ارز دیجیتال

بک اند چیست؟

1402/01/07 0

اگر به تازگی پا به دنیای گسترده برنامه نویسی گذاشته اید، حتما می دانید برنامه نویسی چیست اما ممکن است با بعضی اصطلاحات در این حوزه آشنا نباشید. به طور کلی برنامه نویسان در طراحی وب به دو دسته بک اند و فرانت اند تقسیم می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به طور کامل توضیح دهیم بک اند Back-End چیست و به شما کمک کنیم تا بتوانید تبدیل به یک بک اند کار حرفه‌ای شوید.

بک اند چیست؟

فعالیت‌های توسعه وبی که در پشت ساخت یک برنامه ایجاد شده‌اند، به عنوان برنامه نویسی Back end شناخته می‌شوند. ایجاد بروزرسانی‌ها و تغییرات بعلاوه نظارت بر عملکرد وب سایت از مسئولیت‌های اصلی در برنامه نویسی Back end به حساب می‌آیند. این نوع از برنامه نویسی معمولاً شامل سه بخش سرور، برنامه و پایگاه داده است. برنامه نویسی Back end، منطق، فعالیت‌ها و یکپارچه‌سازی برنامه‌های سمت سرور از جمله نوشتن APIها، ایجاد کتابخانه‌ها و کار کردن با مؤلفه‌های سیستم‌ها را پوشش می‌دهد. در مقابل آن توسعه Front end، روی مدیریت و توسعه ظاهر خدمات، برنامه‌ها و وب سایت تمرکز دارد. برنامه نویسان بک اند برنامه‌هایی برای ایجاد ارتباط بین پایگاه داده و برنامه می‌نویسند و از بک اند وب سایت یعنی پایگاه داده، سرورها، برنامه‌ها و هر چیزی نگهداری می‌کنند که در ظاهر وب سایت دیده نمی‌شود. به برنامه نویسان Back end معمولاً می‌توان برنامه نویس یا توسعه دهنده وب نیز گفت؛ همان‌طور که به برنامه نویسان فرانت‌اند هم برنامه نویس وب گفته می‌شود.

مهارت‌ها و زبان‌های لازم برای بک اند :

برنامه نویسان این حوزه باید با زبان‌ها و تکنولوژی‌های مختلف سمت سرور مانند
•    Java
•    PHP
•    Python
•    SQL
•    #C
و NET. آشنا باشند.

تفاوت بک اند و فرانت اند :

یک نکته‌ی خیلی جالب در تفاوت برنامه نویسی فرانت اند (Front End) و برنامه نویسی بک اند (Back End) وجود دارد. و آن هم نمایان بودن یا نبودن کدهای آن برای کاربران سایت شماست. وقتی که شما در حال طراحی وب با تکنولوژی هایی مثل HTML, CSS, Javascript و… هستید، تمام کدهایی که نوشتید را کاربر میتواند به راحتی ببیند. زیرا آن کدها مربوط به کاربر هستند و به آن‌ها دسترسی مستقیم دارد. اما وقتی شما در حال کدنویسی بک اند هستید و مثلا با زبانی مثل PHP کد نویسی میکنید، کاربر هیچ وقت هیچ دسترسی ای نمیتواند به کدهای شما داشته باشد. به این دلیل که این کدها سمت سرور پردازش و اجرا میشوند و کاربر به هیچ وجه نمیتواند آن‌ها را ببیند،‌ بلکه فقط نتیجه‌ای که ایجاد میکنند را مشاهده میکند.

چشم انداز شغلی برنامه نویس بک‌اند :

با توجه به روند فعلی بازار، هیچ شغل جایگزینی برای برنامه نویسی بک‌اند وجود ندارد. بنابراین طبیعتاً آینده برنامه نویسی برای چنین افرادی بسیار روشن است. در عصر دیجیتال، هر کسب و کاری ملزم به فعال بودن در حوزه آنلاین است و برای این منظور نیاز به برنامه نویس بک‌اند برای وب‌سایت‌های خود دارد. اگرچه بسیاری از مدیران و کسب و کارها هنوز از تفاوت بین Back-end و Front-end آگاه نیستند، اما خوب است بدانید که کسب و کارها بدون حضور برنامه نویسان بک‌اند دوام نخواهند داشت. علیرغم اینکه فناوری تمام فرایندها را خودکار کرده است، اما برنامه نویسان بک‌اند آینده‌ای امن دارند زیرا برای خودکار کردن فرآیندها نیز به حضور آنها نیاز است.

نتیجه گیری :
از آنجا که امروزه اکثر فعالیت‌های افراد با اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌ها صورت می‌پذیرد، برنامه نویسی بک اند و فرانت اند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. از این‌رو، در این مطلب سعی شد به طور جامع به بررسی برخی از برترین زبان های برنامه نویسی بک اند یا سمت سرور همراه با ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن‌ها پرداخته شود.


 

لینک های مفید
بالا