ارز دیجیتال

تقاطع طلایی در تحلیل تکنیکال چیست؟

1402/02/25 0

بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری روزانه شاهد تعداد زیادی از معاملات بزرگ هستند. سرمایه‌گذاران بسیاری دارایی خود را وارد این بازارها می‌کنند و برای ترید و معاملات به روش‌های مختلف معامله‌گری روی می‌آورند. آموختن این روش‌ها نیاز به مطالعه و تجربه دارد. البته راه‌های دیگری برای آموزش آن‌ها وجود دارد. مانند آموختن تحلیل‌ تکنیکال و استراتژی‌ها که می‌تواند کمک زیادی به موفقیت معاملات کند. تریدری که قصد دارد به صورت آگاهانه در بازارهای مالی داخلی و خارجی گام بردارد، حتما باید با انواع تحلیل‌ها و استراتژی‌های معاملاتی برای انجام معاملات آشنا باشد. برای این منظور لازم است که انواع الگوهای نموداری را تشخیص دهد و چارت‌های قیمتی را به خوبی بشناسد. در این مقاله سعی داریم شما را با مفهوم «تقاطع طلایی» آشنا کنیم.

تقاطع طلایی در تحلیل تکنیکال چیست؟

این رویداد حامل پیامی برای معامله گران است که باید منتظر حرکت صعودی قوی برای دارایی های خود باشند. برای وقوع تقاطع طلایی دو شرط لازم است. شرط اول این است که در پایان یک روند نزولی قوی ناشی از خستگی فروشنده ها باشید. یعنی فشار روند نزولی در بازار کاهش یافته و به اصطلاح فروشندگان تمایلی به فروش دارایی خود ندارند. شرط دوم این است که میانگین متحرک کوتاه مدت در روند صعودی خود، میانگین متحرک بلندمدت را قطع کند و بالاتر از آن بماند. این میانگین های متحرک معمولاً 50، 100 یا 200 دوره زمانی هستند. با مقایسه نمودارهای روزانه، هفتگی و ماهانه می توان فهمید که تشخیص تقاطع طلایی در نمودارها با بازه زمانی بالا آسانتر و قابل اعتمادتر است، چرا که در تایم فریم های پایین تر به علت وجود نوسانات سنگین و نویز نمی توان به این کراس ها اعتماد کرد.

تقاطع طلایی نشان‌دهنده چیست؟

هر تقاطع طلایی سه مرحله دارد.
در اولین مرحله، در پی اشباع فروش، روند نزولی باید به پایین‌ترین نقطه خود برسد.
در مرحله دوم، میانگین متحرک کوتاه‌مدت به سمت بالا حرکت می‌کند تا در تقاطعی با میانگین متحرک بلند مدت، آن را شکسته و روند را معکوس کند.
مرحله آخرِ تقاطع، ادامه روند رو به بالا در پی افزایش قیمت‌هاست.
میانگین‌های متحرک به هنگام پولبک‌ها در نقش سطوح حمایت (support levels) عمل می‌کنند تا زمانی که دوباره در روندی نزولی در نقطه‌ای شکل دهنده یک تقاطع مرگ باشند. تقاطع مرگ، برعکس تقاطع طلایی است و هنگامی پدید می‌آید که یک میانگین متحرک کوتاه‌مدت یک میانگین متحرک بلند‌مدت را قطع کرده و از آن پایین‌تر برود. میانگین‌های متحرکی که بیشترین استفاده را دارند میانگین‌های متحرک 50 دوره‌ای و 200 دوره‌ای می باشند. (مثلا 50 روزه و 200 روزه – یا 50 هفته و 200 هفته) بطور کلی در دوره‌های طولانی مدت‌تر اغلب شاهد شکست‌های قیمتی ماندگارتر و قوی‌تری هستیم. به عنوان مثال، در شاخصی مانند S&P 500 تقاطع میانگین متحرک 50 روزه روزانه با میانگین متحرک 200 روزه در روندی صعودی یکی از مشهورترین سیگنال‌های بازار گاوی است. معامله‌گران روزانه اغلب از دوره‌های زمانی کوتاه‌تر مانند میانگین‌های متحرک 5 دوره‌ای و 15 دوره‌ای برای شناسایی تقاطع طلایی و معامله در طول یک روز استفاده می‌کنند. بازه زمانی نمودارها را همچنین می‌توان از یک دقیقه تا هفته‌ها یا ماه‌ها تنظیم کرد. همانطور که دوره‌های طولانی‌تر سیگنال‌های قوی‌تری ایجاد می‌کنند، دوره‌های زمانی نموداری نیز چنین عمل می‌کنند. به عبارت دیگر هرچه چارچوب زمانی نمودار بزرگتر باشد، شکست قیمت در تقاطع طلایی نیز قوی‌تر و ماندگارتر خواهد بود.

نتیجه گیری :
تقاطع مرگ سینگالی است که به شما می‌گوید وارد روند نزولی بازار شده‌اید و ممکن است بازار به‌شدت دچار ریزش و خرسی بودن شود. اگر برای معاملاتتان از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنید، باید بدانید که تقاطع مرگ، همیشه الگوی معتبری نیست و گاهی اعتبار ندارد. همچنین این الگو در بازه‌های کوتاه‌مدت، مانند بازه‌های چندساعته یا چندروزه، خیلی پایدار نیست و نمی‌توان برای معاملات به آن تکیه کرد. درنهایت، توصیه می‌کنیم برای انجام معاملاتتان و تعیین نقطه ورود به بازار و خروج از آن، از چندین تحلیل و الگو استفاده کنید تا دچار کمترین اشتباه شوید. از آنجا که الگوهای تقاطع مرگ و تقاطع طلایی، الگوهایی همراه با تأخیرند، تکیه بر آن‌ها برای معاملات ممکن است شما را محتمل ضرر کند؛ پس برای معاملات از تحلیل پرایس اکشن استفاده کنید و تقاطع مرگ و طلایی را فقط برای تأیید تحلیلتان به کار ببرید.

لینک های مفید
بالا