ارز دیجیتال

تتر چه کاربرد هایی دارد؟

1402/08/10 0

تتر استیبل کوین است؛ یعنی قیمتش ثابت است و تلاش می‌کند قیمتی معادل یک دلار داشته باشد. تتر را با نام اختصاری USDT نشان می‌دهند و بیشتر مورد استفاده‌ی سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند نوسانات معمول ارزهای دیجیتال کمترین تاثیر را روی سرمایه‌های دیجیتالی‌شان بگذارد.
تتر در جولای ۲۰۱۴ با نام RealCoin منتشر شد اما نوامبر همان سال نامش را به Tether تغییر دادند. تتر ابتدا فقط روی بلاک چین بیت‌کوین ارائه می‌شد ولی در حال حاضر از پروتکل‌های Omni و Liquid بیت کوین و همچنین بلاک چین‌های اتریوم، ترون، آلگورند، سولانا، EOS، OMG Network و Bitcoin Cash (SLP) پشتیبانی می‌کند. در این مقاله قصد داریم شمارا با چند تا از کاربرد های تتر آشنا کنیم. 

پشتوانه تتر چیست؟

تتر متعلق به نسلی از رمزارزهای درحال‌رشد است که هدفشان ثابت نگه‌داشتن ارزش توکن‌هایشان است. پشتوانه‌ی استیبل کوین‌ها را ارزهای سنتی مانند دلار آمریکا، یورو یا یوان معرفی می‌کنند. پشتوانه تتر نیز ارز فیات است. در واقع ارز فیات وثیقه‌ای برای ثابت نگه‌داشتن ارزش تتر معرفی می‌شود.
تتر به دلیل قیمت تقریبا ثابتی که دارد محبوب بسیاری از سرمایه‌گذاران است و آمارهای جالبی تابه‌حال از این ارز منتشر شده است. مثلا ماه می ۲۰۲۲ تتر بزرگترین استیبل کوین با ارزشی حدود ۸۳ میلیون دلار بوده است. این ارز سومین ارز محبوب پس از بین کوین و اتریوم به شمار می‌رود و در ماه آپریل ۲۰۲۲، دو سوم از مبادلات خارج از شبکه بیت کوین متعلق به تتر است.

کاربرد های جامع تتر:

ارزی با قیمت پایدار

در بازاری که رییس بزرگ (بیت کوین) می‌تواند در یک روز ۲۰ درصد رشد یا سقوط کند، ما به یک پناهگاه امن و پایدار نیاز داریم. چرا؟ به سه دلیل:

استفاده به عنوان ارز

چه در حال مسافرت، چه انجام انجام پرداخت‌های فرامرزی، یا حتی در انتظار تایید تراکنش‌های بلاک چینی ما به معیاری از ثبات در یک ارز نیاز داریم.
ارزی با قیمت پایدار تضمین می‌کند که ارزش پولی که برای شخصی ارسال می‌کنید زمان ارسال و دریافت یک‌سان خواهد بود. این موضوع باعث شده تا معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به تتر و ثبات آن علاقه و توجه بیش‌تری نشان دهند.

ترید کردن

ارز تتر Tether به دلیل ثبات و بازار گسترده خود، یک گزینه‌ی عالی برای تریدرها محسوب می‌شود. چرا که شما به‌عنوان یک تریدر، می‌توانید به راحتی و با سرعت، تترهای خود را با هر کوین دیگری که علاقه‌مندید، که یکی از بهترین کاربرد های تتر این است. در بخش اعظمی از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز تعویض کنید و پروسه خرید و فروش خود را آسان‌تر پیش ببرید.
هم‌چنین می‌توانید زمانی که علاقه‌ای به انجام معاملات در بازار ندارید، سرمایه فعلی خود را به تتر تبدیل کنید تا از نوسانات بازار در امان بماند و امنیت آن نیز تامین شود.    

فرایند تولید usdt

قبل از هرچیز، باید بدانیم که تولید Tether با تولید بیت‌کوین تفاوت دارد. برخلاف بیت‌کوین، محدودیتی در تعداد Tether تولید شده وجود ندارد. تولید این ارز به وسیله‌ی ماینینگ یا استخراج انجام نمی‌شود؛ بلکه یک نهاد متمرکز مسئول تولید آن است.
برای هر USDT که به بازار عرضه می‌شود، ادعا شده است که یک دلار آمریکا به عنوان پشتوانه در بانک معینی موجود است. این موضوع با شک و تردید روبرو شده و برخی افراد ادعا می‌کنند که هیچ پشتوانه‌ای موجود نیست؛ این افراد معتقدند که تمام تترهای تولید شده تاکنون در ذخیره‌های بانک نگهداری نشده‌اند.
همانطور که قبلا اشاره شد، تولید Tether تحت محدودیتی نیست و مقدار ارز تولیدی به تقاضا وابسته است. با افزایش تقاضا برای ارز دیجیتال، تعداد تولیدی نیز توسط نهاد کنترل کننده افزایش می‌یابد.
از یک دیدگاه دیگر، ارزش یک USDT برابر یک دلار است، اما تراکنش‌های این ارز در بستر بلاکچین انجام می‌شود و بدون واسطه میان افراد انجام می‌گیرد. تنها جنبه‌ای که متمرکز است، تولید و توزیع توکن‌های Tether است.

مزایا و معایب usdt چیست؟

چرا باید به تتر سرمایه‌گذاری کنیم؟ آیا این نوع سرمایه‌گذاری با توجه به پیش‌بینی‌های آتی ارز دیجیتال تتر منطقی به نظر می‌آید؟ مزایا و معایب این ارز را مورد بررسی قرار دهیم تا به شما کمک کنیم تصمیم بهتری بگیرید:

مزایا

· سرعت تراکنش: تتر توانایی انجام تراکنش‌ها با سرعت بالایی را داراست. این ویژگی برای افرادی که قصد استفاده از فرصت‌های آربیتراژ در بازار رمزارزها را دارند، بسیار حیاتی است. (آربیتراژ به سودآوری از تفاوت قیمت‌ها در صرافی‌های مختلف اشاره دارد).
· قیمت ثابت: تتر دارای یک قیمت ثابت است و تحت تأثیر نوسانات بازار رمزارزها قرار نمی‌گیرد.
· کارمزد تراکنش‌ها: هزینه‌های مرتبط با تراکنش‌های تتر به طور معمول بسیار پایین است.
· پشتوانه: تتر با داشتن پشتوانه از دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود، که به این ارز اعتبار می‌بخشد.
· تبدیل به پول نقد: تبدیل تتر به پول نقد به راحتی امکان‌پذیر است.

معایب:

· دستکاری در عرضه: ممکن است دستکاری در عرضه تتر بر روی قیمت‌های دیگر رمزارزها تأثیر بگذارد.
· عدم پشتیبانی دائمی از دلار: اگر روزی تتر دیگر توسط دلار آمریکا پشتیبانی نشود، این موضوع سوالاتی در مورد پایداری این ارز مطرح می‌کند.

جمع بندی:

بدون شواهد محکم از سوء رفتار اداره‌کنندگان رمزارز تتر (Tether)، هر نوع ادعایی علیه این ارز دیحیتال و بیت فینکس می‌تواند از جانب ایجاد‌کنندگان، نوعی فاد (FUD) تلقی شود. ابته واقعیت این است که نگرانی‌هایی در مورد تتر وجود دارد و برخی معتقدند تتر باعث تخریب اکوسیستم کریپتو می‌شود، اما شاید هم این فشارها، بنیاد تتر را وادار کند تا بالاترین استانداردهای حرفه‌ای را رعایت کرده و نقاط ضعف بالقوه خود را برطرف کند.
به‌ یاد داشته باشید که اگرچه تتر مزایای ثبات و قیمت معادل ارز فیات را دارد، اما می‌تواند شما را در معرض خطرات ذاتی هر دو سیستم هم قرار دهد. خرید ارز دیجیتال تتر (Tether)، فرآیند خاص و پیچیده‌ای ندارد، اما یافتن مرکز معتبری که بتوان برای مبادله از آن استفاده کرد، شاید کمی سخت باشد. در کل تمامی ارز های دیجیتال مزایا و معایبی دارند سعی کردیم به چند تا از کاربرد های تتر اشاره کنیم تا بیشتر با این استیبل کوین آشنا شوید.

لینک های مفید
بالا