ارز دیجیتال

فرانت رانینگ چیست؟

1402/02/25 0

متاسفانه امروزه سو استفاده هم در معاملات بازارهای بورس و هم در دنیای رمزارزها و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، دیده می‌شود. یکی از این روش‌ها که اتفاقا پایش از بازارهای سهام به دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال باز شده، فرانت رانینگ (Front Running) است. از طریق فرانت رانینگ، افراد سودجو از معامله‌گران بی‌احتیاط و ناآگاه سوءاستفاده می‌کنند. هدف یک فرانت رانر این است که بخشی از توکن‌ها را با قیمت پایین بخرد و بعدا آن‌ها را با قیمت بالاتر بفروشد و هم‌زمان از موقعیت خارج شود. زمانی که این فرآیند به طور دقیق اجرا شود، سودهای بدون ریسک نصیب شخص فرانت رانر خواهد شد. در این مطلب، به سازوکار فرانت رانینگ و انواع آن می‌پردازیم و در انتها یک سری اقدامات برای کاهش خطرات آن معرفی می‌کنیم.

فرانت رانینگ چیست؟

فرانت رانینگ به عمل گنجاندن یک تراکنش پیش از تراکنشی خاص در یک بلاک گفته می‌شود؛ این عمل با ایجاد مشوق مالی برای سازنده بلاک (ماینرها) به شکل افزایش هزینه کارمزد تراکنش صورت می‌گیرد. فرانت رانینگ در بازارهای مالی سنتی نیز وجود دارد؛ به این صورت که در بازارهای مالی سنتی نیز توسط کارگزار با علم به وقوع معامله‌ای دیگر در آینده‌ای نزدیک، فرانت رانینگ انجام می‌شود. فرانت رانینگ بیشتر در معاملاتی که یک طرف آن صرافی‌های غیرمتمرکز هستند، رخ می‌دهد. سودجویان با دیدن درخواست تراکنش بزرگی از کاربری در یک استخر نقدینگی، سعی می‌کنند با برنده شدن در مزایده کارمزد تراکنش (Price Gas Auction)، تراکنش مورد نظر را فرانت‌ ران کنند. از آن جا که تراکنش فرانت‌رانرها زودتر از تراکنش اصلی انجام می‌شود، قیمت دارایی خریداری شده در استخر نقدینگی پس از تراکنش اولیه فرانت رانر کمی بالاتر می‌رود و بعد از انجام تراکنش اصلی، تفاوت قیمت حتی بیشتر هم می‌شود. این اتفاق در بازار NFTها نیز ممکن است رخ دهد؛ به طوریکه در این بازار سودجویان با شناسایی NFTهای گران قیمت و یا NFTهایی که قرار است در آینده مشهور شوند، با ثبت قیمتی بالاتر از آن‌ها در بلاک تراکنش‌ها، فرآیند فرانت رانینگ را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، در سپتامبر 2021، یکی از مدیران بازار OpenSea، یک NFT را پیش از اینکه در این بازار منتشر شود خریداری کرد و سپس با سود خوبی آن را فروخت.

چگونه می‌توان به وجود فرانت‌رانینگ پی برد؟

این نوع معاملات را می‌توان از طریق پایش داده‌های معاملاتی کاربران از قبیل آدرس‌های کیف پول،‌ خرید و متعاقباً فروش NFT ها و همچنین یک سری تبادلات مالی شناسایی کرد. خرید یا فروش یک ابزار مالی از سوی فرانت رانر، تراکنش قانونی و پتانسیل فرانت رانر برای ابطال ابزار مالی جهت پایان‌دادن به چرخه، سه دیتا پوینت مهمی هستند که باید حتماً در شناسایی front-running در بازار NFT ها لحاظ شوند. مضاف بر آن، تحلیلگران باید به جست‌وجو برای سفارش‌های خرید/ فروش نزدیک به سفارش خرید/ فروش خالقNFT در ابزار مالی تأثیرگذار بر قیمت NFT بپردازند تا بتوانند هرگونه تاکتیک front-running بالقوه‌ای را شناسایی کنند. همچنین، تیم انطباق باید بتواند از قابلیت‌های بازسازی معامله (از طریق جمع‌آوری جریان‌های مختلف داده) به‌منظور الحاق داده‌های غیرسازمان‌مند مانند ارتباطات صوتی و الکترونیکی به معاملات استفاده کرده و به این ترتیب وجود هرگونه تخلفی را رد کند؛ برای مثال برای این کار می‌توان از گفت‌وگوهای حقیقی با خریداران (هنگام فروش NFT ها) بهره برد.

نتیجه گیری :
در معاملات بازارهای مالی، حملات فرانت رانینگ به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین روش‌های کلاهبرداری شناخته می‌شوند. این روش به‌ویژه در معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز با استفاده از پتانسیلی که مخازن تراکنش‌های در صف انتظار یا Mempool ها فراهم می‌کنند، اجرا می‌شود. ایده کلی Front Running اسکن کردن اطلاعات معاملات در حال پردازش و پیکربندی معاملات آتی از روی آنها و سپس ارائه پیشنهاد کارمزد گس بالاتر به شبکه به‌ منظور پردازش، پیش از معاملات در حال انتظار است.


 

لینک های مفید
بالا