ارز دیجیتال

آموزش تحلیل تکنیکال

1402/08/14 0

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) یکی از روش‌های تحلیل بازارهای مالی است که با بررسی گذشته قیمت و حجم معاملات بازار، روند آتی بازار را پیش‌بینی می‌کند. این روش یکی از پرکابردترین روش‌های تحلیل بازارهای مالی است؛ زیرا یادگیری آن نسبت به سایر روش‌های تحلیلی، راحت‌تر است. همچنین، به‌کارگیری این روش، نسبت به روش‌های تحلیلی دیگر نیازمند صرف زمان کمتری است. ذر این مقاله سعی کردیم که تا حدودی آموزش های مقدماتی تحلیل تکنیکال را یاد بدهیم.

تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی مانند تحلیل تکنیکال، یکی از کاربردی‌ترین روش‌های تحلیلی در بازارهای مالی است؛ اما این دو روش تفاوت‌هایی باهم دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

•هدف از تحلیل

تحلیل تکنیکال روشی است که به کمک نمودارهای قیمتی و ابزارهای خاص، به بررسی عرضه و تقاضای موجود در بازار می‌پردازد و از این طریق بهترین نقطه برای خرید و فروش سهام را شناسایی می‌کند؛ اما تحلیل بنیادی به دنبال شناسایی ارزش ذاتی یک دارایی است و پس مقایسه آن با ارزش روز دارایی، به میزان ارزندگی آن پی می‌برد.

•ابزارهای تحلیل تکنیکال و بنیادی

ابزار کار تحلیل تکنیکال در بورس نمودار قیمت است. تکنیکالیست‌ها با به‌کارگیری اندیکاتورها و الگوهای قیمت، ارزندگی یک سهم را می‌سنجند؛ اما ابزار کار تحلیل‌گر بنیادی سایت کدال و صورت‌های مالی شرکت‌ها است. تحلیل‌گر بنیادی با تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی مانند صورت سود و زیان، صورت وضعیت مالی، صورت جریان وجوه نقد و… عملکرد شرکت را از لحاظ سود‌سازی می‌سنجد.

•آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی

آموزش تحلیل تکنیکال به مراتب آسان‌تر از تحلیل بنیادی است. برای یادگیری این روش تحلیلی کافیست زبان نمودارها را درک کنید؛ در طرف مقابل تحلیل بنیادی نیاز به تخصص بیشتری دارد و تحلیل‌گر بنیادی باید شناخت درستی از صورت‌های مالی و تجزیه تحلیل آن‌ها داشته باشد. می‌توان گفت یادگیری تحلیل بنیادی نسبت به تحلیل تکنیکال نیازمند صرف زمان بیشتری است؛ اما فراموش نکنید لازمه تبدیل شدن به یک تکنیکالیست حرفه‌ای، تمرین و تکرار بسیار است.

•دیدگاه سرمایه‌گذاری

تحلیل تکنیکال برای دیدگاه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کاربرد دارد. به‌عنوان مثال از این روش می‌توان علاوه بر نوسان‌گیری و خرید و فروش‌های کوتاه‌مدت، برای بازه‌های بلندمدت و شناسایی روند‌های بزرگ بازار نیز بهره گرفت؛ اما کاربرد تحلیل بنیادی بیشتر برای سرمایه‌گذاری‌های با افق بلندمدت است.

•کاربرد تحلیل تکنیکال و بنیادی

تحلیل تکنیکال در همه بازارهای مالی کاربرد دارد و از اصول یکسانی برخوردار است. با آموزش تحلیل تکنیکال می‌توانید علاوه بر سهام، سکه و طلا، دلار، بیت‌کوین و هر دارایی که نمودار قیمت داشته باشد را تحلیل کنید؛ اما تحلیل بنیادی بازارهای مختلف متفاوت است. به‌عنوان مثال در بورس ایران برای شناسایی ارزش ذاتی سهام باید از صورت‌های مالی آن کمک بگیریم، اما برای تحلیل بنیادی سکه باید عوامل کلان اقتصادی حاکم بر این بازار مانند وضعیت آینده انس جهانی و جنگ‌های اقتصادی و… را مد نظر قرار دهیم.

•کیفیت تحلیل

وجود تکنیک‌های مختلف در تحلیل نمودارها، موجب شده در برخی مواقع تحلیل‌گران برداشت‌های متفاوتی از یک نمودار قیمت واحد داشته باشند. در آموزش تحلیل تکنیکال با مباحث و سبک‌های مختلفی مانند الیوت، ایچیموکو، پرایس اکشن، اندیکاتورها و… آشنا می‌شویم که هر یک براساس اصول خاص خود، می‌توانند به نتیجه‌گیری متفاوتی از نمودار منجر شوند. برای مثال ممکن است با تئوری امواج الیوت، سهام شرکتی مناسب خرید باشد، اما براساس سبک پرایس اکشن، شرکت مورد نظر به هیچ عنوان قیمت مناسبی برای خرید نداشته باشد. از این دست اختلاف نظرها معمولا در تحلیل بنیادی کمتر دیده می‌شود؛ اما با توجه به مسائلی همچون روش‌های متفاوت ارزش‌گذاری، به‌خصوص در استارت‌آپ‌ها، ممکن است بین فاندامنتالیست‌ها نیز شاهد تفاوت نظر باشیم.

بهترین منابع آموزش تحلیل تکنیکال

راه‌های مختلفی برای آموزش تحلیل تکنیکال در بورس وجود دارد که در این‌جا با سه روش اصلی آن آشنا می‌شوید.

•کتاب آموزش تحلیل تکنیکال

در گذشته تعداد منابع آموزشی برای یادگیری تحلیل تکنیکال محدود بود. می‌توان گفت اولین و معروف‌ترین کتاب بین علاقه‌مندان در کشور ما، کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی است؛ اما در حال حاضر منابع مختلفی برای سبک‌های تحلیلی تکنیکال ارائه شده است که می‌توانید به کمک آن‌ها دانش تحلیلی خود را افزایش دهید.

•سایت‌های آموزش تحلیل تکنیکال

یکی از ساده‌ترین روش‌های آموزش تحلیل تکنیکال، مطالعه مقالات و محتواهای موجود در سایت‌های مرتبط است. یکی از بهترین منابع برای آموزش گام به گام تحلیل تکنیکال سایت آموزین، مرکز آموزش کارگزاری فارابی است که امکان دسترسی به بهترین محتواهای آموزشی و تحلیلی را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

•شرکت در دور‌ه‌های آموزشی

با گسترش اینترنت و امکان برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت آنلاین، شاید بتوان گفت بهترین روش آموزش تحلیل تکنیکال در بورس، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین است. آموزین با فراهم کردن بستری جهت ارائه وبینارها و دوره‌های ضبط شده،‌ طیف گسترده‌ای از دوره‌های تحلیلی و آموزشی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

براساس نظریه داو می‌توان گفت تحلیل تکنیکال بر سه اصل کلی زیر استوار است:

•همه چیز در قیمت لحاظ شده است

اصل اول تحلیل تکنیکال به این موضوع اشاره دارد که تمام اطلاعات موجود در بازار باید خود را در قیمت منعکس کنند. به‌عبارت دیگر اگر اتفاق مهمی در بازار رخ دهد، نتیجه آن را باید در قیمت ببینیم. اگر خبر مثبت باشد، طبیعتا قیمت با رشد همراه می‌شود و اگر خبر منتشر شده منفی باشد، باعث کاهش قیمت می‌شود. به همین دلیل است که تکنیکالیست‌ها معتقدند نیازی به بررسی مسائل کلان اقتصادی و بنیادی نیست و همه چیز در نهایت خود را در نمودار قیمت نشان می‌دهد.

•قیمت‌ها براساس روندها حرکت می‌کنند

به‌طورکلی در بازارهای مالی سه نوع روند صعودی، نزولی و خنثی وجود دارد. بر همین اساس در اصل دوم تحلیل تکنیکال گفته می‌شود تا زمانی که تغییر مهمی در روند رخ ندهد، روند فعلی بازار پابرجا خواهد ماند. به‌عنوان مثال تا زمانی که بازار روند صعودی دارد، می‌توانیم به نگهداری سهام امیدوار باشیم؛ اما زمانی‌که روند صعودی سهم شکسته شود، باید انتظار تغییر روند صعودی به نزولی یا خنثی را داشته باشیم.

•تاریخ تکرار می‌شود

اصل سوم تحلیل تکنیکال اشاره به این موضوع دارد که براساس روانشناسی بازار و احساسات معامله‌گران، چرخه‌های قیمتی تکرار و نمودارهای قیمتی مجددا به قیمت گذشته خود باز می‌گردند. به همین دلیل است که تحلیل‌گران از مناطق حمایتی و مقاومتی برای شناسایی تغییر روندهای بازار استفاده می‌کنند.

جمع بندی:

آموزش تحلیل تکنیکال، یکی از بهترین روش‌ها برای کسب موفقیت در بازارهای مالی است. این روش تحلیلی به کمک نمودار قیمت و ابزارهای خاص خود به ما کمک می‌کند روندهای آینده بازار را با دقت بالایی پیش‌بینی کنیم. علاوه بر این، مزیت بزرگ این روش در شناسایی اهداف قیمتی و زمانی آن است. تحلیل‌گران به کمک الگوهای نموداری و ابزارهایی مانند فیبوناچی‌ها، می‌توانند محتمل‌ترین اهداف قیمت و زمانی نمودارها را نیز پیش‌بینی کنند.
 

لینک های مفید
بالا