ارز دیجیتال

اندیکاتور MACD در تحلیل تکنیکال چیست؟

1402/09/27 0

اندیکاتور مکدی یا MACD مخفف عبارت Moving Average Convergence Divergence و به معنای واگرایی و همگرایی میانگین متحرک است. اندیکاتور مکدی از محبوب‌ترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است که توسط جرالد اپل (Gerald Appel) در دهه 1970 ابداع شده و تحلیلگران در سراسر جهان به‌دلیل سادگی و انعطاف‌پذیری بالا، از آن استفاده می‌کنند. اندیکاتور مکدی به عنوان ابزاری برای تشخیص روند بازار و شناسایی فرصت‌های خرید و فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، تفسیر آن به‌تنهایی برای پیش‌بینی دقیق روند قیمت کافی نیست و تحلیلگران با تجربه با استفاده از معیارهایی مانند حجم معاملات، شاخص قدرت نسبی RSI و ابزارهای دیگر که همگی در دوره‌های آموزش بورس و آموزش تحلیل تکنیکال و همچنین آموزش تحلیل بنیادی در دسترس هستند، وضعیت سهام را بررسی می‌کنند تا دیدگاه گسترده و کامل‌تری نسبت به بازار داشته باشند.

اندیکاتور MACD چیست ؟

«اندیکاتور مکدی» (Moving Average Convergence Divergence | MACD) یا «میانگین متحرک همگرایی-واگرایی» که توسط «جرالد اپل» (Gerald Appel) در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی بوجود آمد، یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین اندیکاتور‌های «تکانه» (Momentum) در دسترس، به شمار می‌رود. اندیکاتور MACD، اندیکاتورهای دنبال‌کننده روند – میانگین‌های متحرک – را به یک اسیلاتور تکانه تبدیل می‌کند. اندیکاتور MACD این‌کار را با کسر کردن میانگین متحرک با دوره زمانی طولانی‌تر از میانگین متحرک با دوره زمانی کوتاه‌مدت‌تر انجام می‌دهد. بنابراین، اندیکاتور MACD، بهترین ویژگی‌های هر دو تحلیل را دارد و همزمان، روند و تکانه را دنبال می‌کند.

اندیکاتور MACD

انواع اندیکاتور MACD

در تحلیل تکنیکال از دو نوع مکدی استفاده می شود که مکدی قدیم( هیستوگرام) و مکدی جدید که از لحاظ ظاهری با هم مقداری تفاوت دارند . در تصاویر زیر هر دو مدل این اندیکاتور را آورده ایم. شکل اول مکدی هیستوگرام می باشد و شکل دوم مکدی جدید که قله و دره های آن به صورت کوه درآمده است. هیستوگرام MACD در مک دی قدیم تفاوت بین خط سیگنال و خط مک دی است ، به همین خاطر هر زمان که این دو به هم رسیده اند هیستوگرام نیز صفر شده است. در مک دی جدید خط سیگنال تبدیل به همان هسیتوگرام و یا نمودار میله ای شده است.

چگونه از اندیکاتور MACD استفاده کنیم؟

برای استفاده از اندیکاتور MACD، باید قسمت‌هایی که منحنی MACD‌ و منحنی سیگنال با یکدیگر تقاطع داشته‌اند را مشخص کنیم. پس از مشخص کردن هر یک از برخورد‌ها، بخش‌هایی که منحنی MACD‌ در قسمت بالای منحنی سیگنال قرار دارد، به عنوان روند صعودی در سهم و قسمت‌هایی که منحنی MACD‌ در قسمت پایین منحنی سیگنال قرار دارد، به معنی وضعیت نزولی برای سهم در نظر گرفته می‌شود. همچنین شما می‌توانید از هیستوگرام موجود نیز استفاده کنید. این هیستوگرام، اختلاف میان نمودار MACD و منحنی سیگنال را نشان می‌دهد. باید دقت داشت هر چه ارتفاع میله‌های نمودار هیستوگرام، بیشتر باشد به معنای وضعیت مناسب و صعودی بودن سهم است و در شرایط منفی بودن برعکس آن صادق است.

نتیجه گیری:
درنهایت باید گفت اندیکاتور MACD یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است؛ چرا که ثابت شده روشی سریع و قابل اعتماد برای شناسایی روند است. استراتژی‌های مختلفی برای استفاده از مکدی وجود دارد، اما بهتر است راهکاری را پیدا کنید که مناسب برنامه معاملاتی و اولویت‌های شما باشد. اگر قصد دارید تصمیمات ایده‌آلی بگیرید و در معاملات خود موفق باشید بهتر است از ترکیبی از اندیکاتورها استفاده کنید و در معاملات خود واقع‌بین باشید.
 

لینک های مفید
بالا