ارز دیجیتال

دامنه چیست؟

1402/01/06 0

اغلب افراد مبتدی برایشان سؤال ایجاد می شود که نام دامنه در طراحی سایت چیست و دامنه ها چگونه کار می کنند؟ ممکن است شنیده باشید که برای ایجاد یک وب سایت به یک دامنه نیاز دارید؛ با این حال، برخی از مبتدیان خدمات میزبانی وب سایت یا یک وب سایت را با  نام دامنه اشتباه می گیرند، اگر تازه شروع به کار کرده اید، ممکن است همه این اصطلاحات مختلف خیلی فنی به نظر برسند. دامنه یا Domain آدرس وب سایت شماست که کاربر با تایپ کردن نام منحصر به فرد شما در نوار URL به وب سایت شما دسترسی می یابد و از محتوا و وب سایت شما به راحتی بازدید می کند.

دامنه چیست؟

دامنه یا دامین همان آدرس سایت شما است. در واقع همان آدرسی که کاربر در نوار مرورگر شما مشاهده می‌کند همان Domain شما است. با توجه به این‌که اینترنت به‌عنوان یک شبکه جهانی از سایت‌ها و شبکه‌های متعددی تشکیل‌شده است؛ هرکدام از این شبکه‌ها دارای URL و آدرس مخصوص به خود هستند؛ و از این طریق است که کاربران و اینترنت قادر به شناسایی شما هستند. هر کامپیوتر دارای یک آدرس IP مخصوص به خود می‌باشد. که از این آدرس جهت شناسایی آن استفاده می‌شود. این آدرس شامل یک سری از اعداد است. اما به یاد داشتن یک آدرس IP به دلیل اینکه از مجموعه‌ای از اعداد تشکیل‌ شده کار سختی است. به همین دلیل است که از دامنه استفاده می‌شود. دامنه دربرگیرنده یک نام است که به‌وسیله آن کاربر می‌تواند از آن جهت جستجو سایت مورد نظر خود استفاده کند. روی کار آمدن دامنه باعث شد که کاربران به‌راحتی بتواند سایت خود را پیدا کنند؛ و به‌ این‌ ترتیب نیاز به به یاد داشتن یک سری اعداد طولانی نیست. دامین یک آدرس است که فقط منحصر به خود است و تنها شما هستید که از آن استفاده می‌کنید. نام دامنه، آدرس وب‌سایتی است که در نوار آدرس یا url مرورگر مشاهده می‌نمایید. به عبارت ساده، اگر وب‌سایت شما یک خانه بود، نام دامنه شما آدرس آن خواهد بود.

دامنه چگونه کار می‌کند؟

بسیار خب، دریافتیم که دامنه به وجود آمد تا شما از حفظ کردن آدرس ip کامپیوتری(سرور) که یک وب‌سایت روی آن نگه‌داری می‌شود رهایی پیدا کنید. اگر شما آدرس ip را به مرورگر خود بدهید مرورگر شما کاملاً می‌داند که درخواست مشاهده سایت را به کدام سرور باید ارسال کند. اما اینکه کدام دامنه مرتبط با ip کدام کامپیوتر است چطور مشخص می‌شود؟ یعنی وقتی یک نام دامنه را به مرورگر خود می‌دهید؛ مرورگر شما از کجا بفهمد که سایت مقصد در کدام سرور نگه‌داری می‌شود؟
وقتی شما نام یک دامنه را در مرورگر اینترنت خود وارد می‌کنید ، مرورگر شما ابتدا یک درخواست به سمت یک سرور جهانی که سیستم نام دامنه (DNS) را شکل می‌دهد می‌فرستد. در این سرور آدرس IP سرور‌های مختلف با دامنه‌‌های مرتبط به آن‌ها نگه‌داری می‌شود. اگر IP دامنه شما در این سرور موجود بود به درخواست شما پاسخ داده می‌شود و اگر موجود نبود درخواست شما به سمت Name Server دیگری فرستاده می‌شود تا در نهایت ip مرتبط با نام دامنه شما پیدا شود. در واقع Name Serverها وظیفه ترجمه نام‌های دامنه به ip را دارند. وقتی ip سروری که سایت مقصد را میزبانی می‌کند پیدا شد این ip به سمت مروگر شما ارسال می‌شود و حالا که مرورگر شما می‌داند باید درخواست مشاهده سایت را  به کدام سرور ارسال کند ادامه مراحل مثل قبل طی می‌شود و سرور محتویات صفحه وبی که درخواست نموده‌اید را به سمت مروگر شما برمی‌گرداند. روندی که ذکر شد توسط مرورگر وب کاربر و در کسری از ثانیه بدون اینکه کاربر متوجه شود انجام می‌شود. اما وظیفه شما به عنوان مالک دامنه چیست؟ یعنی DNS SERVERها اطلاعات دامنه‌ها و ipهای مرتبط به آن‌ها را از کجا بدست می‌آورند؟ این وظیفه شماست تا به عنوان مالک دامنه، ip سرور و نام دامنه خود را در این DNS SERVERها ثبت نمایید. روال کار به این صورت است که معمولاً بعد از خریداری سرویس میزبانی وب (هاستینگ)، آدرس name serverهای هاستینگ مربوطه برای شما ایمیل می‌شود و شما باید در پنل مدیریت دامنه خود آدرس این name serverها را وارد نمایید. بعد از تنظیم name serverها دیگر نیازی به تغییر آن‌ها نمی‌باشد مگر اینکه سرور یا هاستی که سایت شما در آن میزبانی می‌شود تغییر کند. اگر هم که هاست و دامنه خود را از یک شرکت میزبانی وب تهیه کنید این فرآیند معمولاً به شکل خودکار انجام می‌شود و نیازی به تنظیم دستی name serverها نیست.

نتیجه گیری :
امنه متشکل از نام و پسوند است. هر سایت دامنه اختصاصی خود را دارد که به‌عنوان آدرس آن سایت برای معرفی به دیگران شناخته می‌شود. درواقع دامنه‌ها برای این اختراع شدند که حفظ کردن آدرس‌های IP کار راحتی نبودند. دامنه با هاست تفاوت دارد، اگر دامنه آدرس سایت باشد، هاست فضایی است که سایت در آن بنا شده است. همچنین دامنه و URL هم لزوماً یک معنی را نمی‌رسانند. هر سایت فقط یک دامنه دارد، اما بسته‌ به تعداد صفحاتش می‌تواند چندین URL مختلف داشته باشد.


 

لینک های مفید
بالا