ارز دیجیتال

انواع تتر و شبکه های مختلف آن

1402/07/06 0


تتر (Tether) یک استیبل کوین یا رمزارز باثبات است. قیمت تتر تقریباً معادل 1 دلار آمریکا است. تتر با نماد اختصاری USDT، بی تردید بهترین و پرطرفدارترین استیبل کوین جهان است که در معاملات روزانه و در صرافی‌ها بیشترین استفاده را دارد. اما در بازار، چند نوع تتر وجود دارد که با هم فرق دارند. برای آنکه تفاوت این تترها را بدانید و موقع خرید آنها اشتباه نکنید، با رمزارز نیوز همراه باشید. ما در این مقاله شما را با انواع تتر آشنا می‌کنیم.

تتر چیست؟

تتر یا به عبارتی USDT همان دلار دیجیتالی است که بسیاری از افراد در بازار ارزهای دیجیتال، از آن استفاده می‌کنند. Tether در واقع یک استیبل کوین (StableCoin) است که ارزش آن دقیقاً برابر با دلار، بالا و پایین می‌شود.
USDT برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ به دلیل کمک به سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمد. زیرا افراد، در زمان نزولی شدن بازار در گذشته مجبور به تبدیل سرمایه خود به دلار فیزیکی بودند تا از ضرر جلوگیری کنند. در این حالت، آنها پس از تبدیل سرمایه خود به دلار فیزیکی، به طور کامل از بازار خارج می‌شدند. ولی پس از اجرای طرح اولیه دلار دیجیتالی یا USDT، سرمایه‌گذاران می‌توانند در هنگام نزولی شدن بازار، سرمایه خود را به Tether تبدیل کنند.

انواع تتر و شبکه‌های مختلف USDT

types-of-tether-and-its-different-networks

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، رمزارز تتر با نماد USDT،‌ ابتدا روی بلاک چین بیت کوین با استفاده از پروتکل Omni Layer ساخته شد، اما شرکت توسعه‌دهنده‌ این استیبل کوین، Tether Limited، آن را روی شبکه‌های دیگری نیز منتشر کرد. برخی از شبکه‌هایی که از ارز دیجیتال تتر پشتیبانی می‌کنند، عبارت‌اند از: امنی، اتریوم، الگوراند، ایاس، سولانا، ترون، بیت کوین کش، بایننس اسمارت چین، پالیگان، اولانچ، آربیتروم و اپتیمیسم. در ادامه مناسب‌ترین شبکه‌ها برای خرید و فروش و جابجایی ارز دیجیتال تتر و ویژگی‌های انواع تتر را معرفی می‌کنیم.

تتر اومنی (Omni)

اومنی تتر اواخر سال 2014 به بازار ارزهای دیجیتال عرضه شد. شبکه بلاک‌چین اومنی یا Omni یکی از امن‌ترین بسترها برای آغاز به کار یک استیبل کوین محسوب می‌شد. از آنجایی که بیت کوین نیز در همین شبکه ارائه می‌شود، به این نوع تتر، تتر بیت کوین هم می‌گویند.
در ابتدا، پیش‌بینی می‌شد که علاوه بر دلار، تترهای متفاوتی برای ارزهای مختلف وجود داشته باشد. یورو و ین مورد بررسی قرار گرفتند، اما تتر متصل به دلار آمریکا در صرافی‌ها تثبیت شد. سپس در سال 2017 شرکت تتر تصمیم گرفت ارز دیجیتال خود را به پلتفرم‌های دیگر منتقل کند. این تصمیم موجب شد که تتر اومنی رواج خود را از دست بدهد و دیگر انواع تتر جایگزین آن شوند.

تتر اتریوم ETC20 چیست؟

در سال 2017 به خاطر مشکلاتی که تو شبکه اُمنی بود، توسعه دهنده های تتر تصمیم گرفتند که از یک شبکه دیگری استفاده کنند. همانطور که میدانید اتریوم یکی از انقلابی ترین بلاک چین های دنیا را دارد. زمانی که این بلاک چین معرفی شد، از نظر سرعت یه شبکه بی رقیب بود. به همین خاطر هم تصمیم بر این شده که تتر جدید رو روی زنجیره ی اتریوم تولید کنند. اما چرا به تتر اتریوم، تتر ERC20 هم گفته می شود؟
دلیل این اسم این است، توکن هایی که روی شبکه ی Ethereum ساخته می شوند، از یه استاندارد به خصوص به اسم ERC20 استفاده می کنند. به خاطر اینکه این تتر هم با استفاده از همین استاندارد ساخته شده است، به آن Theter ERC20 می گویند. عمده ترین تفاوت انواع تتر Omni و تتر اتریوم، سرعت بالا و کارمزد های پایین تو تتر ERC20 هستند. معامله گر ها و صرافی ها از این تتر جدید به شدت استقبال کردند، به طوری که تا آخر سال 2019 اکثر تتر ها از شبکه اومنی خارج و به Ethereum منتقل شدند.

تتر ترون TRC20 چیست؟

تتر ترون یکی دیگر از انواع تتر است که بر روی بلاک چین ترون پایه‌گذاری شده است. تتر ترونی با استاندارد TRC-20 توسعه داده شده است. این توکن به‌صورت استاندارد بر روی شبکه ترون فعالیت می‌کند. در واقع این توکن از آدرس ترون استفاده می‌‌کند؛ این بدان معنا است که تمام تراکنش‌هایی که از طریق توکن‌های TRC-20 صورت می‌گیرد بر روی شبکه ترون اتفاق می‌افتد. انتقال تتر در شبکه‌ی ترون نسبت به شبکه اتریوم سریع‌تر و ارزان‌تر صورت می‌گیرد.

تتر SOL

شبکه سولانا از سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین بلاک چین‌های حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال است که سرعت رشدی بسیار بالا و پیوسته دارد. پروژه‌های مبتنی بر توکن غیر مثلی (NFT) و بازی متعدد قرار گرفته بر این بلاک چین موجب هجوم حجم بالایی از کاربران به سولانا شده است و این تعداد از سرمایه گذاران در هر مرحله از خرید و فروش دارایی بر بستر شبکه به یک واسطه مالی همچون دلار تتر (USDT) نیاز دارند. با توجه به سرعت بالای رشد این شبکه احتمال می‌رود استفاده از SPL USDT در مقایسه با انواع دیگر تتر در آینده بیشتر شود.

تتر BEP20

یکی از دیگر انواع تتر، USDT-Bep20 است که روی شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) قرار دارد. این شبکه که اخیرا نام خود را به BNB Smart Chain تغییر داده، بلاک چینی است که توسط مشهورترین صرافی متمرکز دنیا یعنی بایننس ایجاد شد. بی‌ان‌بی اسمارت چین توانست خود را به عنوان شبکه‌ای سریع و ارزان معرفی کند و به یکی از بزرگ‌ترین رقبای اتریوم تبدیل شود. از لحاظ سرعت تراکنش‌ها، به طور معمول تراکنش‌های آن معمولا چهار برابر سریع‌تر از رقیبش انجام می‌شوند. کارمزد تراکنش‌ها در اینجا بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. در زمان نوشتن این مقاله، کارمزد انتقال تتر در قالب توکن BEP20 تنها 0.29 دلار است، اما در Ethereum به 7 دلار می‌رسد! موفقیت عظیم بلاک چین BSC احتمالا به حجم بالایی از معاملات تتر BEP20 منجر خواهد شد.

مقایسه امنیت شبکه‌ های تتر

types-of-tether-and-its-different-networks

مسئله امنیت در انواع تتر، کاملا به بلاکچینی که USDT بر روی آن قرار دارد بستگی دارد. به عنوان مثال Tether شبکه امنی، با وجود راه‌اندازی بر روی شبکه بیت کوین، از امنیت بالای شبکه بیت کوین بهره می‌برد. بنابراین می‌توان USDT
شبکه‌های بیت کوین و اتریوم را یکی از امن‌ترین تترها در نظر گرفت. البته در حال حاضر کاربران زیادی از تتر شبکه امنی استفاده نمی‌کنند، بنابراین این کاربران به تتر شبکه اتریوم روی آورده‌اند.
با توجه به اینکه کارمزد شبکه اتریوم بالا است، استفاده از USDT شبکه ترون و بایننس منطقی‌تر خواهد بود. با اینکه امنیت این شبکه‌ها از بلاکچین اتریوم پایین‌تر هستند، اما امنیت مناسبی را مهیا می‌کنند. علاوه براین USDT شبکه‌های آلگورند (ASA)، سولانا (SPL) و آوالانچ (AVAX) نیز موجود است که می‌توان از آنها استفاده کرد. امنیت این شبکه‌ ها در حد امنیت تتر ترون و بایننس می‌باشد.
جمع بندی و نتیجه
تتر یکی از پر سرعت ترین تراکنش ها را دارد و امنیت خوبی نسبت به رقبا های خود دارد، از تتر می توان در روش های مختلف پرداخت نیز استفاده کرد. در کل تتر به خاطر سرعت زیاد و کارمزد کم در تراکنش ها به یکی از محبوب ترین ارز ها  تبدیل شده است. ما در این مقاله بری شما انواع تتر را با هم مقایسه کردیم و درباره آن ها مطالبی را ارائه دادیم. لطفا نظراتتان را با ما در میان بگذارید.
 

لینک های مفید
بالا