصدی از پشتیبانی دلار برخوردار است. اما این بهترین ویژگی آن نیست. ترو یواس‌‌دی کارمزد انتقال کمتری نسبت به ارزهای فیات دارد و در مقابل نرخ بهره بالاتری در مقایسه با آنها دارد. همچنین تبدیل آن به ارز فیات سرعت قابل قبولی دارد.

نتیجه گیری:
در این مقاله سعی کردیم در مورد بهترین استیبل کوین‌های بازار، مزایا و معایب محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها و بسیاری موارد دیگر صحبت کنیم. در انتها باید تاکید کنم که حتی بهترین استیبل‌کوین‌ها در دنیای بلاک چین با خطر دی پگ شدن (از بین رفتن ثبات قیمت) مواجه هستند، پس در انتخاب آن‌ها باید دقت لازم را داشت.
 

لینک های مفید
بالا