ارز دیجیتال

مراحل طراحی سایت کدامند؟

1402/08/09 0

آشنایی با مراحل طراحی سایت یکی از ملزومات کار توسعه دهندگان وب است. مسیر طراحی سایت یک مسیر ساده و در عین حال پر فراز و نشیب است که تمامی توانایی‌های تکنیکی و زیبایی شناسی تیم شما را به چالش می‌کشد. یک وب سایت با طراحی درست و اصولی، از هر نظر حرفه‌ای دیده می‌شود. پس یادگیری مراحل طراحی وب سایت حرفه‌ ای می‌تواند کیفیت کار شما را تا حد زیادی بهبود داده و از دوباره کاری جلوگیری کند.

برای طراحی وبسایت از کجا شروع کنیم؟

مهم‌ترین عامل در تبدیل شدن به یک طراح سایت حرفه‌ای، فراگیری مفاهیم اولیه و سپس کسب تجربه است. بهترین مرجع  در زمینه یادگیری طراحی وب، می‌تواند آموزش‌های پروژه محور در زمینه طراحی وب سایت باشد. با انجام پروژه‌های مختلف حین آموزش، می‌توانید تجربه‌ اولیه در زمینه توسعه و آنلاین کردن یک سایت را به‌دست آورید. در ادامه به‌صورت مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم که برای تبدیل شدن به یک طراح سایت حرفه‌ای چه مراحلی را باید طی کنید.

نگاه کلی و کوتاه به مراحل طراحی سایت

مرحله 1: طراحی وایر فریم
ابتدا با توجه به نوع سایت و نیاز مشتری، یک نمای کلی از سایت طراحی می‌کنیم. این نما شامل یک نقشه کلی از صفحات سایت و تعیین جایگاه و چیدمان المان‌ها و عناصر مختلف است. این مرحله از طراحی وب سایت «طراحی وایرفریم» نام دارد.

مرحله2: طراحی گرافیک سایت
پس از مشخص شدن محل قرارگیری عناصر سایت، باید سایت را طراحی کنیم. در این مرحله با توجه به نوع کسب‌‌وکار اینترنتی و با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص رنگ‌بندی و گرافیک سایت طراحی می‌شود.

مرحله3: کدنویسی و برنامه‌نویسی
باتوجه به سایت طراحی شده و نیاز مشتری، در این مرحله می‌توان از روش‌های مختلفی برای مدیریت سایت استفاده کرد. سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا طراحی یک فریم ورک اختصاصی برنامه‌نویسی. تصمیم‌گیری در این بخش براساس هزینه‌ها و نیاز مشتری صورت می‌گیرد.

مرحله4: راه‌اندازی سایت
پس از انجام 3 مرحله قبل، به راه‌اندازی سایت در بستر جهانی اینترنت می‌پردازیم. در این مرحله پس از تهیه یک «هاست» و «نام دامنه مناسب»، سایت را پیکربندی کرده و در دسترس عموم قرار می‌دهیم.

مهارت های لازم برای طراحی سایت

برای اجرای مراحل طراحی سایت از ابتدا شما نیاز به یادگیری چند زبان برنامه نویسی دارید تا بتوانید دو بخش فرانت اند و بک اند سایت را طراحی کنید. یادگیری این زبان‌ها کار چندان  مشکلی نخواهد بود و می‌توانید با کمی تمرین و تکرار روی آن‌ها مسلط شوید. در ادامه مهارت‌های لازم برای طراحی سایت را برای شما معرفی می‌کنیم:

1. زبان برنامه نویسی html :Html مخفف HyperText Markup Language بوده و یکی از زبان هایی هست که برای طراحی صفحات وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما به کمک Html می‌توانید در وب سایتتان عکس، متن، عدد، فرم های ثبت نام، فرم ورود و… را پیاده سازی کنید. در واقع  Html اسکلت و ساختمان یک وب سایت را می‌سازد. در دوره‌ی آموزش رایگان html در سایت سبز لرن، می‌توانید این زبان کاربردی را به زبانی ساده یاد بگیرید.

2. زبان برنامه نویسی Css :Css مخفف Cascading Style Sheets است و به کمک آن می‌توانید عناصر قرار داده شده در صفحات را استایل دهی کنید. به عنوان مثال به آن‌ها رنگ، بک گراند، سایز فونت و … اعمال کرده و موقعیت و نحوه نمایش عناصر را تغییر دهید. همچنین به کمک Css می توانید انیمیشن های زیبا و جذابی رو پیاده سازی کنید تا جذابیت وب سایتتان چند برابر شود. در دوره‌ی آموزش رایگان Css با پروژه‌های کاربردی سایت سبزلرن می‌توانید این زبان جذاب را به صورت رایگان یاد بگیرید.

3. زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت: جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی برای پیاده سازی منطق و عملکرد وب سایت در سمت فرانت اند است. شما به کمک جاوا اسکریپت می‌توانید در قسمت‌های مختلف از وب سایتتان عملکردهای مختلفی پیاده کنید و به هر کدام از عملکردهای کاربرانتان واکنش‌های متناسب نشان بدهید. به عنوان مثال وقتی کاربری روی دکمه “افزودن” کلیک کرد، محصول مورد نظر کاربر به سبد خریدش اضافه شود. در سایت سبزلرن می‌توانید آموزش صفر تا صد جاوا اسکریپت را به صورت کاملا رایگان مشاهده کنید.

4. سایر پلتفرم‌ها: امروزه تکنولوژی‌های مختلفی مثل ری اکت، انگیولار، ویو و … نیز به وجود آمدند که در پیاده‌سازی مراحل طراحی سایت، به شما کمک زیادی می‌کنند. همچنین در مسیر طراحی سایت ابزار های دیگری مثل Sass, Less ، نکات و استاندارد‌های Ui و Ux، پکیج منیجر NPM، ماژول باندلر WebPack و … وجود دارند که ارزش و مهارت شما را در این حوزه افزایش می‌دهند. پس بهتر است با این تکنولوژی‌ها نیز آشنا باشید. تیم ما در سایت سبزلرن آموزش جامع react.js و آموزش‌ بوت استرپ 5 را به صورت رایگان برای شما کاربران عزیز تهیه کرده‌اند تا بتوانید یک طراحی سایت حرفه‌ای داشته باشید.

5. زبان برنامه نویسی سمت سرور: همان‌طور که گفته شد، در طراحی سایت شما نیاز به ایجاد بک اند سایت نیز دارید؛ بنابراین باید با یک زبان سمت سرور مثل php یا asp نیز آشنا باشید. رایج‌ترین زبانی که برای بک اند استفاده می‌شود php است و از این لحاظ اهمیت دارد که در سایت‌های cms ای مثل وردپرس و جوملا نیز از همین زبان برای بک اند استفاده شده است.

6. طراحی گرافیک: اگرچه کار طراحی گرافیکی رابط کاربری سایت و المان‌های بصری آن را می‌توانید به یک طراح گرافیست بسپارید؛ ولی داشتن دانش حداقلی در این زمینه برای شما ضروری است. بهترین ابزارهایی که می‌توانید برای طراحی سایت استفاده کنید، فتوشاپ، ادوبی ایکس دی و ایلاستریتور هستند.

جمع بندی:

مراحل طراحی سایت حرفه‌ای یعنی ساخت یک سایت و ایجاد تعادل مناسب بین فرم و عملکرد آن. یک سایت فقط مجموعه‌ای از رنگ‌ها و نقاشی‌ها نیست؛ بلکه نحوه‌ی ارتباط این المان‌ها و وجود محتوای باکیفیت از اصول اساسی در طراحی وب سایت حرفه‌ای هستند. شاید هر کسی در ابتدای مسیر طراحی سایت از خود بپرسد که برای طراحی سایت باید از کجا شروع کنم. قبل از هر چیز شما باید توانایی خود را در زمینه‌ی طراحی سایت ارتقا دهید و سپس مراحل طراحی سایت را یک به یک اجرا کنید.

 

لینک های مفید
بالا