ارز دیجیتال

فرانت اند چیست؟

1402/01/07 0

اگر شما هم جزء افرادی باشید که با دنیای دیجیتال سر و کار دارند، حتما می دانید که برنامه نویسی چیست و ابزارهای مورد نیاز امروزی چگونه از طریق کد نویسی و برنامه نویسی کار می کنند. به مرور و با پیشرفته‌تر شدن بخش‌های اینترنت، وب‌سایت‌ها هم با این تغییرات هم‌مسیر و هم‌سو شدند به طوری که مفاهیم جدیدی به فهرست اصطلاحات دنیای کامپیوتر اضافه شد؛ یکی از این اصطلاحات فرانت اند Front-End است. شاید از خود بپرسید برنامه نویسی فرانت اند Front-End چیست؟ برای دریافت این سوال ابتدا باید تعریفی از فرانت اند و متضاد آن یعنی بک اند یا Back-End داشته باشید. اگر به دنیای تکنولوژی و طراحی وب‌سایت علاقه مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید؛ چون می‌خواهیم در ارتباط با موضوع Front-End صحبت کنیم.

فرانت اند چیست؟

فرانت اند یا Front End، به بخش قابل مشاهده‌ی یک وب سایت یا نرم افزار توسط کاربران می‌گویند. فرانت اند، کدهای غیر قابل فهم برای کاربران را در قالب ظاهری گرافیکی و بصری به آن‌ها نمایش می‌دهد تا بتوانند به راحتی از بخش‌های مختلف سایت استفاده کنند. در این بخش، فرم‌های ورودی اطلاعات، صداها، تصاویر، ویدئوها و به صورت کلی هر چیز دیگری که برای کاربر قابل درک باشد، قرار می‌گیرد. فرانت اند به دو بخش اصلی طراحی و توسعه رابط کاربری تقسیم می‌شود. در بخش طراحی، طراحان با نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ، ادوبی ایکس دی، فیگما و… ظاهر سایت را طراحی می‌کنند. اما بخش توسعه‌ی رابط کاربری مربوط به پیاده سازی ظاهر سایت در قالب کدهای HTML ،CSS و جاوا اسکریپت است. بخش قابل مشاهده‌ سایت برای کاربران در سمت فرانت را سمت کاربر یا Client Side می‌نامند. بنابراین کدهای نوشته شده در سمت فرانت اند، در مرورگر کاربر پردازش و اجرا می‌شوند. یعنی کاربر به راحتی به این کدها دسترسی مستقیم دارد و می‌تواند آن‌ها را مشاهده کند. فرانت اند با بخش بک اند (Backend) در ارتباط مستقیم است و بر روی تجربه کاربران هنگام استفاده از محصول تاثیر بسیاری می‌گذارد.

وظایف برنامه نویس فرانت اند :

در قسمت طراحی وب یک فرانت اند کار با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته در زمینه گرافیک مانند فتوشاپ یا دیگر نرم افزارها ظاهر کلی سایت را طراحی می‌کند. در عین حال در قسمت توسعه رابطه کاربری فرانت اند کار در هر سایت را با استفاده از زبان های برنامه نویسی مختلف آن جاوا اسکریپت و css و غیره به صورت تمام و کمال پیاده‌سازی می نماید. معمولاً زبان برنامه نویسی که یک فرانت اند کار از آن بهره می‌برد زبان برنامه نویسی Client Side می باشد. با توجه به این موضوع کدهایی که در برنامه نویسی فرانت اند توسط فرانت اند کار نوشته می‌شود در مرورگر کاربر و بازدید کنندگان به صورت تمام و کمال پردازش و در نهایت اجرا می گردد یعنی کاربر به تمامی کدها دسترسی داشته و این امکان را دارد تا آنها را مشاهده نماید. همچنین باید بگویم این موضوع با تجربه کاربری رابطه مستقیم داشته و بر روی آن تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد و همچنین با این موضوع نیز دارای رابطه تنگاتنگی می باشد.

زبان های برنامه نویسی Front End کدامند؟

در توسعه Front End برای وب سایت یا اپلیکیشن تحت وب از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها زبان‌های برنامه نویسی هستند. توسعه Front End دارای سه زبان اصلی و مهم یعنی HTML ،CSS و جاوا اسکریپت است و همچنین کتابخانه‌ها و فریمورک‌های بسیاری نیز برای برنامه نویسی Front End وجود دارند. در ادامه این بخش به بررسی این زبان‌های برنامه نویسی Front End پرداخته شده است.

نتیجه گیری :
اگر به کدنویسی و طراحی وب‌سایت و اپلیکیشن علاقه دارید و همچنین با کار در تیم‌های برنامه نویسی مشکلی ندارید، می‌توانید برنامه نویس فرانت‌اند موفقی شوید. باید علاوه بر مهارت، دانش خود را نیز روز به روز افزایش دهید و خود را در این حیطه به روز نگه دارید، چرا که کارفرمایان و سازمان‌ها به دنبال افرادی هستند که علم روز دنیا را در برنامه نویسی دارند و همچنین می‌توانید از جدیدترین ابزارهای این حیطه استفاده کنند.

بالا