ارز دیجیتال

ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

1402/10/04 0

ابزارهای فیبوناچی در بازارهای مالی، روشی برای تحلیل بازگشت یا ادامه روند هستند. به بیان دیگر ابزارهای فیبوناچی نقاط حمایت و مقاومت هستند که با ابزارها و روش‌های گوناگون رسم می‌شوند. در استفاده از ابزارهای مذکور درصدها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند. لازم است بدانید فیبوناچی شامل طیف گسترده‌ای از ابزارها می‌شود که در آموزش تحلیل تکنیکال به برخی از مهم‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود. البته در کنار ابزارهای فیبوناچی استفاده از پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال حائز اهمیت است.

آموزش تحلیل فیبوناچی:

دنباله فیبوناچی در هر جایی که بتوانید تصور کنید، کاربرد دارد. بازار های مالی یکی از جاهایی است که از ابزار فیوناپی می توانید استفاده کنید. ابزار های فیبوناچی در اکثر پلتفرم و یا سایت هایی که می توان نمودار های قیمتی را مورد تحلیل قرار داد، حضور دارند مانند تریدینگ ویو (tradingview)، برای دسترس به آن ها ابتدا وارد سایت شده، نمودار مورد نظر خود را از طریق نماد آن جست وجو کنید (Search)، از طریق نوار سمت چپ، گزینه دوم می توانید به کلیه ابزار های فیبوناچی دسترسی داشته باشید. اعداد فیبوناچی در نمودار های قیمتی می توانند سطوح را به ما بدهند که به تحلیل و بررسی ما کمک کند. این یک عقیده رایج است که وقتی ابزار فیبوناچی به درستی اعمال شود، می ‌تواند رفتار بازار را در 70% موارد، به درستی پیش ‌بینی کند. اما همان طور که در مورد سایر ابزار های تحلیل تکنیکال گفتیم، یه تنهایی استفاده از آن برای معاملات توصیه نمی شود و بهتر است که با سایر ابزار ترکیب شود و معامله گران نباید به سطوح فیبوناچی به عنوان سطوح حمایت و مقاومت 100% نگاه کنند.
ابزارهای گوناگونی بر اساس اعداد و نسبت‌ های فیبوناچی ایجاد شده که عبارتند از:
فیبوناچی اصلاحی – دو نقطه ای     Fibonacci Retracement (RET)
فیبوناچی گسترش – سه نقطه ای  Fibonacci Extension (EXT)
فیبوناچی انبساطی  Fibonacci Expansion (EXP)
فیبوناچی پروجكشن  Fibonacci Projection (PRO)
فیبوناچی کمان ها ‌‌ Fibonacci arcs
فیبوناچی باد‌بزن  Fan
فیبوناچی کانال Channel

نتیجه گیری:
در این مقاله بررسی کردیم که چگونه فیبوناچی ایجاد شد و انواع آن را معرفی کردیم؛ همچنین سه نمونه از محبوب ترین و معروف ترین های آن را مورد بررسی قرار دادیم. ابزار های فیبوناچی مانند سایر ابزار تحلیل تکنیکال، هیچ گاه 100% طبق انتظار پیش نمی روند و به همین دلیل است که ما باید ابتدا به اندازه مافی تمرین کنیم و سپس از آن ها استفاده کنیم، علاوه بر آن، باید همیشه در معاملات خود از حد ضرر استفاده کنید تا دچار ضرر های سنگین نشوید. همان طور که گفته شد می توانید ابزار فیبوناچی را با سایر ابزار تحلیل تکنیکال ترکیب کنید تا از اطمینان بیشتری در معاملات خود برخوردار شوید.
 

لینک های مفید
بالا