ارز دیجیتال

آلت چین چیست؟

1402/02/10 0

همان‌طور که می‌دانید هر رمزارزی مبتنی بر شبکه‌ بلاکچین خاص خود توسعه یافته است؛ به عنوان مثال، بیت کوین بر شبکه خاص خود یعنی ساتوشی فعالیت می‌کند. در دنیای ارز دیجیتال به غیر از این دو، رمزارزهای دیگری نیز وجود دارند که برای توسعه نیاز به شبکه خاص خود دارند، به این شبکه‌ها، آلت چین می گویند. عده زیادی از معامله‌گران رمزارز هنوز بر سر این که آلت چین‌ها ارزش استفاده کردن را دارند یا نه، با هم اختلاف دارند. برخی معتقدند که وجود آلت‌چین‌ها و ارزهای مبتنی بر آن‌ها تاثیر به سزایی در پیشرفت دنیای کریپتو ندارند، اما این درست نیست. در واقع شبکه‌های بلاکچین به غیر از بیت‌کوین و اتریوم، می‌توانند بسیار قوی‌تر عمل کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آلت‌چین‌ها و همچنین بررسی ارزش و مزایای استفاده از آن‌ها، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آلت چین چیست؟

از همان روزهای اولیه ظهور کریپتو، آلت چین ها ایجاد شده اند. در سال 2011 بلاک چین لایت کوین به عنوان رقیبی برای بیت کوین راه اندازی شد. در سال 2013 نیز دوج کوین و ریپل به دنبال آن ایجاد شدند. کاربران برای یافتن جایگزین هایی پویاتر، چابک تر و سازگار با محیط زیست برای اتریوم، شروع به جستجو بلاک چین های جایگزین کردند. در جاهایی که شکاف‌ها ظاهر می‌شوند، بازار اغلب سریع پاسخ می‌دهد: متعاقباً شرکت‌هایی مانند دوج کوین، پولکادات، BNB Smart Chain، Ripple، Cardano و Solana نیز ظهور کردند. احتمالاً یکی از دلایل توسعه اتریوم 2.0، در سال 2013، فضای رقابتی شدید است. این شبکه در سپتامبر 2022، از یک شبکه اثبات کار تبدیل به یک شبکه اثبات سهام شد که علاوه بر کاهش چشمگیری اثرات زیست محیطی زنجیره، زمان معاملات را سرعت بخشید.

آلت چین و آلت کوین چه تفاوتی با هم دارند؟

توکن‌های بومی آلت‌چین‌ها، تحت عنوان آلت‌ کوین‌ یا کوین جایگزین شناخته می‌شوند. به عنوان مثال، بایننس کوین (BNB)، ریپل (XRP)، کاردانو (ADA)، دوج کوین (DOGE)، پولکادات (DOT) و سولانا (SOL)، همه آلت کوین هستند. بنابراین، واژه آلت کوین شامل هر ارز دیجیتالی می‌شود که بیت کوین یا اتریوم نباشد. البته برخی از حامیان بیت کوین، خود اتریوم را نیز یک آلت کوین می‌دانند. در مقابل، آلت چین به یک شبکه بلاکچینی اشاره دارد، نه به ارز دیجیتالی که به آن قدرت می‌دهد. به عنوان مثال، ارز دیجیتال ADA، یک آلت کوین است که به بلاکچین کاردانو، یک آلت چین، قدرت می‌دهد. البته لازم به ذکر است که همه آلت کوین‌ها، آلت چین مخصوص به خود را ندارند. در واقع، اکثریت قریب به اتفاق آلت کوین‌ها، توکن‌هایی هستند که روی یک شبکه از قبل موجود اجرا می‌شوند. به عنوان مثال، میم کوین محبوب شیبا اینو (SHIB) یک توکن ERC-20 است که بر بستر شبکه اتریوم اجرا می‌شود. آلت کوین‌ها می‌توانند روی Altchain ها نیز وجود داشته باشند. به عبارت دیگر، همان‌طور که کاربران مجاز به معامله ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) خود در شبکه اتریوم هستند، بسیاری از آلت چین‌ها نیز این قابلیت را ارائه می‌دهند. برای مثال، کاردانو و سولانا، هر دو به کاربران اجازه می‌دهند که توکن‌های رمزارزی و NFT خود را برای اجرا در این بلاکچین‌ها بسازند.

چگونه از آلت چین‌ها استفاده کنیم؟

راه اندازی کیف پول: تفاوتی بین نوع استفاده از آلت چین‌ها با دیگر بلاک چین‌ها نظیر بیت کوین و اتریوم نیست. برای این که با انواع آلت چین‌ها ارتباط برقرار کنید ابتدا می‌بایست یک کیف پول داشته باشید. این کیف پول باید امکان ذخیره، انتقال و دریافت توکن‌ها به کمک Altchain را فراهم کند. دو کیف پول اکسودوس و کوین بیس برای این منظور مناسب هستند. خرید رمزارز با آلت چین: اگر قصد دارید ارزهای دیجیتال را به کمک آلت چین‌ها خریداری کنید، دو راه پیش پای شما وجود دارد. گزینه اول ایجاد یک حساب کاربری در صرافی متمرکز همچون بایننس است. در این مرحله باید فیات را واریز نمایید و ارز دیجیتال مد نظرتان را بخرید که کم‌هزینه‌ترین روش خواهد بود. علاوه بر این اگر تمایلی به راه‌حل مذکور ندارید، می‌توانید با استفاده از یک کیف پول، رمزارز خود را به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به صرافی متمرکز بخرید. در این روش باید یک‌سری از اطلاعات شخصی خود را ارائه دهید تا بتوانید ارز فیات خریداری نمایید. تعامل با اکوسیستم بلاک چینی: بعد از این که موفق به خرید و فروش ارزهای دیجیتال شدید، قادر خواهید بود رمزارزها را ارسال یا دریافت کنید. از طرفی امکان برقراری تعامل با برنامه‌های غیر متمرکز وجود خواهد داشت. برخی از این پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز این اجازه را به سرمایه گذاران خود می‌دهند تا از رمزارزهایشان سود کسب کنند.

نتیجه گیری :
در این مقاله به معرفی آلت چین ها و ویژگی های مهم آنها اشاره کردیم، البته بازار ارزهای دیجیتال به هیچ وجه محدود نیست. در حال حاضر از طریق اکوسیستم کریپتو، هزاران شبکه جایگزین در حال اجرا هستند. در حالی که altchain های جدید همچنان به چالش کشیدن بلاک چین‌های موجود ادامه می‌دهند، مجموعه شبکه‌های قابل اعتماد در نهایت قوی‌تر می‌شوند.

لینک های مفید
بالا