ارز دیجیتال

دیتا بیس چیست؟

1402/10/26 0

دیتابیس چیست؟ دیتابیس یا پایگاه داده ها، مجموعه ای از داده ها و اطلاعات به طور منظم می باشد که در قالب رایانه و سایر دستگاه های مشابه قابل خوانده شدن، دسترسی داشتن و ذخیره شدن می باشند. نقش دیتابیس در طراحی سایت چیست؟ تمامی اطلاعات طراحی سایت از جمله متون، تصاویر، تنظیمات، افزونه ها بر روی دیتابیس در طراحی سایت ذخیره می شود و برای داشتن طراحی سایت دینامیک و پویا استفاده از دیتابیس ضروری می باشد. دیتابیس اس کیو ال چیست؟ دیتابیس اس کیو ال مسؤلیت برنامه نویسی و مدیریت محتوا و داده ها در طراحی سایت را دارد.

مفهوم database:

پایگاه داده یا database به مجموعه‌ای از اطلاعات دارای ساختار منظم و سازمان‌مند گفته می‌شود. این پایگاه‌های اطلاعاتی معمولا در قالبی که برای دستگاه‌ها و رایانه‌ها قابل خواندن و قابل دسترسی باشند ذخیره می‌شوند. البته چنین شیوه‌ی ذخیره سازی اطلاعات تنها روش موجود نیست و شیوه‌های دیگری مانند ذخیره سازی ساده در پرونده‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به زبانی دیگر پایگاه داده مجموعه ای از رکورد های ذخیره شده در رایانه با یک روش سیستماتیک (اصولی) مثل یک برنامه رایانه ای است که می تواند به سوالات کاربر پاسخ دهد. برای ذخیره و بازیابی بهتر، هر رکورد معمولا به صورت مجموعه ای از اجزای داده ای یا رویداد ها سازماندهی می گردد . دیتابیس (database) می‌تواند از طریق سیستم مدیریت دیتابیس (DBMS) که نرم‌افزاری برای مدیریت اطلاعات است مدیریت شود. در database، داده‌ها در جدول‌هایی قرار می‌گیرند که هر جدول دارای یک سری ردیف و ستون است و اطلاعات در آن‌ها فهرست می‌شوند تا به آسانی به روز رسانی و ویرایش شوند.

تاریخچه پایگاه‌داده:

پایگاه‌های داده از زمان پیدایش‌ آنها در اوایل دهه ۶۰ میلادی به طور چشمگیری تکامل یافته‌اند. اولین سیستم‌های مدیریت پایگاه‌داده در این دهه ظاهر شدند و از آنها برای انجام پروژه‌های بزرگ و پیچیده‌ای مانند فرود آپولو در ماه استفاده می‌شد. پایگاه‌های داده پیمایشی(Navigational Database) مانند پایگاه‌داده سلسله‌مراتبی (که مبتنی بر یک مدل درختی بود و تنها یک رابطه یک به چند را مجاز می‌دانست) و پایگاه‌داده شبکه‌ای (مدل منعطف‌تر پایگاه‌داده که مجوز ایجاد چندین رابطه را می‌داد) جزو اولین سیستم‌هایی بودند که در دهه ۷۰ میلادی، برای مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌شدند. در همان دهه پایگاه‌های داده‌ رابطه‌ای ایجاد شدند که از محبوبیت خوبی نیز برخوردار بودند. در دهه ۸۰ مهندسان کامپیوتر به رفع معایب پایگاه‌های داده‌ای که در دهه‌های قبل ساخته شده بود، پرداختند. نسل دوم DBMSها در دهه ۸۰ کاربردی تجاری پیدا کرد. مدل جدید پایگاه‌داده، امکان دسترسی آسان‌تر به داده‌ها را فراهم و مشکلات مدل‌های قبلی را برطرف کرد. مدل رابطه‌ای برای انتقال موازی داده‌ها و برقراری ارتباط میان کلاینت و سرور مناسب بود و دارای یک رابط کاربری گرافیکی بود که استفاده از آن را ساده‌تر می‌کرد. در دهه ۹۰ پایگاه‌های داده شی‌گرا بوجود آمدند و استفاده از داده‌های چند‌رسانه‌ای مانند گرافیک، صدا، تصاویر و فیلم رایج‌تر شد. امروزه بسیاری از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های تجاری کاملا وابسته به پایگاه‌های داده هستند. برای ایجاد دیتابیس، از زبان پرس‌و‌جو ساختاریافته (SQL) و NoSQL استفاده می‌شود که از مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بسیار خوبی برخوردار هستند. امروزه نیز سازمان‌ها برای پردازش سریع‌تر و ذخیره‌سازی داده‌های مبتنی بر بستر ابر، از  پایگاه‌های داده‌ ابری و خودران استفاده می‌کنند. پایگاه‌های داده در طی بیش از ۵۰ سال، از یک سیستم فایلی ساده یک سطحی، تبدیل به سیستم‌هایی پیشرفته تبدیل شده‌اند.

نتیجه گیری:
به کمک دیتابیس‌ها و سایر ابزارهای مدیریت و تجزیه-تحلیل داده‌ها، افراد حرفه‌ای مستقل یا شاغل در شرکت‌های تجاری مختلف می‌توانند از داده‌های سازمان‌دهی شده برای ساده‌سازی تصمیم‌گیری موثر، چابُکی و انطباق‌پذیری استفاده کنند. انواع دیتابیس‌ها، به همراه تغییر و تحولات در رویکردهای تکنولوژی، پیشرفت‌ها در حوزه خودکارسازی (اتوماسیون) و فناوری‌های ابری در حال هدایت دیتابیس‌ها به سمت جهت‌هایی جدید هستند.

لینک های مفید
بالا