ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال به روش وایکوف (Wyckoff Method) چیست؟

1403/02/01 0

یکی از راه های ساده و موثر در تحلیل بازار های مالی از جمله بازار ارز های دیجیتال، روش تحلیل تکنیکال است و چه اشخاص مبتدی و چه با تجربه و حرفه ای چندین ساله از این نوع استراتژی معاملاتی برای خود آنرا مورد استفاده قرار می دهند. تحلیل تکنیکال متشکل از استراتژی ها و الگو های مختلف و گوناگونی است که وظیفه هر یک از آنها ارائه اطلاعات کافی و موثر درباره وضعیت بازار به معامله گران است. در این مقاله قرار است در مورد یکی از بهترین و مهم ترین روش ها یا استراتژی های تحلیل تکنیکال به نام الگوی وایکوف (Wykoff Method) صحبت خواهیم کرد و اینکه چگونه موقعیت های خرید و فروش را توسط الگوی وایکوف و شناسایی کنیم. پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

الگوی وایکوف

معرفی الگوی وایکوف (Wykoff)

مجموعه ای از استراتژی ها و قواعد بر پایه نمودار های شمعدانی که توسط الگوی وایکوف (Wykoff Methid) در برگرفته شده است. این روش در اوایل دهه 1930 توسط ریچارد وایکوف توسعه یافت و طرحی نو برای سرمایه گذاران و تریدر ها (معامله گران) باز شد. در اوایل، این شیوه بر روی سهام تمرکز داشت، اما اکنون در سایر بازار های مالی نیز از این روش استفاده می شود و نقش اساسی در تعیین ترتیب استراتژی معامله گران و سرمایه گذاران دارد. در واقع روش وایکوف (Wykoff) یک رویکرد برای تحلیل تکنیکال به شمار می رود. و به معامله گران برای خرید یا فروش سهام در محدوده زمانی مناسب تر کمک می کند. وایکوف از طراحی این استراتژی، هدف خود را اینگونه معرفی کرد و گفت به کمک الگوی نموداری قیمت ارز های هوشمند یا پول هایی که تحت نظارت سازمان های سرمایه داری را ردیابی و مسیر آنهارا پیدا خواهیم کرد. واژه هایی مثل اصول بنیادی وایکوف، چرخه بازار و شماتیک های این روش را در ادامه به صورت مفصل هریک را برای شما توضیح خواهیم داد. اکنون که آشنایی کلی با روش وایکوف داریم، بیایید با سه قانون بنیادی آن نیز آشنا شویم، و چگونه استراتژی معاملاتی خود را بر اساس آنها انتخاب کنیم. به یاد داشته باشید که این قوانین حاصل دست آورد مطالعه و تحقیق ریچارد وایکوف در رابطه با ترسیم نمودار بازار سهام می باشد.

الگوی وایکوف

قانون عرضه و تقاضا

نخستین و اساسی ترین قانون الگوی وایکوف، قانون عرضه و تقاضا نام دارد. این قانون بیانگر افزایش قیمت ها است در مواقعی که تقاضا بیش از عرضه باشد و بیانگر کاهش قیمت ها زمانی که تعداد عرضه بیش از تقاضا باشد است. میدانیم که یکی از مهم ترین اصول بازار های مالی، قانون عرضه وتقاضا است و فقط به وایکوف منتهی نمی شود ولی او به نوعی نقش اصلی در تفصیل این قانون با هدف راحت تر کردن تشخیص نوسانات بازار را برای معامله گران و سرمایه گذاران را داشت. قانون عرضه و تقاضا را میتوان با سه معادله عنوان کرد، به عبارتی دیگر، موقعی که میزان تقاضا از عرضه بیشتر باشد، سرمایه گذاران و معامله گران با صعودی شدن قیمت ها و برعکس آن با نزولی شدن آن ها رو به رو خواهند شد. بنابراین از روی نمودار هیچ روش قطعی برای تعیین و پیش بینی کامل عرضه و تقاضا وجود ندارد و تنها راهی که معامله گران به وسیله آن بتوانند تعادل بین عرضه و تقاضا را بررسی کنند این است از ترکیب حجم معاملات و حرکت قیمت ها استفاده کنند.

قانون علت و معلول

به عقیده قانون دوم الگوی وایکوف که اشاره دارد به اینکه میان عرضه و تقاضا تفاوت تصادفی وجود ندارد و یک اصل پایه یعنی طی کردن دوره های آماده سازی پس از اتفاقات و رویداد های استثنائی (خاص) را دارد. او از دو واژه توزیع و انباشت برای توصیف این قانون استفاده می کند و میگوید: تراکم غالبا بعد از طی دوره آماده سازی، به ویژه زمان اتفاقات اقتصادی خاصی، رخ می دهد. در این سطح یک دوره انباشت (دلیل) که در آخر سبب یک حرکت صعودی (معلول) است که در مقابل آن در یک دوره توزیع (دلیل) روند قیمت ها نزولی می شود.

الگوی وایکوف

قانون تلاش و نتیجه

سومین قانون الگوی وایکوف اشاره به قیمت های که در آنها نوسانات رخ می دهد، دارد. در نتیجه تصمیمات و اقداماتی که در حجم معاملات انجام میشوند. در مواقعی که همخوانی بیشتر قیمت ها با حجم معاملات برقرار باشد احتمال زیادی دارد که حرکت (روند) فعلی در محفوظ بماند، اما از طرفی، چنانچه تفاوت قیمت ها و حجم معاملات غیر قابل مقایسه باشد، حرکت بازار توقف یافته یا جهت عوض میشود. یا به نوعی دیگر با یک مثال برایتان توضیح دهیم، فرض کنید ارز دیجیتال بیت کوین بعد از یک ریزش قیمت بالا و طی دوره روند نزولی بلند مدت به فاز تراکم وارد شده و حجم معاملات بیشتری دارد، ولی اگر کمی دقت کنید میبینید که قیمت بیت کوین دیگر نزولی نمی باشد. در این مرحله، بالا رفتن حجم معاملات بیانگر اقدامات لازم و ضروری ولی روند خنثی بیت کوین اشاره به اقدامات جزئی دارد.

سخن آخر

قسمت هایی که از آنها صحبت کردیم از جمله توضیع و انباشت، معتبرترین و اساسی ترین قسمت های الگوی وایکوف (Wykoff) در تحلیل و بررسی ارز های دیجیتال محسوب میشود. تئوری الگوی وایکوف به عنوان یکی از قدیمی ترین آثار در بازار سهام و ارز های دیجیتال است که به خاطر نزدیک بودن پیش بینی ها به واقعیت ، توانست جایگاه خود را برای بیش از یک قرن در جهان حفظ کند و امروزه از آن یک شاخص تحلیل تکنیکال یاد میشود. با نظریه وایکوف (Wyckoff)، سرمایه گذاران قادر به پیش بینی جهت روند آینده بازار و درک حرکت آن تا حد قابل قبول و نزدیکی را داشته باشند. در واقع نه تنها با تشخیص وضعیت های مناسب برای معامله، بلکه با حفظ سرمایه تان می توانید سودی را که در مدنظر خود دارید،از طریق این روش کسب کنید.    

 

لینک های مفید
بالا