ارز دیجیتال

نمودار شمعی چیست؟

1402/01/30 0

برای پیش‌بینی قیمت آینده هر سهم یا ارز نیاز است که تغییر قیمت آن را بررسی کرد. برای این منظور ابتدا باید روند تغییرات قیمت را در یک نمودار نمایش داد. به روش‌های بررسی این نمودار‌ها جهت پیش بینی روند بازار تحلیل تکنیکال می‌گویند. با این که انواع مختلف نمودار مانند نمودار خطی، میله‌ای وجود دارد، ولی نمودار شمعی مطرح‌ترین آنها است. برای بررسی رفتار نمودار کندل استیک به دانش کندل شناسی و شناخت الگوهای آن نیاز داریم. هر معامله‌گر برای تحلیل تکنیکال به شناخت این الگوهای شمعی نیاز دارد. برای آشنایی با نمودار شمعی در این مطلب با ما همراه باشید.

نمودار شمعی یا کندل استیک چیست؟

کندل استیک (Candlestick)، به معنای شمعدان، نوعی نمودار قیمت است که قیمت‌های بالا، پایین، بازشدن و بسته شده یک اوراق بهادار را در یک دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد. به دلیل شکل این نمودارها که شبیه شمع است، به آن کندل استیک یا شمعدان می‌گویند. این نوع نمودار اولین بار توسط فروشندگان برنج در ژاپن استفاده می‌شد تا بتوانند قیمت‌های بازار و شتاب قیمتی روزانه را صدها سال قبل‌تر از بکارگیری این نمودارها در بازارهای مالی جهان رصد کنند. بخش میانی شمع با نام بدنه (real body) شناخته می‌شود و نشان‌دهنده این است که آیا قیمت بسته‌شدن بالاتر از قیمت باز شدن بوده است یا پایین‌تر از آن. نمودارهای شمعی به دلیل جذابیت بصری و ساده بودن درک آنها مورد توجه بسیاری از معامله گران ارزهای دیجیتال قرار گرفته اند. این نمودارها همچنین علائمی از عملکرد قیمت و رفتار بازار نسبت به یک دارایی را نشان می دهند. در هر لحظه شمع های مختلف، الگوهای متفاوتی را نشان می دهند که به معامله گران سیگنال هایی می دهد تا بتوانند صعودی یا نزولی بودن بازار را تشخیص داده و تصمیم های معاملاتی بگیرند. وقتی قیمت بسته‌شدن آن دارایی پایین‌تر از قیمت بازشدن باشد، بدنه شمع به زنگ تیره یا قرمز و وقتی که قیمت بسته‌شدن دارایی بالاتر از قیمت بازشدن آن باشد، بدنه شمع به رنگ سبز یا سفید نمایش داده می‌شود. این رنگ‌ها بستگی به تنظیمات نرم‌افزاری که این نمودار را رسم می‌کند دارد و می‌تواند به رنگ‌های متفاوت دیگری نیز نمایش داده شود. سایه‌های شمع‌ها نیز بالاترین و پایین‌ترین قیمت روز را نشان می‌دهند. یک کندل استیک می‌تواند متناسب با قیمت‌های بازشدن، بسته‌شدن، قیمت بالا و پایین دارای انواع مختلفی باشد.کندل استیک‌ها احساسات و هیجانات سرمایه‌گذاران در بازار را به شکل تصویری در می‌آورند، به این ترتیب تحلیلگران تکنیکال می‌توانند زمان مناسب خرید و فروش را با بررسی و تحلیل نمودارهای شمعی تشخیص دهند. این نمودارهای شمعی که در حدود سال ۱۷۰۰ میلادی برای پیگیری قیمت برنج استفاده می‌‌شده اکنون یک تکنیک بسیار مناسب برای دارایی‌هایی مانند سهام، معاملات فارکس و معاملات آتی محسوب می‌شوند. بدنه سفید یا سبز شمع، نشان‌دهنده فشار قوی خرید در دوره زمانی مربوطه و معمولا نشان‌دهنده صعودی بودن قیمت است. با این حال صرفا نباید براساس این نشانه‌ها تصمیمات خرید و فروش را گرفت و به سایر فاکتورهای تحلیل باید توجه شود.

نمودارهای شمعی چگونه کار می‌کنند؟

نقاط قیمتی زیر برای ایجاد هر شمع نیاز است:
•    قیمت باز شدن (open) – قیمت اولین معامله‌ی صورت گرفته در داخل آن بازه‌ی زمانی خاص.
•    بالاترین قیمت (high) – بالاترین قیمتِ معامله شده در داخل آن بازه‌ي زمانی خاص.
•    پایین‌ترین قیمت (low) – پایین‌ترین قیمت معامله شده در داخل آن بازه زمانی خاص.
•    قیمت بسته شدن (close) – قیمت آخرین معامله ثبت شده در داخل آن بازه زمانی خاص.
به صورت تجمعی از مجموعه داده‌ای که در مورد آن صحبت شد به عنوان مقادیر OHLC یاد می‌شود. رابطه‌ی بین قیمت آغازی (open)، بالاترین قیمت (high)، پایین‌ترین قیمت (low) و قیمت بسته شدن (close) تعیین می‌کند که شکل شمع‌ها چگونه باشد. به فاصله‌ی بین قیمت بازشدن (اولین معامله) و قیمت بسته شدن (آخرین معامله) بدنه‌ي شمع (body) گفته می‌شود در حالی که به فاصله‌ی بین بدنه و حداقل قیمت و یا حداکثر قیمت، فتیله (wick) و یا سایه (shadow) گفته می‌شود و نهایتا به فاصله‌ی بین حداقل و حداکثر قیمت، دامنه (range) گفته می‌شود.

نتیجه گیری :
انواع نمودار شمعی ارز دیجیتال و الگوهای کندل استیک در این بازار را به شما معرفی کردیم و شرایط و نحوه انجام معامله با آنها را نیز برای شما تشریح کردیم. البته که الگوهای کندل استیک که در نمودارهای شمعی ارز دیجیتال می توانید آنها را مشاهده کنید به تنهایی تضمین کننده موفقیت شما در این بازار نخواهند بود و برای انجام معاملات موفق نیاز است تا شما از روش‌های تحلیلی دیگر نیز در کنار این الگوها استفاده کنید. از این گذشته نمودار شمعی در ارز دیجیتال تحلیل های بسیار متنوعی روبرو است و اگر شما به دنبال انجام یک معامله کاملاً موفق و ایده آل در بازار هستید حتماً لازم است تا به تسلط کامل و کافی نسبت به نحوه استفاده از این الگوها در بازار برسید. یکی از بهترین روش های رسیدن به تسلط بالا و کافی برای انجام معامله با الگوهای کندل استیک در نمودار شمعی ارز دیجیتال تمرین و پیدا کردن چند باره این الگوها در نمودار قیمت است. همچنین شما با معامله گری در کنار یک استاد و کسی که تجربه بسیار زیادی در بازار دارد نیز می توانید تسلط و کیفیت معامله گری خود را با استفاده از الگوهای کندل استیک به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

لینک های مفید
بالا